De importeurs die ik dit jaar vind opvallen in positieve zin zijn vooral Hardix, Lesli en Cafferata vind ik ook het noemen waard.
China Red is me nog te nieuw om te nomineren maar komt wel erg goed nieuw op de markt met schijnbaar mooie producten, maar dat moet nog in de praktijk verwezenlijkt worden.
Lesli had ik lang niet zo positief in beeld. Vuurwerk wat vaak te duur en te onopvallend qua kwaliteit en innovatie was. Maar dit jaar hebben ze een opvallende inhaalslag gemaakt met enkele nieuwe, of hervormde, lijnen waar heel veel producten van hoge kwaliteit tussen zitten. Dat soort producten hadden ze wel vaker, maar moest je goed zoeken en waren vaak duur. De verhouding tussen aantal producten (enorm) en mooie daartussen is hoger, evenals de prijs-kwaliteitsverhouding. Ik zou dit jaar zo een groot budget enkel bij deze importeur kunnen uitgeven aan mooi vuurwerk.
Hardix kwam dit jaar ook met een enorme batch mooie producten. Opvallend weinig goudcakes, wat ik persoonlijk niet zo erg vind want er zaten des te meer prachtige kleurencakes bij, waar ook goed met effect en schietstijl gespeeld wordt. Tevens zijn de prijzen scherp te noemen en zorgt Hardix door restyling van labels dat hun uiterlijk fris en actueel blijft. Dit jaar een opvallend goede importeur.
Cafferata is eigenlijk altijd al goed maar kwam door matige spreiding nooit erg goed in beeld. Maar onderhand kunnen we er niet omheen dat ze erg veel opvallend mooie producten hebben, niet altijd even goedkoop maar wel hoge kwaliteit (hoewel de reallife ervaringen van sommige lijnen wisselen). Daarnaast spreken ze pyrofreaks aan met de prachtige lijn Showtime, waarin ze elk jaar weer wat vernieuwing brengen. De lijn zoekt de grenzen op van consumentenvuurwerk, effecten en helaas maar begrijpelijk ook van de portemonnee. Qua knalvuurwerk durven ze ook de grenzen op te zoeken, lijken knallers, knalpijlen en matten altijd al tot de hardsten te behoren, dit jaar komen ze in de stoer ontworpen Black Thunder-lijn met een knaller die als 2 druppels water op een illegale vlinder lijkt. Gedurfd en marketing-technisch ook verdomd slim.
Teleurstellend vind ik Bonfireworks, Wolff en zoals al jaren GBV/Weco.
Bonfireworks kwam met prachtig vuurwerk voor scherpe prijzen op de markt gebracht door een liefhebber. Het tweede jaar, met een samenwerkend bestuur, waren de goudcakes nog erg goed maar de wat aparter en kleuriger cakes van matiger kwaliteit dan het eerste jaar. Weer een jaar en een wisseling van eigenaar later, zijn er opeens bizar dure cakes en nieuwe cakes die niet zo tevreden stellen als het eerdere werk. Ik zie het als een gestage dalende lijn, en betreur dat ten zeerste.
Wolff begint bij mij steeds meer uit beeld te raken. Ze hebben nog wel wat prijskrakertjes maar de grote bakken zijn de gewone hoge prijzen die we helaas gewend zijn geworden. Nieuwe grote cakes zijn wel prachtig, maar ook prijzig. Op de een of andere manier beklijven ze minder (net als vorig jaar) dan nieuwe cakes van wat andere importeurs.
GBV heeft mij ooit nog maar met 2 cakes een glimlach op het gezicht getoverd. De verhouding tussen slecht en mooi in hun aantal cakes is gewoon uiterst matig te noemen. Met Weco erbij is dat niet veel beter geworden; het gros is gewoonweg te duur voor de matige effecten die je krijgt, de paar toppers moet je goed zoeken, ook al zijn die paar er wel. Ik zou niet weten waar bij GBV/Weco een gemiddeld budget van een paar honderd euro aan te besteden, na een vijftal cakes heb ik 't wel gezien. Van Zena hebben ze nou ook niet de mooiste cakes overgenomen. M.I. vrijwel volslagen oninteressante importeur, hoewel de soap rond de Triple Layer Cake wel vermakelijk was
edit: o, je mag maar 1 importeur kiezen dit jaar? Andere jaren waren het er 3. Nou goed, eigenlijk gun ik het Hardix maar moet ik Lesli kiezen omdat ze heel slim zich in de markt zetten met verschillende verkooppunten-en assortimenten, grossieren in klein spul waar ik gek op ben en de meest opvallende verbetering van het jaar hebben gemaakt, én ze zijn de eerste die voorzichtig de markt opdurven met daylight producten (na de vroegere confetticake van Broekhoff).
Maar Hardix staat op een goede tweede, samen met Cafferata met hun prachtige spul.