Rechter haalt streep door vuurwerk bij troonwisseling

pyroboy

VWC lid
WOUDENBERG - Tijdens de extra ledenvergadering van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen in De Camp zijn maandagavond zorgen geuit over een rechterlijk verbod tot het afsteken van vuurwerk op Koninginnedag.

Veel oranjeverenigingen denken eraan om, de mede door de troonswisseling zo bijzondere, Koninginnedag op 30 april 2013 op te luisteren met vuurwerk. De Bestuursrechter van de Rechtbank in Amsterdam heeft onlangs echter het traditionele Koninginnedag vuurwerk in de gemeente Weesp verboden. De onderbouwing van de uitspraak is dat op grond van de Flora- en Faunawet verstoring van vogels in het broedseizoen niet is toegestaan. Deze uitspraak kan dit jaar al grote gevolgen hebben voor het vuurwerk op de Kroningsdag en op Bevrijdingsdag, zo bevestigde ook het bestuur van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Omdat ook Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren heeft aangekondigd staatssecretaris Sharon Dijksman te zullen verzoeken een landelijk verbod in te stellen of anders er bij gemeenten op aan de dringen geen vuurwerk af te (laten) steken in het broedseizoen, ziet de Bond van Oranjeverenigingen het somber in. Geopperd werd dat dit zelfs wel eens zou kunnen betekenen dat er ook in Amsterdam, waar de troonswisseling plaatsvindt, op 30 april geen vuurwerk mag worden afgestoken.

Bron; de Woudenberger

Kunnen we mevr Esther Ouwehand niet ergens opsluiten in het gelijknamige dierentuin in Rhenen.
En dan het lieft in een geheel afgeloten ruimte zodat ze ook geen last zal krijgen van eventuele fijnstof:p

Zijn een stel slapjanus hier in Vught,vuurwerk de 30e met Koninginnedag 10 s'avonds als de vogels slapen.:devil:

Vught

VOLOP FEEST IN VUGHT OP KONINGINNEDAG Op 30 april 2013
GEMEENTE

In overleg met de Stichting Koninginnedag en Harmonie Kunst en Vriendschap heeft burgemeester Van de Mortel vandaag in grote lijnen het Vughtse koninginnedagprogramma vastgesteld. Op 30 april viert Vught volop feest, waarbij er ook alle gelegenheid is om de troonwisseling op televisie te volgen.

Om 9.30 uur ontvangt de burgemeester de gedecoreerden. In de commissiekamer wordt samen op het grote scherm de abdicatie en balkonscène bekeken. Om 11.00 uur plant de burgemeester een koningslinde. Daarna volgt het traditionele programma met de gilden, harmonie Kunst en Vriendschap, de Jeroen Bosch Verkennersband en het Vughts Mannenkoor. Voor kinderen is er natuurlijk de traditionele optocht met versierde fietsen, waarbij de jongens en meisjes worden uitgenodigd zich bij deze speciale gelegenheid te verkleden als koning of koningin. Ook de succesvolle Vughtse vrijmarkt maakt onderdeel uit van het programma. Vanaf 17.00 uur barst het koninginnefeest in Vught los. Op allerlei plekken spelen er bands en zijn er optredens. De feestdag zal rond 22.00 uur worden afgesloten met een vuurwerkshow. Het programma is uiteraard nog onder voorbehoud

Laatst bewerkt:
Wat een gezeik weer, waarom moet het nou weer helemaal worden afgeschaft? Met een alternatief komen ze niet ,desnoods schiet een consumentenshow.

Omdat dieren in Nederland tegenwoordig dezelfde rechten hebben als mensen. Dat is althans het streven van de PvdD.. Het komt ooit zo ver dat ik hier vertrek. Ik schaam me om Nederlander te zijn. Wat een lachertje word dit land zeg, Verschrikkelijk! :frusty:

Omdat dieren in Nederland tegenwoordig dezelfde rechten hebben als mensen. Dat is althans het streven van de PvdD.. Het komt ooit zo ver dat ik hier vertrek. Ik schaam me om Nederlander te zijn. Wat een lachertje word dit land zeg, Verschrikkelijk! :frusty:

Waar wou je dan naartoe gaan?? schamen om nederlander te zijn vanwege een vuurwerkverbod?

Partij van de Doorgedraaide slaat weer eens toe! Wanneer kappen die stripfiguren nou is,met dat kinderachtige geziek?? Zijn nog erger als Bonte!

Waar wou je dan naartoe gaan?? schamen om nederlander te zijn vanwege een vuurwerkverbod?

