Rechter schrapt vuurwerkverbod Hilversum

Samarkand

VWC lid
De rechter heeft het vuurwerkverbod geschrapt, dat de gemeente Hilversum tijdens de jaarwisseling wilde instellen.
De rechter heeft een streep door het verbod gehaald omdat burgemeester en wethouders niet bevoegd zijn om zo'n besluit te nemen.

Volgens de rechter is een vuurwerkverbod een zaak van openbare orde. De handhaving daarvan komt eenduidig toe aan de burgemeester en niet aan het complete college. Het college kon dus geen vuurwerkverbod instellen.

De gemeente Hilversum was een van de eerste gemeenten die het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling in het centrum van de plaats verboden.

Inmiddels hebben ook 22 andere gemeentes een gedeeltelijk vuurwerkverbod ingesteld, waaronder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Den Helder, Vlaardingen en Haarlemmermeer.

Bron:
http://www.nu.nl/binnenland/3957573/rechter-schrapt-vuurwerkverbod-hilversum.html

Rechter veegt vuurwerkverbod Hilversum van tafel

Rechter veegt vuurwerkverbod Hilversum van tafel

De rechter in Lelystad heeft het vuurwerkverbod in het centrum van Hilversum voor de komende jaarwisseling ongeldig verklaard. Dat betekent dat overal in de gemeente vuurwerk mag worden afgestoken.

Volgens de rechter is de formulering die de gemeente Hilversum heeft gebruikt bij het verbod niet juist. Het verbod was door het hele college afgekondigd, maar dat had niet gemogen. Het vuurwerkverbod is een zaak van openbare orde en is dus een zaak van de burgemeester en niet van het complete college. Voor dit jaar is het verbod in Hilversum dus van de baan, maar volgend jaar zou de gemeente opnieuw kunnen proberen de procedure goed te doen.

Te onduidelijk verbod
Twee vuurwerkhandelaren hadden de gemeente voor de rechter gedaagd omdat ze vinden dat Hilversum te laat en te onduidelijk naar buiten is gekomen met het verbod. De handelaren vreesden een grote omzetdaling.

Volgens de handelaren denken veel mensen dat vuurwerk in Hilversum nu helemaal verboden is. De gemeente benadrukte dat alleen in het centrum geen vuurwerk mag worden afgestoken. Inhoudelijk heeft de rechter zich niet over het verbod uitgesproken omdat het toch niet door kon gaan vanwege de procedurefouten.

Hilversum was de eerste gemeente met een vuurwerkverbod voor het centrum in de algemene plaatselijke verordening. Maar dat is dus niet gelukt.

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/maatregelen-tegen-vuurwerkoverlast#node_1234241

Zijn er niet toevallig procedurefouten gemaakt met het inkorten van de afsteektijden? :)
Wel mooi om te horen en gelukkig voor de mensen in Hilversum.

Goed om te horen dat de handelaren actie hebben ondernomen en niet over zich heen laten lopen door de arrogantie van de organen binnen de gemeente. De gemeente zal niet blij zijn en deze handelaren zullen dan ook 'extra' of zoals de gemeente zelf zal zeggen 'routinematig' worden gecontroleerd.

Als je niet zomaar een vuurwerkverbod mag instellen, mag je toch ook niet als burgemeester zomaar de afsteek tijden zelf bepalen(Kampen)?
Waarschijnlijk zie ik het verkeerd xD

Als je niet zomaar een vuurwerkverbod mag instellen, mag je toch ook niet als burgemeester zomaar de afsteek tijden zelf bepalen(Kampen)?
Waarschijnlijk zie ik het verkeerd xD

Officieel niet, maar zolang er niemand een probleem van maakt zal er weinig gebeuren.

Ik had niet anders verwacht, hulde aan de rechters met gezond verstand

Maar de strijd is nog niet gedaan. Laat die een goede waarschuwing zijn voor de branche. Het is geen 5 voor 12 door illegaal vuurwerk maar 5 voor 12 voor al het vuurwerk. De branche moet zich meer inzetten van behoud van hun werk. Eigenlijk belachelijk dat 2 vuurwerkverkopers op hun eigen houtje naar de rechter zijn.

hahahahaha die broertjes! zal vast pijn doen! denk je eens in: zijn maatregel, zijn paradepaardje, hij was de eerste, en vast ongekend trots. alle moeite, alle media aandacht, het is allemaal voor niks geweest! dat verdraaide vuurwerk krijg je er niet zomaar onder! :D

Nu alleen zorgen dat ze hem dan volgend jaar de mond snoeren...want weet zeker dat ze het zullen blijven proberen.

Toch vreemd dat je als burgemeester het alleenrecht hebt om zo een besluit te nemen. Zo zou ik dus burgemeester kunnen worden en een hele gemeente naar mijn hand zetten op basis van mijn mening. Waar is de democratie in dit verhaal? Iemand die daar verstand van heeft?

Dit jaar in ieder geval een slag gewonnen, nu de strijd nog.

Ik hoorde het net op het nieuws en ik kon een glimlach niet onderdrukken, nu wel waken voor volgend jaar want deze gemeente komt geheid met een antwoordt. Nu even genieten van deze kleine overwinning.

Idd is stoken onder meneer zijn raam geen goed idee, geen kwaad bloed zetten is het verstandigste.

Aan de rechterkant van dit bericht staat trouwens weer een poll allemaal even stemmen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23471978/__Streep_door_vuurwerkverbod__.html

Meteen gedaan, we staan daar trouwens flink achter. Allemaal even stemmen :cool:

vr 19 dec 2014, 13:27
|
lees voor
Broertjes: we dachten het juist goed te doen
HILVERSUM -

„We hebben er expres voor gekozen om het vuurwerkverbod door het hele college te laten dragen, zodat de democratische dekking voor dit besluit zo breed mogelijk was. We dachten het juist goed te doen. Het is heel opmerkelijk dat de rechter dat nu juist van tafel heeft geveegd. Wat mij betreft is het gecentimeter.”

Foto: ANP Jerry Lampen

Dat zegt burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum over de uitspraak van de rechter, die het vuurwerkverbod op procedurele gronden doorstreepte. Volgens de rechter had alleen de burgemeester zo'n besluit mogen nemen en komt dat de wethouders niet toe. Daarom moet er een nieuw besluit komen. Het gevolg is dat het vuurwerkverbod in Hilversum dit jaar niet doorgaat.

„Ik heb helemaal geen hekel aan vuurwerk. Ik heb het vroeger zelf ook afgestoken met mijn kinderen. Maar in deze functie kijk ik achter de schermen en zie ik wat een enorme overlast er elk jaar door ontstaat. In geen enkel land in de wereld gaat het zoals in Nederland.”

Back
Bovenaan