Rekken voor Cakes

Firespree

Pyroworld
Er is al een topic over rekken voor candles pijlen en mortieren maar ook voor cakes en fontijnen zijn hele mooie en handige rekken te maken.

Post hier dan ook je foto's eigen gemaakte rekken voor cakes en fontijnen.

Hier kan je dan ook inspiratie vandaan halen voor als je zelf een rek wilt gaan maken.

Laatst bewerkt:
Hier alvast een start van de rekken die ik heb voor 2007-2008:

Hier een klein en simpel rekje die ik met oud en nieuw wil gaan gebruiken als een V-shape fontijnrekje.

DSC00415.JPG

En een rek die ik ga gebruiken voor aquila's 5 stuks in Fan-shape.
Wederom niet erg mooi of proffesioneel maar hij doet wat hij moet doen en is erg stevig.

DSC00417.JPG

DSC00419.JPG

Heb er 2 stuks gemaakt en er gaan 10 stuks tegelijk van 2 posten tegelijk af.

DSC00421.JPG

Heb er nog een aantal die ik over een tijdje zal posten :wink:

Goede en nuttige bijdrage Firespree.
Je noemt je eigen rekken niet professioneel, maar ik vind het ontwerp er goed uitzien.
Nu we toch met dit topic bezig zijn:
De laatste tijd duiken er steeds meer foto,s op van doorlont projecten die gewoon vanuit een grote doos (bijvoorbeeld sinaasappeldoos) worden geschoten. Wat is jullie mening hierover?

:bye:

Als bij deze doorlontprojectjes gewoonweg de hele potten doorgelont in een doos worden gezet vind ik dit een heel goed ding aangezien dit zeker voor de nodige stabiliteit zorgt en nog niet eens zo heel veel moeite kost...
Enige wat ik ook wel eens zie is dat ze de potten uit elkaar halen en dan in een nieuwe volgorde in een doos zetten en doorlonten...
Dit vind ik toch wat minder aangezien hier heel wat fout kan gaan...
Mensen die dit willen gaan doen raad ik dan ook aan om heel maar dan ook heeel voorizchtig te doen...

Enige wat ik ook wel eens zie is dat ze de potten uit elkaar halen en dan in een nieuwe volgorde in een doos zetten en doorlonten...
Dit vind ik toch wat minder aangezien hier heel wat fout kan gaan...
Mensen die dit willen gaan doen raad ik dan ook aan om heel maar dan ook heeel voorizchtig te doen...

Ja ik vind het maar gekkenwerk als je het mij vraagt, en volslagen nutteloos. Je zorgt er namelijk alleen maar voor dat je de stabiliteit van de pot zelf neutraliseerd. Een cake is er voor gemaakt om af te steken in de volgorde waarmee hij gemaakt is, als je het er daar niet mee eens bent schaf je hem niet aan.

Leuk om te zien hoe simpel je het houdt Firespree, kun je me iets vertellen over de cake´s die je er in gaat afsteken? heb je die nou precies evenbreed gemaakt als je rekje? Lijkt mij niet zo logisch..

Hoe bedoel je?
Ik heb het rekje zomaar een lengte gemaakt eerlijk gezegd wist dat ik in ieder geval groter oppervlak moest hebben dan 10 bij 10 voor de aquila's maar op deze manier kan ik ook nog wat grotere potten erop plaatsen...

Firespree, heb jij die rekjes nog vasgelijmd/kit onder de schroeven/spijkers voor extra houvast of niet?

Sorry heb je ook gelijk gethanked verkeerde knopje :angel:

Ik heb het niet vastgelijmd hij is echt sterk genoeg met alleen schroeven natuurlijk kan je ook met wat lijm nog wat extra stevigheid te geven en bij wat groter kailber blokken is dit waarschijnlijk wel verstandig maar op zich kan dit al heel wat aan in ieder geval mijn gewicht...

ik had een plank van een bepaalde breedte weet niet precies meer hoeveel maar daar heb ik op getekend hoe ik ongeveer de hoeken wilde dat netjes uitgetekend en vervolgens met de deqoupeerzaag netjes uitzagen...
Vervolgens andere overtrekken om het zo maar te zeggen en ook weer uitzagen...
Dan op elkaar vasttimmeren en dan netjes rechtvijlen zodat ie netjes op elkaar aansluit...

Het rek wat je maakt moet dan wel voor een bepaalde pot/fontijn zijn gemaakt anders dan komen de afmetingen niet overeen. Het is dus niet universeel.

Laatst bewerkt:
Hoezo?
Als je een groot genoeg oppervlakte gebruikt is ie dus wel universeel...
Kijk dat het niet geschikt is voor een prof blok dat kan iedereen zich wel voorstellen maar als je hem groot genoeg maakt is ie zeker wel universeel....

Mijn rekje werkte ook prima hoor. Hellingshoek was groot genoeg en niet te groot. De boeketten kwamen in de lucht netjes uit elkaar.

Ik had een rekje van 3 vlakken voor 3 richtingen, w shaped dus. Afmetingen per vlak was 20x20cm. Rekje zelf was dus 60 cm lang (3x20cm).
Ik had het geschroefd en de schroeven hielden het perfect. Ook het kitten van de potjes is goed gelukt.

Heb nog genoeg hout over om plankjes bij te maken. 1 rekje is op een vuur gegaan. Kloote matjes daar achter die duinen :frusty:

Snap het idee achter ene W-shape nooit zo goed behalve dat het mooi staat...
Je kan toch gewoon een V-shape maken en dan een pot aan de achterkant er aan vasttapen gewoon op de grond staat...
Is ook een W-shape :angel:
Maar ik zal wel lui zijn haha :p

Dit werkte makkelijker qua houtbewerking. Maar je hebt gelijk ja, het had gekund. Alleen draagt het dan ook weer minder makkelijk naar buiten evenals het lonten waarschijnlijk ook moeilijker zou worden.

Back
Bovenaan