Rhein in Flammen 14-08 2010

fireworkfan

VWC lid
Vanwege een beetje verveling wilde ik een klein verslag schrijven maar het is ietsjes groter geworden. :p
Veel leesplezier!

Heenweg

Nou, gister was het dus zover, de dag van Rhein in Flammen. We moesten om kwart over 2 in Herreveld zijn, daar stapten we de bus in. Vanuit Herreveld gingen we naar Nijmegen waar nog een paar mensen in stapten. Na Nijmegen hebben we zo'n anderhalf uur over de snelweg doorgereden. Toen mochten we even een kwartiertje de benen strekken bij een Duits tankstation met daar langs een Lekker Mc Donalds, wat was het verleidelijk om daar iets te halen. Na dat kwartiertje hadden we nog zo'n 2 uur te rijden. De reis opzich was behoorlijk saai tot we op een gegeven moment in heuvelachtig landschap kwamen, mooie dalen met kleine steden en dorpjes, mooie heuvels met veel druivenplanten erop. Toen we zo'n 30km van Koblenz waren stond er dat voertuigen boven een bepaald gewicht niet over de brug naar Koblenz mochten, ja en een touringcar is zeker niet licht. Dus moesten we een stukje omrijden, wat ik dus helemaal niet erg vond, eerst reden we over een andere brug op zo'n 70M hoogte over de Moezel. Daarna zijn we naar beneden gereden langs de Moezel op. Ook hier zag je op zowat elke helling druiven planten staan, schitterend om te zien hoe ze iedere meter van de helling gebruiken.

Koblenz vrij uit

Eenmaal in Koblenz aangekomen mochten we daar zo'n 2,5 uur iets voor ons zelf doen. We zijn eerst opzoek gegaan naar een gewone cafetaria met friet want het was al etenstijd geweest. Maar nergens een cafetaria gezien dus zijn we maar lekker naar de Mc Donalds geweest, pfff wat was het daar heet. Na lekker het buikje volgegeten te hebben zijn we nog door Koblenz heengelopen, mooie stad met veel mooie gebouwen en waar veel kerken in het centrum waren, volgens mij 5 als ik het goed heb. Wat me ook opviel was dat er veel fonteinen in de stad waren.
In Koblenz was het echt bere druk, overal waar je keek zag je massa's mensen lopen. Tussen de massa liep er ook een groep meiden in politie uniformen vanwege een vrijgezellenfeest, als ik het goed begrepen had, zo goed is mij Duits niet. Overigens waren ze absoluut bijna allemaal blond en waren een jaar of 20, meer hoef ik toch niet te zeggen, de mannen snappen dat wel.:cool:

Spay

Om kwart voor 9 moesten we weer bij de bus zijn. Vanuit Koblenz reden we langs de Rijn naar het kleine dorpje Spay waar voor 7000 euro het openingsvuurwerk was. Dit stond gepland voor half 10, wij waren er al er kwart over 9 dus hadden we nog een kwartier om te genieten van de mooie omgeving, we stonden een paar centimeter van de over van de Rijn, prachtige rivier. Aan de overkant van de rijn liep ook nog een spoorlijn war een stoomlocomotief over reed, wat maakt dat ding toch een geluid, hartstikke mooi! En al gauw was het half 10, daar kwamen de eerste boten al de bocht om de hoek, en schoten er 2 noodsignalen de lucht. Gevolgd door 2 zeer harde salutes. De Salutes van de vuurwerkshow Waal in vlammen of die in druten waren in vergelijk met de salutes in spay niks. Misschien komt het ook omdat we maar 50 meter van het vuurwerk afstonden. Maar zodra de salutes afgingen hoorde je eerst een enorme knal, daarna hoorde je een zachte echo en zo'n 5 sec later hoorde je een gigantische echo vanachter uit de bergen erachter, het klonk alsof de bliksem 1 langs je in slaat, echt heel hard. Daarna een korte pauze van 1 min, toen begon de show pas echt. Vele mooie en zware shells, doordat we zo dichtbij stonden konden we ook de lancering van de shells horen. Er zaten een paar hele bijzondere shells tussen, die ik nog nooit eerder heb gezien. Namen kan ik dus niet zeggen. Na afloop van de show viel het me op dat er achter ons langs het voetpad overal mooie rode fakkels lagen, je kon ze gewoon aanraken, in Nederland zou er dan een hek om staan en moet je 10m afstand nemen ofzo.

De busreis langs het vuurwerk

Voordat het vuurwerk in Spay helemaal was afgelopen begon verder op de volgende show al weer bij een mooi kasteel wat ook helemaal verlicht was met rode fakkels. Toen de show in Spay helemaal afgelopen was zijn we meteen naar de bus gegaan en onderweg richting Koblenz veel vuurwerk gezien, 1 keer was het vuurwerk vlak langs de straat waar we reden, toen kon je gewoon de heerlijke kruitlucht ruiken. Over de busreis valt niet zoveel te vertellen, onderweg zag je overal rode fakkels in totaal enkele honderden schat ik zo. En zoals ik al zei veel vuurwerk met zeer grote shells.

