Politie spoort 350 onlinekopers illegaal vuurwerk op.

densta

VWC lid
De politie heeft met een nieuwe methode 350 mensen opgespoord die bij buitenlandse webshops zwaar illegaal vuurwerk hebben besteld. De potentiële kopers hebben allemaal een videowaarschuwing gekregen op hun computer en zijn ook per brief op hun huisadres gewaarschuwd.

Dat meldde de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers. Daarin zitten onder meer de politie en de stichting VeiligheidNL. De meest bestellingen werden gedaan bij webwinkels in Polen.

De actie om het bestellen van levensgevaarlijk illegaal vuurwerk te ontmoedigen is op 12 november begonnen. Over de gevolgde opsporingsmethode wordt nog niets bekendgemaakt.
In hoeverre de potentiële bestellers daadwerkelijk hebben afgezien van hun aankoop is niet bekend. 'Als ze op internet op de term 'webshops' zoeken is de kans groot dat we ze traceren', aldus een woordvoerder van VeiligheidNL.

De videoboodschap wordt ingesproken door de politie, maar die krijgt geen inzicht in de persoonlijke gegevens van de bestellers. De papieren brief naar het huisadres wordt door de taskforce verstuurd.
Zwaar illegaal vuurwerk dat via internet wordt besteld, wordt voor verzending vaak slecht ingepakt waardoor onderweg kruit kan lekken. Dat levert gevaar op voor huisgenoten van de koper, omwonenden en medewerkers van distributiecentra en pakketdiensten.

Zendingen uit Oost-Europa
Politie en pakketdiensten controleren verder streng op zendingen afkomstig uit Oost-Europa. Volgens de taskforce hebben sommige Poolse webwinkels ook zelf aangeboden geen bestellingen meer uit Nederland te accepteren.

De taskforce maakt medio december, als de tijd van dit soort bestellingen ten einde loopt, meer bekend over de nieuwe methode. Volgens haar heeft de preventieactie in elk geval op sociale media en internetfora tot onrust onder de doelgroep geleid.

Vorig jaar voerde de taskforce actie tegen makers van vuurwerkbommen die explosies hadden gefilmd en op internet geplaatst. Gevreesd werd dat de filmpjes anderen konden inspireren. Veel bommenmakers haalden de filmpjes toen weg.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaa...t-350-onlinekopers-illegaal-vuurwerk-op.dhtml

Is dit niet puur bangmakerij? Hoe kunnen ze bestellers opeens een filmpje laten zien en een brief sturen? Ik heb hier zo mijn twijfels bij. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het klinkt erg onwaarschijnlijk!

Ik vind wel wat tegenstrijdigs in dit bericht. De titel zegt "Politie spoort 350 onlinekopers illegaal vuurwerk op" En verderop in de tekst staat dat de politie wel de filmpjes heeft ingesproken maar dat ze geen inzicht krijgen in de prive gegevens van deze personen. Dus met andere woorden dat de taskforce ze heeft opgespoort.

De politie wil gewoon een duidelijk signaal afgeven, vandaar deze handelingen.
Wat betreft de opsporingsmethode, stel dat ze zelf een webshop hebben gemaakt....Wie weet.

Dat heeft de Task Force ook gedaan. Eén van de websites die in één van de video's werd genoemd is opgericht door de politie/Task Force. De Task Force OVB is niet meer dan een stelletje lafaards met flapoortjes.

Volgens mij hebben de mensen die deze bestellingen doen niets te klagen.
Zoals de Taskforce zelf zegt is de actie puur preventief. Kom je goed weg als je leest wat de strafeisen kunnen zijn.
Op zich een goede manier van handhaving die veel geld aan onderzoek en mankracht scheelt.
De mensen die al die zware meuk alleen via Poolse webshops kunnen krijgen en heel stoer unpackingfilmpjes plaatsen zie ik er liever toch niet mee lopen. Hoop dat ze door deze actie nog een keer nadenken voordat ze het toch doen.

Dat heeft de Task Force ook gedaan. Eén van de websites die in één van de video's werd genoemd is opgericht door de politie/Task Force. De Task Force OVB is niet meer dan een stelletje lafaards met flapoortjes.

Ik snap je reactie niet helemaal. De taskforce handelt ook maar met de middelen om dit tot stoppen te brengen. Ik kan mij goed voorstellen dat je dit gaat doen. Je wilt de handel en het gebruik van zwaarder vuurwerk tegengaan toch? Als jij een heel goed alternatief weet dan moet je het zeggen.
Het is in dit geval gewoon politie tegen liefhebber/handelaar in zwaar vuurwerk. Dan moet je maar accepteren dat ze deze dingen doen, of anders gewoon het risico niet lopen.
greetzzz

Waarom is er nog geen enkele post of reactie bij een filmpje op youtube van iemand die die brief door de brievenbus heeft gekregen? Ik geloof er namelijk niks van..

Zwaar illegaal vuurwerk dat via internet wordt besteld, wordt voor verzending vaak slecht ingepakt waardoor onderweg kruit kan lekken. Dat levert gevaar op voor huisgenoten van de koper, omwonenden en medewerkers van distributiecentra en pakketdiensten.

Lekkend kruit ???

Volgens haar heeft de preventieactie in elk geval op sociale media en internetfora tot onrust onder de doelgroep geleid.

Volgens mij zitten op de fora juist een groep waarvan het grootste deel hier zeker nooit iets heeft besteld ( dit is gevoelsmatig van mij ), dus ook deze kreet vind ik uit de lucht gegrepen en worden de internetfora in principe ook nog in een soort kwaad daglicht gezet, alsof hier het kwaad vandaan komt/ kwam.

350 personen, stel dat dit waar is. En door hun "nieuwe" methode klopt dan is dat toch bar slecht en bar weinig. Hoeveel mensen bestellen al niet hier op het forum? Tenminste die hier lid zijn en bestellen. Ik denk dat 350 een lachertje is van wat er echt over de post vervoerd wordt.

En het feit dat het zoveel is geeft aan dat het allemaal veilig is want er is nog nooit wat gebeurd en hoelang is dit al gaande 7 jaar?

De voorlichting van de politie over dat het vuurwerk op zichzelf gevaarlijk is klopt niet altijd en zorgt ook wel voor angst. Alleen de politie is niet alleen bang voor het vervoer. De politie is bang voor de mensen die het in handen krijgen. En laten we gewoon eerlijk zijn, het meeste dat gesloopt wordt gebeurd met illegaal vuurwerk. Dat maakt het vuurwerk niet gevaarlijk, maar het zijn de mensen die het in handen hebben. Nogmaals, de politie heeft wat mij betreft wel een beetje overdreven met het gevaar van transport, maar het transport gebeurd ook niet volstrekt veilig toch? Daar is ook al in andere topics wat van gezegd.
GReetzz

wat? 350 maar? hahaha ik durf te wedden dat er vééééél meer bestellingen zijn gedaan. Zeker vanwege het feit dat men in de Nederlandse media samen met die taskforce letterlijk de namen van websites heeft opgenoemd.

Dat was toen ook met de bombashop, toen de taskforce die naam bekend maakte verdubbelde die lui hun omzet en gingen er ineens veel meer bestellingen naar Nederland....

slim hoor!! :frusty:

Back
Bovenaan