'Rambam' ontdekt hoe zwaar illegaal vuurwerk toch door controles glipt

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
In een nieuwe aflevering van 'Rambam' duiken de presentatoren in de wereld van zwaar illegaal vuurwerk dat moeiteloos in Nederland wordt bezorgd.

Via webshops in Polen en Tsjechie wordt massaal extreem zwaar (en dus illegaal) vuurwerk besteld. Normale pakketbezorgers die zich van geen kwaad bewust zijn, bezorgen dat thuis of bij een postafhaalpunt, zoals een supermarkt. 'Rambam' onderzoekt welke weg deze pakjes afleggen en vindt uit waar de grote gevaren liggen. Ook ontdekken ze hoe een Duits bedrijf vrachtbrieven witwast voordat ze de grens overgaan, waardoor vuurwerkbommen probleemloos deze kant op komen via de verschillende nietsvermoedende bezorgdiensten.

Gevaar
Overheden en pakketdiensten willen de stroom van illegaal vuurwerk aanpakken. Het gevaar is enorm voor alle plekken die de pakketten passeren op weg naar hun eindbestemming. Om het gevaar voor onder andere de koeriersdiensten aan te tonen, laat 'Rambam' zien dat er maar één cobra nodig is om een koeriersauto compleet op te blazen.

In 'Rambam' onderzoeken oudgedienden Jelte Sondij, Lars Gierveld, Nesim Ahmadi, en nieuwkomers Krista Arriëns en Yora Rienstra op onnavolgbare wijze of bepaalde zaken wel of niet door de beugel kunnen. Als er zaken aan het licht komen die niet in de haak zijn, slaan de makers van 'Rambam' altijd met ongelijke munt terug.

'Rambam' over zwaar illegaal vuurwerk, donderdag 15 december om 21.15 uur bij VARA op NPO 1.

Ben benieuwd, wie weet komt er meer aandacht voor aanpak van deze pakketten.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar volgens mij is het verschepen van vuurwerk per post helemaal niet zo gevaarlijk als altijd gezegd word in de media, ik heb nog nooit een bericht gezien dat het fout ging.
Ook ben ik wel benieuwd naar hoe ze die koeriersauto gaan opblazen. Ik weet het, veel mensen zijn hier tegen Ruben Koet, maar hij had onlangs een video die maar weer bewees dat vuurwerk auto's niet compleet vernielt.

Een koeriersauto finaal opblazen met een Cobra 6? Lijkt me toch niet. Het richt zeker een hoop schade aan en ik zou er niet naast willen zitten, maar er is zeker wel iets meer nodig om een bestelauto op te blazen.

Onzin, dat van die Cobra 6 die een complete auto zou opblazen (Ja, de ruiten zijn de zwakste schakel..).
In dat geval vertrouw ik Ruben Koet meer dan zo'n programma.

Verder mis ik de nuance tussen in Nederland verboden categorie 2, 3 en 4 vuurwerk (ze doelen vooral op die laatste categorie). Jammer weer...

Ik zag net op Facebook banners voor de uitzending. Ze hebben het over een Cobra 6 die de kracht van een handgranaat zou hebben en laten vervolgens een Cobra 8 zien. Ik weet weer genoeg...
Wel een leuk satirisch stukje, die preview van het vragen stellen over de Cobra 6.

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd, wie weet komt er meer aandacht voor aanpak van deze pakketten.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar volgens mij is het verschepen van vuurwerk per post helemaal niet zo gevaarlijk als altijd gezegd word in de media, ik heb nog nooit een bericht gezien dat het fout ging.
Ook ben ik wel benieuwd naar hoe ze die koeriersauto gaan opblazen. Ik weet het, veel mensen zijn hier tegen Ruben Koet, maar hij had onlangs een video die maar weer bewees dat vuurwerk auto's niet compleet vernielt.

Flashpoeder met KClO3 is over het algemeen een instabiel mengsel, en zeer gevoelig voor schokken, frictie en statische elektriciteit. De mengsels ontleden sneller en kunnen spontaan ontbranden. Het is dus wel zeker mogelijk, zelf ken ik alleen geen voorbeelden dat dit ooit gebeuert is .

