Politie vraagt hulp burgers bij vuurwerkoverlast

moontan

VWC lid
Politie vraagt hulp burgers bij vuurwerkoverlast

Gemert-Bakel , 23-11-2010 • De politie in Gemert-Bakel en Laarbeek (GLA) heeft gemerkt dat er al veel (zwaar) vuurwerk wordt afgestoken. Dat veroorzaakt veel overlast voor de inwoners van de twee gemeenten.

Hulp nodig
Bij de politie zijn tot 22 november 7 meldingen (Gemert-Bakel 1; Laarbeek; 6) binnen gekomen uit beide gemeenten. Er is overlast van vuurwerk gemeld in onder meer: Aarle-Rixtel vanaf de Helmondseweg, in het centrum van Beek en Donk (Wijnkelderweg en Kloostertuin) op het Sint Wilbertsplein in Gemert-Bakel. De meeste meldingen komen vanuit het centrum van Beek en Donk. De politie is de komende tijd extra alert op het afsteken van vuurwerk. De politie kan het echter niet alleen en heeft de hulp van de burgers nodig. Mensen die luide vuurwerkknallen horen, kunnen bellen met de politie-afdeling GLA via 0900-8844 en de informatie doorgeven.

Surveillances
De politie in GLA surveilleert de komende tijd vaker in de wijken om de vuurwerk-afstekers te kunnen aanpakken. Dat gebeurt ook in burgerkleding. Wanneer agenten een minderjarige vuurwerk zien afsteken, of wanneer zij dit bij zich hebben, neemt de politie contact op met de ouders. Zij kunnen vervolgens worden doorverwezen naar HALT Oost-Brabant.

HALT
Tijdens de afgelopen vuurwerkcampagne (rondom de jaarwisseling 2009-2010) verwees de politie in Gemert-Bakel en Laarbeek 9 jongeren tussen 12 en 18 jaar door naar HALT Oost-Brabant. In de hele politieregio Brabant Zuid-Oost zijn 146 jongeren doorgestuurd.

http://www.politie.nl/brabant-zuid-...litievraagthulpburgersbijvuurwerkoverlast.asp

Ik vraag me altijd af wat overlast is van vuurwerk? Mensen die zich storen aan een paar knallen, of dat er dingen gesloopt worden? Ik vind dat echt zo iets vreselijks dat er gewoon mensen zijn die zich storen aan een of 2 knallen die ze horen. Het is toch jaar in jaar uit rond deze tijd onrustig in het land met vuurwerk? Waarom moet er altijd zo veel gejankt worden.

De burgers die hier aan mee willen werken moeten toch ergens hun voldoening vandaan halen? Het erge is dat de mensen die hier aan meewerken en al gaan janken als ze een knal horen ook gewoon op 31 december buiten staan te janken of te zeuren en er alles maar aan doen om iemand zijn plezier af te nemen.

Is toch werkelijk onwijs zielig? "Hey piet hoorde je die vreselijke knal?" "Dat was de overbuurjongen! Wat was dat nummer ookal weer om overlast te melden van vuurwerk bij de politie?"

:frusty::frusty::frusty:

zwaar zielig
gaan ze de burgers vragen voor 7 kleine meldingen van vuurwerk
tja
hoeveel zeurpieten wonen er wel niet in 1 gemeente en die klaagen altijd meer dan 1 keer

Ik weet niet wat ik irritanter vind, de mensen die zich aanstellen of de politie.

De politie moet zijn werk eens doen (zoals bijvoorbeeld echte criminelen pakken) en die zeurpieten moeten eens ons jeugd geluk gunnen. Bedoel, zij hebben ook kind mogen zijn:S

Burgers zijn volgens de wet verplicht om mee te werken wanneer politie dag vraagt. Alleen zal dat in deze wijze niet helpen, denk dat verplichtingen averechts gaan werken. En zoals gezegd, gaat het om enkele knallen, dan lijkt mij de overlast door vuurwerk nog mee te vallen. Ik weet van voorgaande jaren dat er veel meer vuurwerkoverlast was, hier valt het nog reuze mee.

De politie overdrijft heel erg, maar hun moeten ook alleen maar hun werk doen. Geef niet de politie de schuld, maar de hogere bazen die dit allemaal verzinnen. Nederland is ook het enige land die zich er zo druk om maakt, en daardoor blijft het een kick om het af te steken.

Als er meldingen worden gedaan bij de politie, zijn hun verplicht om er werk van te gaan maken. Je moet in dit geval dan meer naar de chagerijnige zeuren kijken die erover klagen. Maarja, ik zeg dit wel, maar het kan net zo goed het geval zijn dat het oudere mensen waren of mensen met dieren waar vuurwerk in de buurt word afgestoken. Hun worden dan bang en dan reageer je zo... ( wie weet wat er is afgespeeld, dat lees je nooit in zo'n bericht )

Maarja, je kent ze wel. De zeur-buren. Die vergeten zijn dat hun ook jong zijn geweest! ( kan me er haast ook niks bij verstellen..:D ) Die om het kleinste dingetje al moeten klagen. Werkstress, stress thuis... ja dat soort mensen houd je altijd.

Ik vind het een beetje jammer dat de mensen die klagen over vuurwerk buiten oudejaarsdag gelijk bestempeld worden als zielig.

Ik zelf hou persoonlijk van vuurwerk maar niet als het buiten oudejaarsdag afgestoken word, vuurwerk geeft bijvoorbeeld extra stress aan mijn huisdieren waar je op oudejaarsdag zelf rekening mee kunt houden wat buiten oudejaarsdag om gewoon veel moeilijker is omdat je er niet op berekend bent!

Ook word er vaak illegaal spul s'avonds afgestoken om een late tijd wat veel herrie met zich meebrengt, waardoor mensen zoals ik die vroeg op moeten staan voor hun werk weer een stukje slaap missen.

Ik vind het ergens wel terecht dat er over geklaagd word vuurwerk hoort op oudejaarsdag. En als mensen die dit ook vinden bestempeld worden als zielig, dan vind ik dit echt een slechte zaak.

Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met je eens Ozzers.

Ik woon vlak bij een appartementencomplex waar veel jongeren zitten en daar wordt ook geregeld (ong. ieder weekend vanaf eind oktober) vuurwerk afgestoken. Uiteraard is dit dan knalvuurwerk en doen ze dit om ongeveer 4 uur 's nachts. Vaak blijft het bij enkele knallen, maar daar wordt je wel wakker van (mijn hond slaapt er gelukkig wel doorheen, die trekt zich niks aan van vuurwerk).

En ondanks dat ik een enorme vuurwerkliefhebber ben, stoort mij dit wel. En ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen hier aan de overkant van de straat (gezinnen met jonge kinderen) hiervoor de politie bellen.

Dit zijn namelijk wel de situaties waardoor vuurwerk een slechte naam krijgt. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je al niet van vuurwerk houdt, en er dan ook nog geregeld door uit je slaap wordt gehaald, dat je dan denkt verbieden die zooi (niet dat dat het probleem oplost, maar zo wordt er dan wel gedacht)

Als mensen zich nou gewoon aan de reguliere afsteektijden houden, zou dat een hoop gezeur besparen.

Back
Bovenaan