Pyrotechniker bei Feuerwerk schwer verletzt ( zwaar gewond )

Torrr

VWC lid
Krefeld
Pyrotechniker bei Feuerwerk schwer verletzt
zuletzt aktualisiert: 06.06.2010 - 13:27 Krefeld (RPO) Nach einem Feuerwerk ist ein Pyrotechniker am Samstagabend in einem Golfclub schwer verletzt worden. Aufgrund einer verspäteten Zündung einer Kugelbombe erlitt der Mann schwere Verletzungen im Gesicht und am Oberkörper, wie die Polizei mitteilte. Die Ursache der verspäteten Zündung ist noch ungeklärt.

Nach Angaben eines Polizeisprechers hatte der erfahrene Pyrotechniker ein Feuerwerk auf dem Gelände eines Golfclubs betreut. Nachdem dieses beendet war, kam es in einer der Abschussvorrichtungen zur verspäteten Zündung einer Kugelbombe. Der Mann beugte sich in diesem Moment über das Rohr und wurde von dem Mündungsfeuer sowie der herausgetriebenen Kugelbombe getroffen. Dabei wurde er einige Meter weit weggeschleudert und erlitt trotz Sicherheitskleidung erhebliche Verletzungen.

Voor degenen die de Duitse taal niet zo goed machtig zijn heb ik het vertaald :

Na een vuurwerkshow is een pyrotechniker zwaar gewond geraakt. Oorzaak was een vertraagde ontsteking van een shell, waardoor de man zware verwondingen opliep aan het gezicht en bovenlichaam. De oorzaak van de vertraagde ontsteking is nog onbekend.

Volgens de verklaring van een politieambtenaar had de ervaren pyrotechnieker een show op het terrein van een golfclub gepland, na afloop van deze show ging de man een van de mortieren checken die niet was ontstoken en boog zich over de mortier heen en werd op dat moment door het mondingsvuur en de wegschietende shell geraakt. Hierbij werd de man enige meters weggeslingerd en ondanks het dragen van persoonlijke beschermings kleding werd hij zwaargewond.

wel, je ziet het hier maar weer eens. Noooit.. maar dan ook nooooit boven een mortier gaan hangen met je lichaam als een shell niet afgegaan is. Zeker niet direct na een show. Altijd 10-15 minuten ( thans zo doen wij dat bij DBK) wachten voor je begint met het controleren van het een en ander. En als je de buizen controleert met uiterste voorzichtigheid. En ook nooit in het donker, altijd met een goede, en goed werkende zaklamp.

Zoals ik uit het artikel kan opmaken kan deze pyrotechnieker het nog na vertellen. Voor het zelfde geld loopt het wél dodelijk af.

Een bericht op www.feuerwerk.net:

Hallo zusammen im Forum.
Der Unfall ist uns passiert - kleines Hochzeitsfeuerwerk - Bombe 50mm Kugelbombe von Broekhoff - zuverlässige Ware seit Jahren. Der Kollege hat mehr als 20 Jahre Berufserfahrung und ist äußerst korrekt.
Es besteht keine Lebensgefahr und der Kollege war über den gesamten Zeitraum voll ansprechbar und bei allen Sinnen. Augen und Ohren unverletzt !!!! - Verbrennungen 2. Grades - Schädelbruch rechte Kopfseite - Hämatom in der rechten Gesichtshälfte. - Er macht schon wieder Scherze im Krankenhaus.

Zur Ursache gibt es leider keine genaue Beobachtung durch die anwesenden Helfer, die sich nach Feuerwerksende abgewand haben. Unmittelbar dabei ist es passiert... Aus dem letzen Gestell.
Also bitte keine Spekulationen.
Fest steht, das alle gesetzlichen Vorgaben und arbeitsrechtlichen Schutzmaßnahmen zu 100% eingehalten wurden und sowohl der Aufbau als auch die Standfestigkeit vorbildlich waren. Auch die Schutzkleidung (Helm, Schutzbrille, Oberbekleidung) haben maßgeblich zur Schadensminderung beigetragen.
Wichtig war auch die Anwesenheit von weiteren Personen - selbst hätte er keine Hilfe holen können. Rettungsdienst / NA haben vorbildlich gearbeitet. Einweisung der Rettungskräfte zum Abschussplatz etc.

Fazit für alle: Arbeitsschutz ist gute Vorbereitung und Ausstattung.

Leider passieren Unfälle trotz aller menschlichen Vorbereitungen....

Ich werde über Neuigkeiten berichten, insbesondere wenn die Ursache ermittelt werden kann.
gruß - und passt auf Euch auf.

http://www.feuerwerk-forum.de/showthread.php?p=370975#post370975

Dat die buizen zowieso gecontroleerd worden vind ik al bizar, ook al is het in principe bij jullie pas na 10-15 minuten na de show en met uiterste voorzichtigheid.
Ik als leek zou er op ruime afstand met een gieter oid flink wat water in gieten en daarna nog een tijdje wachten.
Maar ja, ik ben compleet onervaren wat betreft het schieten van shells.

Misschien een rare vraag hoor, maar HOE kan een pyrotechnicus na afloop van een show een buis controleren in het donker, zonder in de buis te kijken? Keren ze alle mortieren gewoon om, en kijken ze wat er uit komt vallen? Of duwen ze een staaf in de mortier, om te voelen of er nog iets in zit?

Misschien een rare vraag hoor, maar HOE kan een pyrotechnicus na afloop van een show een buis controleren in het donker, zonder in de buis te kijken? Keren ze alle mortieren gewoon om, en kijken ze wat er uit komt vallen? Of duwen ze een staaf in de mortier, om te voelen of er nog iets in zit?

In de meeste gevallen, als een shell niet afgaat, betekend het dat de ontsteker niet heeft gewerkt, dus hangt het lont van de shell nog uit de buis.

In de meeste gevallen, als een shell niet afgaat, betekend het dat de ontsteker niet heeft gewerkt, dus hangt het lont van de shell nog uit de buis.

of, in het geval bij ons, dan is het plastic folie en\of aluminium folie wat er nog op zit en min of meer nog onbeschadigd is. Een teken dat de shell nog in de buis zit.

Dan denk ik, als amateur, dat hij misschien veel zwaarder gewond was geraakt als hij geen beschermende kleding had gedragen. Dus ja wel een beetje geluk/verstandig.

Ik denk dat bij dit soort zaken, 'gewenning', het grootste gevaar is.
Je doet bepaalde zaken al jaren zo, zonder er nog bij na te denken wat
het eventuele gevaar is bij zo'n handeling.
Deze persoon, die het dan gelukkig nog na kan vertellen, is ook beslist
een ervaren persoon, en weet ook beslist wel dat je op zo'n moment
nooit over de mortier mag buigen.
Dan kan de situatie ontstaan van, 'dat doe ik wel even zo'.
Een ernstig ongeluk zit dan in een klein hoekje.
Ik zit zelf ook al weer een aantal jaren in het vak, en ik denk dat we
allemaal wel eens denken; 'Dit zal mij nooit overkomen'.
Deze persoon wist ook waar hij mee bezig was.
Op deze manier worden we allemaal weer eens wakker geschud, zowel profs
als de mensen die met oud en nieuw thuis wel eens een bommetje schieten.

@RedBaron, welke diameter shell zou dit vermoedelijk geweest zijn in je filmpje?

EDIT: Oeps, sorry ik zie he bij het filmpje staan...4inch.

Back
Bovenaan