De grote show in Koblenz

Eenmaal weer terug in Koblenz zijn we meteen op zoek gegaan naar een goede plek, maar omdat we eerst naar de andere shows zijn gegaan was het er al super druk. Goede plekken waren er al weinig omdat er hele grote bomen stonden waar je niet doorheen kon kijken en vanwege bouwwerkzaamheden kon je ook niet naar de oever lopen zodat je geen last van de bomen had. Dit was duw wel erg balen. De kleine mini show van kwart voor elf konden we nog gewoon zien want de werd gewoon vanaf de grond geschoten. Maar toen begon de grote show om 11 uur die vanaf een burcht werd geschoten op 80 meter hoogte, de kleine shells, mines en fonteinen waren goed zichtbaar, maar van de zeer grote shells die ik alleen maar ken van chinese vuurwerkshowsfilmpjes ken zagen we niks.
De muziek van de show was meer storend dan mooi, ik vond het totaal niet bij het vuurwerk passen. Voor de rest was het gewoon een pracht show, mooiste die ik ooit heb gezien en dan heb ik hier maar de helft kunnen zien. Wederom weer veel grote shells, geen idee tot hoe groot maar als het 10 inch was ofzo zou me dat niks verbazen. Veel zeer mooie shells, ik vond die in de vorm van een smilie erg leuk, ik had die nog niet gezien, de shells die eerst een in de lucht explodeerde en daarna explodeerde weer allemaal kleine delen van de shells wat een prachtige volle lucht geeft ondanks dat er maar 1 of 2 shells geschoten werden.

Terugreis

Na afloop van de show moesten we weer terug naar Nederland, maar zo makkelijk was dat niet. Voor, achter, langs de bus overal liepen massa mensen, ze kwamen echt overal vandaan het leek net een mierennest, het was echt niet meer normaal. Tussen die massa's moesten we dus met een bus, je raad het al, dat is niet makkelijk. Eenmaal weer op de snelweg heb ik proberen te slapen wat toch wel is gelukt, daardoor heb ik zo'n uur van de reis gemist. Ik werd net voor de Nederlandse grens weer wakker, we staken de grens ergens in de buurt van Venlo over. Eerst moesten we weer naar Nijmegen waar een aantal mensen weer uitstapten, inmiddels was het al half 3 geweest. Ondanks het late tijdstip waren er nog best veel mensen op de been in Nijmegen. Zodra iedereen was uitgestapt vervolgde we het laatste stukje van de busreis naar Herreveld. Daarvandaan zijn we weer met de auto naar huis gereden.

Conclusie

Het was een geweldige reis die ik zeker niet had willen missen en als het even kan zal ik volgend jaar zeker weer meegaan. Een ding wat me erg opviel in Koblenz, waar ik wel heel erg blij mee was, Er was gigantisch veel politie, 10 tallen ambulances en ontzettend veel sercurity. Dit was waarschijnlijk door het drama van de Loveparade. Nog iets totaal anders wat me opviel, bij de meeste feesten en festivals loopt het merendeel rond met bekers bier, dat was hier in Koblenz wat anders. Voornamelijk jongeren hadden drank, maar alles zat in flessen die ze gewoon in de winkel kochten maar wat ik het merkwaardigst vond was dat het bijna geen bier was maar voornamelijk wijn en cocktails.

Ik hoop dat jullie een beetje hebben genoten van het verslag.

Edit: ik zie dat ik het in overige landen heb geplaatst het moest natuurlijk bij Duitsland, misschien kan een van de mods het even verplaatsen, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je leuke verslag. Maar ik begrijp eruit dat je met een georganiseerde busreis erheen bent geweest? Ik zou graag willen weten met welke organisatie dat dan was...bij voorbaat dank.

Ik vind van wel!
Als het goed is kun je nog via betuwe express boeken, maar je kunt natuurlijk ook met eigen vervoer gaan.

Vanmiddag onderstaande bericht ontvangen na mijn info verzoek of er nog plaats is:

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben te weinig deelnemers om de reis door te laten gaan.

Vandaag wordt deze van onze site gehaald.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,

Betuwe Express BV

Bert Vermeer

Ik wilde eerst wel gaan, maar met eigen vervoer ga ik dit niet redden, volgend jaar beter...

Ik ben vanmiddag gebeld met de mededeling dat het niet door ging. Dat is flink balen ik had er toch wel naar uitgekeken...

Ook ik keek er naar uit, beetje kort dag dat ik de show pas ontdekte, als we die bus nou nog eens vol kregen heel snel met vwc'ers is het misschien nog rendabel voor ze....
Anders volgend jaar misschien wat meer/eerder aandacht aan schenken? Lijkt me een leuke reis.

Back
Bovenaan