'Politie heeft hier niets te zoeken'

Door LEON VAN HEEL

ZUIDLAND - De politie heeft in de nieuwjaarsnacht niets te zoeken in Zuidland, vinden veel dorpelingen. De agenten verstoren slechts het ‘traditionele’ feestje met vreugdevuren en vandalisme. Dus krijgen de dienders vuurwerk naar hun hoofd gegooid, net als de ME. Die treedt uiteindelijk hard op om een einde te maken aan het idee dat met oud en nieuw alles mag.

De eerste de beste Zuidlander die zich na klokslag twaalf uur meldt op de Ring -dé ontmoetingsplek met oud en nieuw- gooit vuurwerk naar het handjevol politiemensen. Het knalt vlak boven de petten van de dienders uit elkaar. De twintiger ondergaat z’n aanhouding glimlachend, maar de toon is gezet.

Uit de groep feestvierders, die snel aangroeit, vliegen rotjes richting de agenten. Vooral als ze niet opletten. Zij speuren de groep af naar de jongens met het zware vuurwerk. Tevergeefs, totdat een tiener met een flinke rol de dijk op komt wandelen. Zijn gezicht is een en al onbegrip. Als de agenten hem naar hun bus duwen, lijkt hij nog niet door te hebben wat hem overkomt.

De ME’ers, die enkele kilometers verderop in de Spijkenisser wijk Waterland door opvallend rustige straten surveilleren, zijn dan al gealarmeerd. De komst van de twee donkerblauwe wagens werkt op de groep als een rode lap op een stier.

Maar nog voordat de Zuidlanders de klinkers uit de straat kunnen wrikken, slaan de ME’ers de groep de Dorpstraat in. Schuilend achter schilden voor het vuurwerk en bierflesjes blokkeren ze het monumentale straatje. Achter hun ruggen langs probeert een politieman met een camera de gooiers te filmen.

Hoofdschuddend kijkt een bejaarde Zuidlandse door haar huiskamerraam naar de ME’ers pal voor haar deur. Ze is woedend op de politie. ,,Al jaren verzamelen de mensen in Zuidland zich met nieuwjaar hier op de Ring, gooien wat vuurwerk en maken een vreugdevuur. Daar heb ik nooit problemen mee gehad,’’ moppert ze als ze tussen de agenten door naar de verdreven meute in de Dorpstraat stievelt, om ze een hart onder de riem te steken. ,,De politie heeft deze rellen uitgelokt.’’

Oma kan bij de honderdvijftig niet meer stuk. Zij zijn het helemaal met haar eens: de politie is begonnen. ,,Elk jaar is er meer politie, dus zijn er elk jaar meer problemen,’’ rederenen zij. ,,Als de politie hier niet was geweest, waren er geen problemen,’’ is ook de bejaarde bewoonster van de Ring stellig.

Volgens de politie denken lang niet al haar buren er zo over. ,,Zouden we de feestvierders hun gang laten gaan, laait er straks zo’n groot vreugdevuur dat omwonenden vrezen voor hun huis,’’ reageert Wim van Gent. Hij coördineert het politieoptreden in het dorp. ,,Dat een groep zegt dat vreugdevuren en vernielingen zulke leuke traditie zijn, wil nog niet zeggen dat het hele dorp dat mooie gewoontes vindt.’’

Dat beaamt burgemeester Pauline Bouvy-Koene. Ze blikt somber langs de ME’ers, waarvan zij het optreden heeft goedgekeurd, de Dorpstraat in. ,,Vuurwerk en stenen gooien naar agenten is onacceptebel. Dat is in het heel Nederland zo. En dus ook in Zuidland.’’

De politie wil dit jaar juist afrekenen met het, op de Zuid-Hollandse eilanden diepgewortelde, idee dat met oud en nieuw meer mag dan anders.

Als de ME’ers en de meute een halfuur tegenover elkaar hebben gestaan, vindt Van Gent dat de gehelmde mannen moeten plaatsmaken voor de gewone dienders. Die krijgen de opdracht vooral te praten met de groep.

Vijf minuten later staat het handjevol agenten zowaar tussen de Zuidlandse jeugd babbelen. Alsof er niet is gebeurd. Een Zuidlander protesteert als een van hun maten naar de arrestantenwagen wordt geleid, maar daar blijft het bij.

Van de vijfendertig nieuwjaarsarrestanten op Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee komt de pakweg de helft uit Zuidland.

Als het laatste busje met gesnapten weg is, zijn twee arrestanten van het eerste uur al weer terug op de Ring. Tot frustratie van de agenten.

Deze arrestanten waren ‘klaar’ op het bureau, zegt Arie Bakker, die het politiewerk tijdens de jaarwisseling op de eilanden Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee coördineerde. Alleen de vuurwerkovertreders zijn zo vlot heengezonden, zegt hij. ,,Voor ons is dit ook een puntje van evaluatie, maar als we deze arrestanten langer vasthouden dan nodig is, overtreden we regels.’’ Hij sluit niet uit dat ze, op basis van de camerabeelden, zich alsnog weer moeten melden bij de politie. Ook het OM stelt dat er gisternacht niet voldoende bewijs tegen de twee was om ze langer vast te houden. ,,Maar misschien leveren de camerabeelden wél bewijs op.’’

http://www.ad.nl/rotterdam/2882756/Politie_heeft_hier_niets_te_zoeken.html

Back
Bovenaan