Politie pakt vuurwerkoverlast aan

Gygabyte

VWC lid
ASSEN - “Purschuimflesjes afsteken en campinggasflesjes omwikkelen met zware, illegale strijkers en die dan laten ontploffen. Levensgevaarlijk", aldus Jacob Jongstra van het milieuteam van de politie in Drenthe en Henk Barelds van de politiezorg overlast vuurwerk in Emmen. Zij maken deel uit van de afdeling vuurwerkbestrijding van de Drentse politie, die dit jaar intensiever dan ooit de vuurwerkoverlast in de wijken aanpakt. Jongstra: “Als een bus purschuim uit elkaar spat, blijft dat spul brandend op je huid kleven, met alle gevolgen van dien. En een gasfles met strijkers, daar hoef ik denk ik niet al te veel over te zeggen. Dat zijn regelrechte bommen.”

”Je begrijpt niet wat die mensen bezielt zoiets in de garage in elkaar te knutselen.” Internet, zo zeggen Jongstra en Barelds, is een mooi medium. “Maar als we zien welke ‘creatieve’ ideeën er op YouTube langskomen wat betreft zelfgemaakte vuurwerkbommen, dan stemt dat tot behoorlijke ongerustheid.” Naast de zelfgemaakte vuurwerkbommen werden er in de regio Emmen tot nu toe twaalf vuurwerkpistolen in beslag genomen. Vorig jaar waren dat er in totaal 24. De pistolen zijn in Duitsland gewoon verkrijgbaar, maar in Nederland verboden. De vuurwerkwapens worden eerst bekeken door de recherche, om te zien of ze gebruikt zijn bij bijvoorbeeld overvallen, en daarna vernietigd.

Stroom van meldingen
De meldingen van vuurwerkoverlast stromen weer bij ons binnen. Het harde geknal is één van grootste ergernissen van burgers in de laatste maanden van het jaar. Het illegale vuurwerk brengt bovendien onveilige situaties met zich mee. Grote ladingen zwaar vuurwerk worden opgeslagen op zoldertjes van rijtjeswoningen. Gaat er iets mis, dan gaat het ook goed mis!

Speurwerk naar gevaar
Het regionale Milieuteam is dit jaar, samen met de collega’s die de surveillance dienst draaien, belast met de aanpak van vuurwerkoverlast. Mede door het in beslag nemen van illegaal vuurwerk hopen we dat het aantal vuurwerkslachtoffers terugloopt. Het vuurwerkteam speurt vooral naar mensen die vroegtijdig (illegaal) vuurwerk afsteken en naar plaatsen waar vuurwerk illegaal ligt opgeslagen. Ook legaal vuurwerk in grote hoeveelheden kan een boel narigheid opleveren als er geen veiligheidsmaatregelen zijn genomen voor de opslag.

Evenementenvuurwerk
De laatste jaren is er in toenemende mate sprake van handel in zwaar vuurwerk. Kennelijk neemt men geen genoegen meer met het ‘gewone’ vuurwerk, dat al steeds zwaarder wordt. Het gaat om handel in vuurwerk, dat in Nederland niet is toegestaan. Er is vraag naar vuurwerkbommen, om maar iets te noemen. Bovendien worden de afgelopen jaren steeds meer vuurwerkpistolen in Drenthe in beslaggenomen.

Wat zijn de regels?
Vuurwerk mag alleen worden verkocht op 29, 30 en 31 december (fop- en schetsvuurwerk mag wel het hele jaar worden verkocht).
* Vuurwerk mag alleen worden verkocht aan personen van 16 jaar en ouder, per levering maximaal 10 kilo.
* Vuurwerk mag alleen worden afgestoken tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur.
* Buiten deze periode wordt tegen overlast strafrechtelijk opgetreden. Het vuurwerk (dit kan zowel legaal als illegaal vuurwerk zijn) wordt altijd in beslaggenomen.

Wat zijn de straffen?
Personen die betrapt worden op het in bezit hebben of afsteken van vuurwerk voor of na deze periode kunnen rekenen op forse sancties. Die variëren van honderden euro’s boete tot celstraffen. Zeker als het gaat om illegaal vuurwerk. De grootste straffen zijn natuurlijk de - soms dodelijke verwondingen – en verminkingen die mensen oplopen als het fout gaat bij het afsteken. Betrapte minderjarigen worden doorverwezen naar jeugdbureau Halt waar de jongeren een boete en een taakstraf te wachten staat. Ook de ouders worden bij dit proces betrokken. Helaas wijst de praktijk vaak uit dat ouders niet weten wat hun kind uitspookt.

http://www.assen.nu/?n_id=81716&s_id=466

Ik vind het ook meer dan terecht dat hier tegen op wordt getreden, als ik zie wat er op youtube staat, de zogenaamde haarlak/deo, benzine en camping gas fles bommen dan verbaas ik me dat hier nog geen ernstige ongelukken zijn mee gebeurt.
De leeftijden van die gasten is ook erg, 12 t/m 18 jarigen en dat ouders dan niet weten wat hun kroost doet is ook een kwalijke zaak, ze zijn veel te druk met werken en hun materialistische wereld, je had vroeger ook sociale controle maar dat bestaat ook al niet meer, dat is tegenwoordig de klik lijn geworden.

Back
Bovenaan