Het heeft voor mij niks met een vuurwerkverbod te maken. Het gaat mij er om dat er steeds minder kan zonder gezeik van mensen die alles opblazen in de media en politiek. Al die onnodige en onzinnige vragen in de politiek. Alle media aandacht aan nutteloze onderwerpen, dat gaat steeds meer op bv. de V.S. lijken, een land waar ik bij voorbaat al een gruwelijke hekel aan heb.
Ik weet niet of je het campagne filmpje van de PvdD al eens hebt gezien? Dat haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. En dan moet je je voorstellen dat dit nog maar het begin is.
Hele actie groepen voor een paar ***vogels, plofkippen, kiloknallers, etc. Een grote hypocriete bende is het. Net alsof dit kleine k.ut land enig verschil gaat maken in de wereld. Kortom ik ben er gewoon klaar mee..

Het kan ook echt alleen hier in Nederland, van zoiets een probleem maken. Er zouden evt. vogels gestoord worden door wat vuurwerk, wat nog geen uur duurt. Echt te gek voor woorden. Tegenwoordig maken enkele politieke partijen zich druk om de raarste dingen. Het wordt tijd dat die eens bezig gaan met het serieuze werk, want zo gaan we er echt niet op vooruit...

Snap niet dat zulke thema's op de agenda komen van politicie(behalve dan die idioten van PvdD)
Volgens mij zijn er hier in NL op het moment wel ergere dingen aan de hand! Genius heeft wat dat betreft gelijk, het wordt tijd dat mensen zich eens bezig gaan houden met serieuze zaken en niet met een vuurwerkshow van 15-30 min. op een nationale feestdag, wat volgens mij al jaren een traditie is!

Het heeft voor mij niks met een vuurwerkverbod te maken. Het gaat mij er om dat er steeds minder kan zonder gezeik van mensen die alles opblazen in de media en politiek. Al die onnodige en onzinnige vragen in de politiek. Alle media aandacht aan nutteloze onderwerpen, dat gaat steeds meer op bv. de V.S. lijken, een land waar ik bij voorbaat al een gruwelijke hekel aan heb.
Ik weet niet of je het campagne filmpje van de PvdD al eens hebt gezien? Dat haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. En dan moet je je voorstellen dat dit nog maar het begin is.
Hele actie groepen voor een paar ***vogels, plofkippen, kiloknallers, etc. Een grote hypocriete bende is het. Net alsof dit kleine k.ut land enig verschil gaat maken in de wereld. Kortom ik ben er gewoon klaar mee..
kan het wel met een paar dingen eens zijn die je zegt alleen je loopt jezelf zo op te naaien(terecht)dat je wat mij betreft wat dingen erbij haalt die wel goed zijn.laat ik zeggen dat ik het er mee eens ben dat dit land vanuit de overheid op vuurwerkgebied helemaal is losgeslagen,nog ff staan we met zijn allen op oud jaar met een paar trektouwtjes voor de deur.en dan de koppigheid om eu regels wat betreft vuurwerk uit tevoeren is helemaal te gek voor woorden.wat betreft de plofkip en kiloknaller ben ik het niet eens kan ik wel toelichten maar das oftopic en ik heb geen zin dat mijn post weer word verwijderd

kan het wel met een paar dingen eens zijn die je zegt alleen je loopt jezelf zo op te naaien(terecht)dat je wat mij betreft wat dingen erbij haalt die wel goed zijn.laat ik zeggen dat ik het er mee eens ben dat dit land vanuit de overheid op vuurwerkgebied helemaal is losgeslagen,nog ff staan we met zijn allen op oud jaar met een paar trektouwtjes voor de deur.en dan de koppigheid om eu regels wat betreft vuurwerk uit tevoeren is helemaal te gek voor woorden.wat betreft de plofkip en kiloknaller ben ik het niet eens kan ik wel toelichten maar das oftopic en ik heb geen zin dat mijn post weer word verwijderd

Ach ja ik denk er gewoon anders over en naai me niet echt op maar schrijf het van me af. Ik walg gewoon van heel wat dingen in dit land en het wordt alleen maar erger. Je begrijpt mijn punt en ik zal er ook over ophouden.

Wie hadden het hier nu over illegaal vuurwerk en stunten? Dat zou afbreuk doen op vuurwerk en daardoor verboden worden?

Vuurwerk afsteken in een broedseizoen is blijkbaar ook not-done. Door deze situaties wordt dadelijk vuurwerk helemaal verboden!

Wat ik wil zeggen is dat het helemaal niets uit maakt of je nu de boel sloopt, illegaal vuurwerk hebt of dat je je netjes gedraagd. Ze willen het vuurwerk toch wel verbieden en ze zijn nu meer dan ooit hard bezig om het voor elkaar te krijgen. Wie bied tegen gas?

Wie hadden het hier nu over illegaal vuurwerk en stunten? Dat zou afbreuk doen op vuurwerk en daardoor verboden worden?

Vuurwerk afsteken in een broedseizoen is blijkbaar ook not-done. Door deze situaties wordt dadelijk vuurwerk helemaal verboden!

Wat ik wil zeggen is dat het helemaal niets uit maakt of je nu de boel sloopt, illegaal vuurwerk hebt of dat je je netjes gedraagd. Ze willen het vuurwerk toch wel verbieden en ze zijn nu meer dan ooit hard bezig om het voor elkaar te krijgen. Wie bied tegen gas?

