Rotterdam: stadswachten bij jaarwisseling

moontan

VWC lid
Leefbaar Rotterdam en PvdA willen stadswachten bij jaarwisseling

1 februari 2011

Een meerderheid van de gemeenteraad in Rotterdam wil komend oud en nieuw stadswachten inzetten. Net als burgemeester Aboutaleb vinden de raadsleden dat een half miljoen euro schade onacceptabel is.
De schade is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Volgens Aboutaleb komt dat vooral omdat er meer prullenbakken op straat zijn vernield. De burgemeester zegt dat oud en nieuw dit keer druk maar beheersbaar is verlopen. Hij bezint zich op extra maatregelen om de schade rond oud en nieuw in het vervolg te verminderen.

Ronald Sörensen van Leefbaar Rotterdam wil de stadswacht actief op straat. “Laat ze maar de straat op gaan om foto’s en filmpjes te maken zodat er genoeg bewijslast is tegen mensen die vernielingen aanrichten.”

Tijdens de afgelopen jaarwisseling was het snelrecht van toepassing maar met het supersnelrecht werden slecht drie zaken voor de rechter gebracht. Peter van Heemst van de PvdA sluit zich dan ook aan bij zijn collega van Leefbaar Rotterdam. “Een half miljoen is echt te veel, zonde van het geld. Wat me het meest stoort is dat de schade hoger is dan vorig jaar en dat we dat bedrag niet kunnen verhalen, omdat de dader in de anonimiteit is verdwenen.”

http://www.radiorijnmond.nl/Homepag...en+PvdA+willen+stadswachten+bij+jaarwisseling

Jammer voor de Rotterdammers, maar ik vind het een prima idee om de raddraaiers aan te pakken. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat schade gewoon niet kan, en als je zulke rot jonkies even lekker kunt aanpakken ben er voor!

Hier is afgelopen jaar ook vuurwerk de lucht in gegaan, maar altijd op een verantwoorde manier, met oog voor andere mensen en dieren eventueel. Als het te druk is steek je gewoon niks af. Even een paar minuutjes wachten kan geen kwaad toch? Wel reed er eventjes een politie auto door mijn straat heen, maar ik denk dat ze dat doen om te kijken of er verder niks geks gedaan wordt met vuurwerk. Prima zaak lijkt mij.

Laat ze maar de straat op gaan om foto’s en filmpjes te maken zodat er genoeg bewijslast is tegen mensen die vernielingen aanrichten.

Waarom krijgen deze heren niet meer bevoegdheden, want zoals ik het nu begrijp zijn het dus personen die dat totaal niet hebben en die mogen dan een groep slopende personen op film zetten ( met gevaar voor eigen leven ).

Waarom krijgen deze heren niet meer bevoegdheden, want zoals ik het nu begrijp zijn het dus personen die dat totaal niet hebben en die mogen dan een groep slopende personen op film zetten ( met gevaar voor eigen leven ).

Wanneer die groep ziet dat ze gefilmd worden door 1 of 2 personen is de kans groter dat die 2 er slechter vanaf komen dan die groep want die camera weten ze dan ook wel te slopen.
Het idee is goed maar of het echt zal werken...... ik weet het niet.

Idd, Lijkt me voor een stadswacht in Rotterdam met een camera rond de jaarwisseling niet echt fijn wandelen. Zij liever dan ik.
Misschien meer blauw op straat? Die mogen gewoon gelijk ingrijpen.
greetzz

Back
Bovenaan