Potten met reserve lont (doorlonten)

maartendd

VWC lid
Beste mensen,

Het O&N is nog maar een paar dagen vers maar de ideeën lopen al voor volgend jaar. Nu zat ik zelf met een vraag met betrekking van reserve lonten op bepaalde potten/cakes.

Ik had dit jaar wat potjes voor de fun uit BE en hier zaten reserve lonten aan. Dit is uiteraard voor de doorlonter extreem makkelijk om zo snel een mooie showtje in elkaar te zetten.

Maar ik zag ook dat de 4 seizoenen doos van Rubro eigenlijk bestaat uit 4 lossen cakes die ook een reserve lont hebben. (en zijn goedgekeurd).

Ik vroeg mij dan ook af, waarom niet meerdere importeurs potten/cakes niet standaard uitrusten met een reserve lont. Dit maakt het voor vele Freaks stukken makkelijker.

Vanwege de CE-keuring is het tegenwoordig toegestaan om twee lonten op vuurwerk aan te brengen. Je moet je alleen wel afvragen wanneer dat handig en wenselijk is. Een tweede lont kost ongetwijfeld iets meer geld om te laten produceren. Ook moet je duidelijk maken wat het eerste en wat het reservelont is. En wat levert dit de gemiddelde consument op? Eigenlijk niks, behalve die ene cake die halverwege weigert (wat vrij zeldzaam is). De freak vindt het makkelijk, maar wij freaks zijn maar een hele kleine doelgroep voor de importeurs. Ik heb dit jaar meerdere keren meegemaakt dat een freaks het verkeerde lont aanstak van een Duitse cake, waardoor het finale-salvo eerst kwam. Dat willen we ook niet hebben.

Een beetje handige freak kan met wat knutselwerk in de trant van "overlappend doorlonten" ook goed uit de voeten. In mijn optiek is een tweede (reserve)lont alleen nuttig op grotere cakes van meer dan 30 euro ofzo.

Ik zag tot mijn verbazing op de volgende producten een reservelont (in de vorm van een 2e viscolont aan het einde van de finale).

- Fire Flower van Royal
- Silver Willow van Royal
- Great wall of china van Bonfireworks

Ik had hem ook oo de chrysantium legend. Niet nodig vind ik op een pitje van 6€

het is opzich wel een slimme zet. dit potje is bedoeld voor mensen met een laag budget, en als dat potje het dan niet doet is het natuurlijk jammer omdat je niet heel veel hebt. Dus dat reserve lont is wel handig want dan heb je zekerheid dat hij het doet.:wink:

De complete Heron lijn heeft 2 lonten.

Waarom zou het op een goedkoop potje niet nodig zijn?

Het lijkt mij dat als een pot niet afgaat en het heeft maar 1 lont dat je dan behoorlijk baalt of de pot nou 5 of 50 euro kost en dat 9 van de 10 mensen er alles aan zullen doen om hem toch af te laten gaan met alle gevaren die daar bij zijn.

Mooie ontwikkeling in vuurwerk land vooral voor de veiligheid.

Rob

Ook ik zeg een prima ontwikkeling hoor! Veilig, mocht een pot niet af gaan en makkelijk om door te lonten voor de doorlonters onder ons :D

Je moet je alleen wel afvragen wanneer dat handig en wenselijk is. Een tweede lont kost ongetwijfeld iets meer geld om te laten produceren. Ook moet je duidelijk maken wat het eerste en wat het reservelont is.

Wat mij betreft altijd doen! Je ziet het vaak bij de duurdere potten als die niet goed gaan, mensen gaan lopen prutsen om alsnog die pot van 2-3-4 tientjes af te laten gaan. En zo duur hoeft het volgens mij niet te zijn, die Duitse potten van 2,99 (zoals de Reno en Aligator) hebben zelfs al jaren 2 lonten.

Zo te lezen zijn er dus wel een aantal fabrikanten die bepaalde lijnen met een reserve lont voorziet. Wat zouden de beweeg redenen zijn om dit niet bij anderen merken in te voeren. Kunnen we geen petitie houden voor grote importeurs. 2012 productie moet me 2 lonten komen.

Die beweegredenen zijn waarschijnlijk dat het pas sinds kort is toegestaan in NL. Vorig seizoen mocht het nog niet. Toen waren er zelfs inporteurs die het al wel hadden, maar die batches moesten ontdoen van dat 2e lont omdat het anders niet de verkoop in mocht.
En wellicht toch het kostenaspect, hoewel dat gezien die Duitse cakes van een paar euro toch niet echt een rol zou hoeven spelen.

Back
Bovenaan