Er zijn er maar een paar die daadwerkelijk tegengas willen geven, een hoop "freaks" denken dat er geen verbod komt, en proberen de berichtgeving erover te negeren en de discussies dood te zwijgen. Deze lakse houding is mijn inziens niet de oplossing, maar blijkbaar wel die van vele hier. Als elke freak die hier dit soort artikelen leest, en ook de moeite neemt om hier te reageren, dat ook doen bij het artikel zelf, is het toch weer een klein beetje meer weerstand tegen dit soort berichtgeving. Het enige wat de meeste doen is er hier over zeiken, en er vervolgens niets mee doen.

Officiële antwoorden op Kamervragen rondom dit onderwerp werpt opeens een ander licht op bovenstaand besluit. Volgens deze officiële antwoorden is het vuurwerk in Weesp helemaal niet verboden vanwege het verstoren van het broedseizoen zoals te lezen valt in deze passage:

"...Het aangehaalde persbericht refereert aan de uitspraak van de Rechtbank van Amsterdam van 18 december 2012. Deze uitspraak gaat niet over een vergunning van de gemeente Weesp, maar over de afwijzing van een handhavingsverzoek door de Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken. Anders dan het bericht vermeld, komt de rechtbank niet tot het oordeel dat het afsteken van vuurwerk in Weesp in 2011 in strijd zou zijn geweest met de verboden van de Flora- en faunawet. De rechtbank vernietigt de beslissing van Dienst Regelingen omdat deze onzorgvuldig tot stand is gekomen. De rechtbank besluit vervolgens om de rechtsgevolgen van de beslissing in stand te laten, omdat de Stichting flora en faunabescherming Weesp onvoldoende had aangetoond dat met het afsteken van het vuurwerk in strijd zou zijn gehandeld met de verboden van Flora- en faunawet..."

Voor het volledige document met vragen en antwoorden kijk je hier: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...agen-over-vuurwerkverbod-tijdens-broedseizoen

Officiële antwoorden op Kamervragen rondom dit onderwerp werpt opeens een ander licht op bovenstaand besluit. Volgens deze officiële antwoorden is het vuurwerk in Weesp helemaal niet verboden vanwege het verstoren van het broedseizoen zoals te lezen valt in deze passage:

"...Het aangehaalde persbericht refereert aan de uitspraak van de Rechtbank van Amsterdam van 18 december 2012. Deze uitspraak gaat niet over een vergunning van de gemeente Weesp, maar over de afwijzing van een handhavingsverzoek door de Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken. Anders dan het bericht vermeld, komt de rechtbank niet tot het oordeel dat het afsteken van vuurwerk in Weesp in 2011 in strijd zou zijn geweest met de verboden van de Flora- en faunawet. De rechtbank vernietigt de beslissing van Dienst Regelingen omdat deze onzorgvuldig tot stand is gekomen. De rechtbank besluit vervolgens om de rechtsgevolgen van de beslissing in stand te laten, omdat de Stichting flora en faunabescherming Weesp onvoldoende had aangetoond dat met het afsteken van het vuurwerk in strijd zou zijn gehandeld met de verboden van Flora- en faunawet..."

Voor het volledige document met vragen en antwoorden kijk je hier: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...agen-over-vuurwerkverbod-tijdens-broedseizoen

Met andere woorden. Al die boomknuffelaars liegen er weer een zooi op los. En nu het dus wel gaat om legale activiteiten want shows zijn legaal zou het toch eens leuk zijn dat de vuurwerkbranche eens een tik op de vingers gaat geven bij Groenlinks en co. Want dit kost gewoon geld. Vele oranje vereenigingen "kopen" geen vuurwerk in omdat het dan toch niet door zou gaan en daar blijkt niets van waar te zijn. Naar mijn idee is dat gewoon zuivere smaad.

Als ik iemand was die wat voorstelde en dat ben ik nu niet. Maar ik zou bijvoorbeeld van Rover zijn. De reizigersbond en zou continue iedereen adviseren om met de auto te gaan ipv met de trein omdat deze nooit op tijd rijd. Algemeen bekend maar niet waar want merendeels rijd op tijd. Dan zou ik binnen no-time met de NS in de rechtbank zitten. En terecht natuurlijk en ik vind dit een beetje vergelijkbaar. Door al die flauwekul lijdt je als branche toch schade.

Ze kopen niet in bla bla. Het is crisis: alles om op allerlei fronten te kunnen bezuinigen.
Geval links loellen, rechts bezuinigen.

Je kan het ook anders bekijken. Inhuldiging kan worden beschouwd als geldverslindende onzin. Zou een standpunt van Geert Wilders kunnen zijn. Punt is, je kan de situatie van verschillende kanten bekijken.

Ik baal alvast dat ik die dag niet kan sporten. Wordt weer een zinloze dag, 30 april. Op naar de zomer en de jaarwisseling!
:wink:

Back
Bovenaan