Politie jaagt op gevaarlijke lawinepijlen

ylke

VWC lid
ASSEN - De politie is op zoek naar een partij levensgevaarlijk illegaal vuurwerk, dat vermoedelijk ergens in Noord-Nederland ligt opgeslagen. Het gaat om lawinepijlen van het type 901, volgens politiewoordvoerder Ernest Zinsmeijer een dodelijke pijl van het zwaarste kaliber die dezelfde uitwerking heeft als een staaf dynamiet.

"Wij hebben aanwijzingen", aldus Zinsmeijer, "dat vanuit het buitenland een grote partij van deze lawinepijlen Nederland is binnengesmokkeld. Waar die dingen vandaan komen weten we niet precies, maar op de verpakkingsdozen die al zijn aangetroffen staat een Portugese tekst. Het zou dus kunnen dat de lawinepijlen ook daar gemaakt worden. De 901 onderscheidt zich van andere pijlen doordat er uitzonderlijk veel buskruit in zit."

De politie is bang voor ongelukken en vreest dat de partij is opgeslagen in niet beschermde ruimtes.

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article8538581.ece/Politie-jaagt-op-gevaarlijke-lawinepijlen

Zoals gewoonlijk weer een artikel met de nodige fouten:

1. De Zinkpijlen worden niet in Portugal, maar in Duitsland gemaakt.
2. Er zit geen grote hoeveelheid buskruit, maar flashkruit in.
3. Er zijn meer pijlen waar veel kruit in zit (andere knalpijlen).
4. Als het goed is vliegt een staaf dynamiet niet eerst weg voordat hij ontploft.

Dus dat betekent dat de 902 en vele andere lawinepijlen niet in die catagorie vallen :rolleyes:. Inderdaad is dit weer een van de vele voorbeelden van een zeer slecht en onvoldoende onderzoek voorafgaand geplaatst bericht. Lang leve onze media :sad:

Zucht...wat een fraai staaltje slechte kennis weer van de politie. Zink 901 met een Portugese tekst...yeah sure. Ben benieuwd of die tekst een spookverhaal is, of de pijlen geen 901's. Ben wel benieuwd waar hier in 't Noorden ze liggen :rolleyes: jammer dat het geen 902 zijn :D :wink:

Ik kan me nog herrineren dat er een persoon is geweest die door de politie is opgepakt voor het importeren van grote aantallen (zink)901 pijlen die uit Portugal kwamen.
Ik meende dat ze hem gepakt hebben omdat er een peilzender in de lading was geplaatst.
Dus hoe deze nu ineens op de markt kunnen verschijnen is mij een raatsel.
1: De producent heeft zelf een lijntje opgezet.
2: Er is iemand stout geweest bij het vernietigen van de batch.

Ben toch wel beniewd naar het verhaal?

Laatst bewerkt:
even goed lezen, ze hebben het over 901, niet zink 901. in het andere topic over gevaarlijk vuurwerk staan foto's.

*edit:
dscn2522_tcm8-732574.JPG

huh, eind vórig jaar??? Dan zijn ze d'r wel heel veel te laat bij. Jagen naar gebakken lucht wordt het dan. Of zal het een slecht geschreven stukje zijn, dat dat zinnetje naar een andere lading verwijst :wink:

Misschien zijn de pijlen door Zink gemaakt voor een portugese importeur en door Zink voorzien van een Portugese tekst?
Via Portugal weer naar Nederland want hier zijn ze geld waard.

Als ik vuurpijlen wil importeren kan ik zonder probleem Zink 901 op de pijlen en verpakking laten zetten.

De oude Moog strijkers kwamen ook ineens uit China en waren van de allerslechtste kwaliteit.

Mooi dat ze deze pijlen weer met dynamiet laten vergelijken!
Oh wat zijn ze toch eerlijk bij de Politie!
Dat ze eens boeven gaan vangen!

Mooi dat ze deze pijlen weer met dynamiet laten vergelijken!
Oh wat zijn ze toch eerlijk bij de Politie!
Dat ze eens boeven gaan vangen!

Inderdaad laten die sukkels maar boeven gaan vangen.
Weer een artikel om de mensen onnodig bang te maken zodat ze meer van de NSB-kliklijn gebruik gaan maken.
Bah, ik wordt hier gewoon misselijk van!

huh, eind vórig jaar??? Dan zijn ze d'r wel heel veel te laat bij. Jagen naar gebakken lucht wordt het dan. Of zal het een slecht geschreven stukje zijn, dat dat zinnetje naar een andere lading verwijst :wink:

Ik hoop dat 2e, anders word ie wel helemaal mooi, en wij maar belasting betalen.

Ongelovelijk hoe de feiten verdraaid worden in dit soort stukjes :bonk:

Buskruit in een lawinepijl?
Zelfde effect als dynamiet?

zo'n ding MOET IK HEBBEN!

beetje triest dat de media dit zo zwaar verne#kt, dat er geen grijntje waarheid in zit.

Ik ben voor een verplichte cursus bij de media/politie over vuurwerk.

Weer overdrijven ze als gekken:S Ze moeten eens leren wat wat is.

Gisteren kwam op opsporing verzocht het artikel dat de politie op zoek is naar de zeer zware (levensgevaarlijke) 901 lawinepijlen!

Back
Bovenaan