Roosendaal druk bezig met voorbereidingen jaarwisseling: ‘We hebben geleerd van vorig

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Roosendaal druk bezig met voorbereidingen jaarwisseling: ‘We hebben geleerd van vorig

Het is nog onduidelijk hoe de jaarwisseling 2021-2022 eruit gaat zien, toch is de gemeente Roosendaal al volop bezig met de voorbereidingen. Zo onderzoekt de burgemeester de mogelijkheden voor het creëren van een inleverpunt van (illegaal) vuurwerk én hij wil een pilot starten met een vuurwerkvertrouwenspersoon.

Zoals het er nu naar uitziet, zal er in 2021 geen landelijk vuurwerkverbod worden afgekondigd. Dat stelt burgemeester Han van Midden. “Echter, in verband met de coronasituatie is het op dit moment nog niet duidelijk hoe de viering van de jaarwisseling eruit komt te zien. We weten niet of een coronagolf in de herfst/winter over Nederland komt en welke gevolgen die zou kunnen hebben.”

De gemeente werkt in aanloop naar de jaarwisseling samen met de acht gemeenten binnen het district De Markiezaten, de politie en het Openbaar Ministerie. Gezamenlijk zorgen zij in ieder geval voor grenscontroles, opsporing van illegaal vuurwerk en het opsporen en handhaven van het afsteken van illegaal vuurwerk. Maar, ook lokaal worden de nodige maatregelen getroffen. Zo heeft de gemeente flink wat lessen getrokken uit de vuurwerkrellen van november 2020. “De verbeterpunten neem ik zeker mee in de aanpak van de komende periode.”

Zo constateerde Van Midden afgelopen jaar dat hij via Facebook en mail behoorlijk wat meldingen kregen rondom vuurwerkoverlast van mensen die om een specifieke reden niet met de politie wilden bellen. “Om die reden introduceer ik deze pilot. De vuurwerkvertrouwenspersoon is bedoeld voor mensen die niet via andere kanelen willen of durven melden, maar wel kennis hebben van belangrijke gegevens. Bijvoorbeeld ouders die weten dat er veel vuurwerk thuis ligt, maar niet weten wat ze moeten doen.” Zij kunnen straks via een webformulier een melding doen en eventueel kan er telefonisch contact zijn. “De meldingen komen alleen binnen bij een aantal medewerkers van veiligheid die rechtstreeks met mij in contact staan.”

Daarnaast onderzoekt de burgemeester de mogelijkheid tot het creëren van een inleverpunt van (illegaal) vuurwerk. “het inleveren zou veilig en ongestraft moeten kunnen plaatsvinden.” Daarnaast gaat de burgemeester een brief sturen naar alle ouders van jongeren. “Het voorkomen en oplossen van problemen door het gedrag van jeugdigen is namelijk niet alleen een taak van de jongerenwerkers, de gemeente of de politie, maar ook een verantwoordelijkheid van de ouders/verzorgers.”

Net als vorig jaar wil de gemeente ook weer de parkrangers inzetten in een bepaald aantal parken en wijken én de jongerencoaches worden ingezet om vuurwerkoverlast te voorkomen. “De jongerencoaches zijn jongeren uit de wijken die op straat jongeren aanspreken en met hen het gesprek aangaan over de gevaren van het afsteken en het in bezit hebben van (illegaal) vuurwerk.”

https://www.internetbode.nl/regio/r...zig-met-voorbereidingen-jaarwisseling-we-hebb

Bijvoorbeeld ouders die weten dat er veel vuurwerk thuis ligt, maar niet weten wat ze moeten doen.” Zij kunnen straks via een webformulier een melding doen en eventueel kan er telefonisch contact zijn.

En dan binnen een dag een arrestatieteam en EOD voor de deur, wijk afzetten, evacueren, bompakken, het AD erbij voor de propaganda, alle toeters en bellen en meteen 2 jaar celstraf etc etc :rolleyes: :yes:

Als het al zo ver gaat dat mensen niet alleen de buurman maar ook zichzelf erbij gaan naaien dan mag er van mij een nieuwe zondvloed komen want dan geef ik de hoop voor de mensheid op.

Back
Bovenaan