Roep om vuurwerkverbod rond plekken voor kind, senior en dier

ylke

VWC lid
APELDOORN - Een vuurwerkverbod in Apeldoorn zou kunnen beginnen met een afsteekverbod rond plekken waar zich veel ouderen, kinderen en/of dieren bevinden. Dat stelt de Partij voor de Dieren voor.

De PvdD kondigde begin dit jaar al aan te willen inzetten op een algeheel vuurwerkverbod voor particulieren. Apeldoorn zou op dat gebied een van de koplopers in Nederland kunnen zijn, zo ziet de partij voor zich. Een volledig verbod zal niet in één keer haalbaar zijn, zo beseft de PvdD; daar zal met tussenstapjes naartoe moeten worden gewerkt. Ze is nu met een aantal ideeën daarover gekomen.

Een mogelijkheid is om al tijdens de komende jaarwisseling een afsteekverbod in te stellen rond seniorenwoningen, verzorgingshuizen, scholen en kinderdagverblijven en plekken waar veel dieren zijn, zo stelt fractievoorzitter Harry Voss voor. Wat betreft de dieren denkt hij aan parken, weilanden en bossen. Ook zouden verkoopshows verboden kunnen worden en het aantal verkooppunten van vuurwerk beperkt.

De partij stelt ook het afsteken buiten de wettelijk toegestane tijden (van 31 december 10.00 uur tot 1 januari 02.00 uur) aan de orde. Zowel voorlichting over die regels als de overtredingen zelf verdienen extra aandacht, vindt de PvdD. Argumenten voor de plannen zijn de negatieve effecten van vuurwerk: gewonden, schade, milieuvervuiling, onveiligheidsgevoelens en stress bij mens en dier en zelfs gezondheidsklachten. ,,Voor de Partij voor de Dieren is persoonlijke vrijheid een kernwaarde. De persoonlijke vrijheid van de ene eindigt echter waar die van een ander begint.'' De PvdD heeft de ideeën voorgelegd aan burgemeester en wethouder

[url="http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/10444583/Roep-om-vuurwerkverbod-rond-plekken-voor-kind,-senior-en-dier.ece]Bron[/url]

Hahahaha. Jim en Fred kunnen op die manier nergens meer stoken. Nick ook niet meer met zijn kids. Arjan gaat het ook lastig krijgen.

Verdomde oudjes en kinderen ook!

Slaat toch helemaal nergens op.

Voor die ene dag van 10.00 uur 's ochtends tot 2.00 uur 'snachts.

Die partijen houden zichzelf in stand.

Verbieden moeten ze die lui.

Een mogelijkheid is om al tijdens de komende jaarwisseling een afsteekverbod in te stellen rond seniorenwoningen, verzorgingshuizen, scholen en kinderdagverblijven en plekken waar veel dieren zijn, zo stelt fractievoorzitter Harry Voss voor. Wat betreft de dieren denkt hij aan parken, weilanden en bossen. Ook zouden verkoopshows verboden kunnen worden en het aantal verkooppunten van vuurwerk beperkt.

Of je gunt de vuurwerkliefhebbers ook een dagje plezier. :)

Zijn ze helemaal gek geworden? 99% Van de kinderen vindt vuurwerk helemaal geweldig! Het zijn juist kinderen die dol zijn op vuurwerk. Kinderen zijn speels, die vinden het fantastisch. Steeds als er bij de scholen waar ik op heb gezeten in de buurt vuurwerk werd afgestoken was de hele klas enthousiast. Kijk op straat op 31 december: overal kinderen kinderen en nog eens kinderen die met vuurwerk spelen.

Groenlinks spreekt zich ook nog eens tegen met die uitspraak over persoonlijke vrijheid. Volgens groenlinks eindigt iemands persoonlijke vrijheid waar die van een ander begint. Dus waar mijn persoonlijke vrijheid begint om vuurwerk af te steken, eindigt de persoonlijke vrijheid van de leden van de partij om vuurwerk te verbieden?

ten eerste als je kinderen en ouderen wilt ontwijken met het vuurwerk moet je het op een grote open plek doen waar in een straal van 2 kilometer ofzo geen mensen te bekennen zijn..
dan krijg je daar weer problemen mee omdat dieren de rustige plekken op zoeken en laat dat dan net de plek zijn waar ze willen dat je vuurwerk mag afsteken..
hoe moet je rekening houden met alle 3?!

