'Rotjesverkoop keldert door nieuwe regels'.

ylke

VWC lid
De verkoop van lekkere knallers zal dit jaar naar verwachting een stuk lager liggen dan voorgaande jaren. Dit omdat vuurwerk op oudejaarsdag pas vanaf 18 uur mag worden afgestoken. Daarom kiezen veel vuurwerkliefhebbers eerder voor sierpijlen en potten. Die komen in het donker beter tot hun recht, aldus de vuurwerkbranche.

Knallers waren afgelopen jaren vooral populair bij jongeren. De meeste rotjes werden bij daglicht op oudjaarsdag afgestoken, legt een woordvoerder van GBV-WECO uit. Zijn bedrijf is naar eigen zeggen de grootste vuurwerkimporteur van Nederland. Er zijn zeker vierhonderd fietsenmakers, tuincentra en bouwmarkten die vuurwerk verkopen, bij aangesloten.

Het kabinet besloot in mei dit jaar dat vuurwerk op oudjaar alleen mag worden afgestoken tussen 18 uur 's avonds en 2 uur 's nachts. Eerder was dit vanaf 10 uur 's morgens.

Voorverkoop

De voorverkoop van vuurwerk is inmiddels al ruim een week aan de gang. Maar een echte tussenstand valt nog niet te geven. Het meeste vuurwerk wordt doorgaans in de laatste week van het jaar verkocht. Pyrotechniek Nederland schat dat er in totaal ongeveer evenveel vuurwerk als vorig jaar wordt omgezet. Toen ging voor zo'n 67 miljoen euro de lucht in, 10 procent meer dan het jaar ervoor.

Bron

Het blijft sneu dat zulke artikelen op de feiten vooruit lopen.
Er is in mei helemaal niet beslist dat de afsteektijden worden verkort.

Waarom nu wel de media opzoeken?

Daarbij geloof ik het niet. Als men maar roept dat het minder is dan is het zo. Deze tactiek hadden ze 5 jaar terug ook kunnen toepassen

Beetje laat WECO, was er in het begin een keer tegenin gegaan en misschien had het nog effect gehad, nu het al besloten is en dan pas iets laten horen is je eigen schuld

Het is inderdaad triest dat het zo ver komt. Het was toch onderdeel van de traditie, om als klein menneke met een tas met daarin een paar sloffen astronauten, de hele dag door de buurt te lopen.

Ik haal gewoon nog even veel rotjes als vorig jaar hoor alleen ik ga niet 200rotjes halen ik ga kwaliteits rotjes halen van Cafferata geen Weco troep.

Back
Bovenaan