Flashpoeder met KClO3 is over het algemeen een instabiel mengsel, en zeer gevoelig voor schokken, frictie en statische elektriciteit. De mengsels ontleden sneller en kunnen spontaan ontbranden. Het is dus wel zeker mogelijk, zelf ken ik alleen geen voorbeelden dat dit ooit gebeuert is .

Volgensmij worden chloraten (...O3) nauwelijks tot niet (meer) gebruikt in vuurwerk omdat deze gevoelig zijn voor zuren (bijvoorbeeld bij zwavel), schokken en frictie. Daarom gebruikt men perchloraten (...O4), juist omdat dit stukken minder gevoelig is voor schokken, zuren of frictie.
Me dunkt dat perchloraten, naast nitraatzouten, in Europees en Chinees vuurwerk tegenwoordig standaard is. Vaak zijn flashmengsels in consumentenknallers op nitraatzouten gebaseerd (daarom ontbranden die flashes vaak traag wanneer er geen huls omheen zit). Nitraatmengsels zijn op zich zelf minder krachtig dan (los) en vrijwel even stabiel als perchloraat flashes (of daarop gebaseerde composities).

Laatst bewerkt:

Godzijdank mag dit mengsel sins eind jaren 90 niet meer gebruikt worden binnen de pyrotechniek.
Niet in China en dus ook niet binnen europa.
Kalium Chloraat wordt nog wel eens gebruikt om bijvoorbeeld een heldere bkauw te verkrijgen.
Maar in combinatie met Zwavel of als gebruik in Flashpoeder is het verboden.
Vroeger wert deze mix nog wel eens gebruikt voor rollen omdat het lekker goedkoop was. Echter gebeurt dit niet zo gouw... tegenwoordig is het papier duurder dan het mengsel.
Bezuinigen op de Sas heeft geen enkele zin meer.

Godzijdank mag dit mengsel sins eind jaren 90 niet meer gebruikt worden binnen de pyrotechniek.
Kalium Chloraat wordt nog wel eens gebruikt om bijvoorbeeld een heldere bkauw te verkrijgen.
Vroeger wert deze mix nog wel eens gebruikt voor rollen omdat het lekker goedkoop was. Echter gebeurt dit niet zo gouw... tegenwoordig is het papier duurder dan het mengsel.

Mijn excuus wist ik niet weer wat geleerd. Tja ze gooien het altiid over die boeg dat het levensgevaarlijk is om te vervoeren volgens mij valt het allemaal wel mee .

Is er dan ooit een incident geweest waarbij het mengsel spontaan afging in de fabrieken waar jij het over hebt? Graag artikelen plaatsen..

Is er dan ooit een incident geweest waarbij het mengsel spontaan afging in de fabrieken waar jij het over hebt? Graag artikelen plaatsen..

Zulke mengsels heb ik wel eens met een grote slaghamer gebruikt zien worden. Beetje van dat spul in een soort cupje, hamer er op laten vallen, en het geeft net zo'n knal als carbidschieten! Zegt toch genoeg denk ik.

Ik ga hier niet naar kijken, zit me altijd kapot te ergeren aan dit soort programma's. Het gaat vaak puur om de sensatie en belichten ze alleen de negatieve kanten zoals met 99% van alles wat met vuurwerk te maken heeft op tv. Een cobra in een auto leggen, alleen die tekst walg ik al van, het voegt helemaal niks toe ja alleen alleen aan de negatieve beeldvorming. Hou toch op.

Toch heb ik met Rambam vaak genoten van andere onderwerpen. Het wordt ook gemaakt door jonge mensen. Misschien dat het verschil tussen illegaal en legaal eindelijk eens duidelijk wordt gemaakt. Ik ga kijken!

Ik hoop dat ze eerst een goede Nederlandse knaller zoals de Decibull in die auto doen om te laten zien dat Nederlandse knallers totaal geen schade maken.

Ze maken er meer een grap van dan dat ze iets onderzoeken haha.

Plus dat ze de test met de auto doen met munitie en niet met vuurwerk.
100gram springstof is iets anders dan 100 gram flashpowder.

Niet om dit vuurwerk te verheerlijken, maar het is dus geen representatief stukje.

Back
Bovenaan