PVDA wil geen algeheel vuurwerkverbod, wel voor harder aanpakken van kopers illegaal.

dinoroel

VWC lid
http://nos.nl/artikel/587151-marcouch-vuurwerkpost-scannen.html

De politie maakt gebruik van nep-webshops om mensen af te schrikken. Is dat oké?
"Ik ben een grote fan en voorstander van creatieve manieren binnen de wet. Het aanschaffen van zwaar vuurwerk in het buitenland is een misdrijf, dus als we dat kunnen ontmoedigen, dan graag. Het gevaar bestaat wel dat zo'n nep-internetwinkel gezien kan worden als uitlokking, maar volgens mij is dat in dit geval niet aan de orde. Dus wat mij betreft is het prima hoe de politie dit aanpakt."

Moet vuurwerk worden afgeschaft?
"Nee, de PvdA is geen voorstander van een algeheel verbod op vuurwerk. Er is geen draagvlak voor en de meeste Nederlanders gaan er goed mee om. De grootste ongelukken gebeuren met verboden, zwaar vuurwerk en met mensen die te veel gedronken hebben. Het is dus belangrijk dat dat vuurwerk Nederland niet meer binnenkomt en dat mensen voorzichtig te werk gaan."

Moet vuurwerk worden afgeschaft?
"Nee, de PvdA is geen voorstander van een algeheel verbod op vuurwerk. Er is geen draagvlak voor en de meeste Nederlanders gaan er goed mee om. De grootste ongelukken gebeuren met verboden, zwaar vuurwerk en met mensen die te veel gedronken hebben. Het is dus belangrijk dat dat vuurwerk Nederland niet meer binnenkomt en dat mensen voorzichtig te werk gaan."

De PVDA snapt 't.

Idd Dit is de eerste keer dat ik een stukje lees en denk ja zo is het er zijn er toch wat die het snappen.

"Het aanschaffen van zwaar vuurwerk in het buitenland is een misdrijf", zeer gevaarlijke stelling. Voor de rest volledig met akkoord.

Het uitlokken van mensen mag in mijn ogen ook wel als een misdrijf gezien worden.
En de gegevens vervolgens openbaar maken is volgens mij ook niet helemaal volgens de privacy wet.
Voor de rest ben ik het helemaal met het artikel eens.

Grotendeels mee eens. Maar goed om te zien dat er ook mensen in de politiek zitten die het van de goede kant bekijken.

Het is maar net waar het probleem ligt. Het begint al met het feit dat de Nederlandse overheid niet volledig meedoet met de CE-regelgeving door in de RACT nog beperkender in te gaan op de CE eisen. Daardoor is al het vuurwerk wat anders is dan potten en singleshots al gauw zwaarder en illegaal, terwijl dat vaak uit CE-categorie 2 en soms 3 komt uit het buitenland.

Zo hoort het..Laat de mensen die de traditie verpesten maar boeten en zwaar ook.

Wat is in jou ogen de traditie verpesten? Als je doelt op het vandalisme en voortijdig afsteken. Ben ik het met je eens. Als je doelt op mensen die vuurwerk in het buitenland kopen, dan vind ik je stelling heel erg triest. Want dat vuurwerk is net zo veilig als het nederlandse consumenten vuurwerk. Mits je er normaal mee om gaat. Maar dat is in mijn ogen met elk vuurwerk zo.

Back
Bovenaan