Hun zullen alles er voor over om een totaal verbod te krijgen van vuurwerk.
Als ik me niet vegis zijn er rond de 1000 vuurwerk winkels in nederland.
Verbeter me ff als het niet zo is hahah:wink:
De Pvdd en nog een paar denken alleen maar aan hun eigen belangen:mad:
Die 1000 gezinnen,dat intreseerd ze geen ene bal:mad:
Hoe zouden hun zich voelen als wij alles van hun af zouden pakken?

Het hangt er van af wat onder die 'gebieden rondom bejaardenhuizen, scholen enzo" wordt verstaan. Officieel is t al verboden om op t schoolplein af te steken en mensen met een beetje respect steken ook geen vuurwerk af op het terrein van bejaardenhuizen, maar ik vrees dat ze inderdaad een groter gebied er rondom heen bedoelen en dan gaat het de verkeerde kant op. want daarna worden het ook rondom openbare gebouwen verboden, de hele binnenstad en weet ik veel wat ze dan allemaal nog gaan toevoegen. Als iemand wil dat je niet voor zijn huis gaat afsteken vind ik dat prima en moet je dat kunnen zeggen, maar niet verder en dat moet gewoon zonder wetten gebeuren.

pfff ik word een beetje moe van al die (locale) oppositie partijen... met elke (negatieve) gebeurtenis struikelen en vechten ze zich een weg naar de media om zo hun zegje te kunnen doen om vooral in het nieuws te blijven met het oog op eventuele kiezers.

Het niet afsteken bij scholen, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, dierenopvang centra e.d. vind ik een goed punt, alleen dit moet niet wettelijk geregeld worden. Dat levert uiteindelijk alleen maar ergernissen op in plaats van de overlast te beperken. Wie gaat de afstanden handhaven? en hoe worden die gemeten? Ook heb je nog de grapjassen die net een metertje buiten het "verboden gebied" gaan staan en er dan lustig oplos knallen alleen maar om irritatie op te wekken... Nee dit soort plannen zijn niet haalbaar simpelweg omdat er niet gehandhaafd kan worden.

Neem een voorbeeld aan de gemeente Den Haag. Daar hebben de buurtbewoners samen met de politie de boel enigszins netjes gehouden.

Samen met de hele straat vuurwerk afsteken zorgt voor beter contact met de buren.
Wij doen dat al vanaf 1998 in de straat waar ik woon en je hebt de rest van het jaar ook meer contact met de buren en alleen maar omdat je op oudejaarsavond samen met hen er een groot feest van maakt.
Ook de rommel opruimen doe je samen en na afloop wat drinken doe je gezellig samen op straat.
Niks verbieden of centraal afsteken, hoe dom kan je zijn.

Wel typisch dat het altijd dezelfde 3 partijen zijn die het alleen om eigen belang doen

Party van de dieren
Groenlink
Christenunie.

De namen van de partijen zeggen het eigelijk al. Een verbod voor de dieren, het milieu en het geloof

Ik denk dat dieren meer last hebben van onweer dan die ene dag vuurwerk. Ik denk dat het milieu meer last heeft al die auto's,bussen vliegtuigen die de hele dag rond rijden/vliegen dan die ene dag vuurwerk. En wat betreft de christen unie. Daar maak ik maar geen woorden aan vuil:bonk:
Altijd alleen maar klagen,klagen,klagen.
Ze zouden ook eens met goede ideeen kunnen komen ipv iets gelijk maar te verbieden. Niks gunnen ze een ander, christenunie probeert al langere tijd om housefeesten te verbieden het zou satanistisch zijn.
Hetzelfde met een vuurwerkverbod mag dat ook niet van God:bonk:

Hopen dat de 2de kamer meer hersens heeft. En voor eens en voor altijd duidelijk maakt dat een verbod er nooit gaat komen!

Kots misselijk word ik van deze 3 partijen. Gun een anders toch zijn pleziertje die ene dag per jaar.

wie of wat gaat bepalen waar de meeste dieren of kinderen zijn ?
ga toch fietsen :mad:
die hele constructie rammelt nu al aan alle kanten

Back
Bovenaan