Rooktabletten

eumetazoa

VWC lid
Afgelopen periode heb ik een aantal rooktabletten gebruikt. Blijkbaar gebruiken fotograven deze regelmatig. Nu vroeg ik mij af valt dit onder pyrotechniek? en is dit legaal te kopen in Nederland?

Hieronder een filmpje van de producten en de uitwerking.

Ik heb een aantal jaren geleden een doosje rooktabletten gekocht bij vuurwerk Breda.
Ze zijn van Weco, ik heb er nooit wat mee gedaan.

Ik weet niet beter dan dat rookartikelen in de vorm van een rooktablet, rookstaaf, rookfakkel, rookpot, enz. als consumentenvuurwerk al enige tijd officieel verboden zijn in NL. Volgens mij wordt het nog wel als veiligheidsartikel verkocht voor bijv. de scheepvaart. Dat het eventueel als special effect wordt ingezet kan ik mij zeker voorstellen maar dan dient dit dacht ik officieel alsnog door een gecertificeerd iemand (beziger) ontstoken te worden.

Pas er zowieso mee op want de rook van dat soort artikelen is meestal kneitergiftig!

Ik heb er een paar van aliexpress ze kosten ongeveer een euro per tablet maar ze stinken wel heel erg

Ik weet niet beter dan dat rookartikelen in de vorm van een rooktablet, rookstaaf, rookfakkel, rookpot, enz. als consumentenvuurwerk al enige tijd officieel verboden zijn in NL. Volgens mij wordt het nog wel als veiligheidsartikel verkocht voor bijv. de scheepvaart. Dat het eventueel als special effect wordt ingezet kan ik mij zeker voorstellen maar dan dient dit dacht ik officieel alsnog door een gecertificeerd iemand (beziger) ontstoken te worden.

Pas er zowieso mee op want de rook van dat soort artikelen is meestal kneitergiftig!

Categorie hier kraait geen haan naar.

Ik ben bekend met noodisgnalen. stadionfakkels etc. maar waar kan je deze tabletten in Nederland halen?

Ik denk dat deze rook tabletten niet expliciet zijn opgenomen in nederlandse regelgeving.

In den beginne is rook enkel voor noodsignalen. Dat is ook de reden, dat die mini rookballetjes cat1 niet (meer) mogen. Echter is het gebruik van deze tabletten meer als special effect in fotografie / evenementen zoals je zelf aangaf. En special effects, ook stage-vuurwerk/vlammen, vallen dan weer onder andere regels.

Het zegt denk ik voldoende dat deze tabletten niet voor de consument verkrijgbaar zijn in Nederland. Of je er problemen mee krijgt is een tweede, want de rook is vrij minimaal.

Rookpillen. Kutzooi heb de rest weggegooid. Wat een lucht joh. Mijn aansteker ruikt er de komende decennia nog naar vrees ik.

Ik denk dat deze rook tabletten niet expliciet zijn opgenomen in nederlandse regelgeving.

In den beginne is rook enkel voor noodsignalen. Dat is ook de reden, dat die mini rookballetjes cat1 niet (meer) mogen. Echter is het gebruik van deze tabletten meer als special effect in fotografie / evenementen zoals je zelf aangaf. En special effects, ook stage-vuurwerk/vlammen, vallen dan weer onder andere regels.

Het zegt denk ik voldoende dat deze tabletten niet voor de consument verkrijgbaar zijn in Nederland. Of je er problemen mee krijgt is een tweede, want de rook is vrij minimaal.

Het RACT is hier glashelder in, hoor.

Regeling Aanwijzing Consumenten- en Theatervuurwerk - Art. 2. lid 5 zei:
[FONT=&quot]Consumentenvuurwerk dat als effect heeft het genereren en verspreiden van rook, is verboden.
[/FONT]

Ten overvloede: rooktabletten = pyrotechniek = volksmond: vuurwerk = indeling in categorie = consumentenvuurwerk = verboden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan