Politie gaat afsteken illegaal vuurwerk actief opsporen

ylke

VWC lid
vuurwerk-2.jpg
Archieffoto: Chris de Waard.

Met een voor Nederland uniek experiment gaat de politie mensen opsporen die de komende maanden illegaal knalvuurwerk afsteken. Met speciale richtmicrofoons worden driehoeksmetingen gedaan. Op die manier kan de exacte locatie worden bepaald waar het vuurwerk is afgestoken.

artworks-000061459190-420i4h-t200x200.jpg

Audiofragment: Burgemeester Lenferink vertelt over de proef met het opsporen van illegaal vuurwerk

Vorig jaar is al met het systeem geëxperimenteerd, maar toen werd alleen gekeken of de metingen nauwkeurig genoeg waren. Dat bleek het geval en dus gaat de politie nu actief optreden in enkele proefgebieden in Leiden en waarschijnlijk ook in één van de buurgemeenten.

Bron

Lijkt me stug dat dit als rechtsgeldig bewijs kan dienen.
Mij lijkt het dat mocht je gepakt worden dit alleen met een heterdaad geldig is of als er getuigen zijn.
Anders zou je dus mocht er vuurwerk worden afgestoken en jij er dan toevallig in de buurt lopen of er toevallig net bent waar het ervoor is afgestoken zijn en de ambtenaren komen net naar het meetpunt zou jij dus de klos zijn.

Ik heb mijn vraagtekens bij deze manier van opsporen.
Vind het zowieso erg appart dat men hier zoveel tijd en geld in steekt.
Er zijn volgens mij wel ergere misdrijven die deze aandacht verdienen.

gr

Moet inderdaad op heterdaad net als met de radargun(en daar heb je zelfs nog zicht contact)ik zou niet weten hoe ze dat anders juridisch rond moeten krijgen

Het lijkt mij dat dit ook niet gaat werken. Hoe wou je zoiets doen als je tussen de huizen staat? Geluid klinkt opeens heel anders. een driehoekspeiling laat me niet lachen. Dat betekend dat er dan 3 mensen nodig zijn? :p

Ze gaan iig hun best doen om overlast door vuurwerk te voorkomen. Dat vind ik een goed punt.
Hoeveel het gaat kosten zal mij een rotzorg zijn. Ze zullen uiteindelijk, als het te duur is, er niet meer doorgaan.
Vorig jaar hebben ze getest en het bleek redelijk goed te peilen te zijn. Dat betekent dat ze nu kunnen meten en dan iemand erop af sturen. Dan kijken of er vuurwerk bij mensen op zak is. Ze gaan echt niet jan en alleman aanhouden en arresteren.
Ik vertrouw erop dat het wel goed komt, en als het niet goedkomt dan horen we dat vanzelf wel weer.
Ik maak me er niet druk om iig.
greetzz

Mocht iemand nou deze lui zien staan met hun zielige microfoontje, doe me een lol en steek een enorm goede screamer/gil cake aan, zal ze leren!

Van mij mogen ze. Afsteken mag pas vanaf 31 dec om 10:00 tot 1 jan 02:00. Iedereen die buiten die tijd zich bezig houdt met geknal die is gewoon strafbaar bezig en schaadt tevens het algehele imago van vuurwerk en dus indirect ook onze hobby. Hou je gewoon aan de afsteektijden en er zal jaarlijks ook een stuk minder geklaag zijn door de maatschappij.

Van mij mogen ze. Afsteken mag pas vanaf 31 dec om 10:00 tot 1 jan 02:00. Iedereen die buiten die tijd zich bezig houdt met geknal die is gewoon strafbaar bezig en schaadt tevens het algehele imago van vuurwerk en dus indirect ook onze hobby. Hou je gewoon aan de afsteektijden en er zal jaarlijks ook een stuk minder geklaag zijn door de maatschappij.
Ben het volledig met je eens afcajax

Mwah, ik vind het best moet kunnen om af en toe wat vuurwerk af te steken, maar het zou netjes zijn om daarbij rekening te houden met andere mensen in de omgeving. Dat is nu net iets wat heel vaak dus niet gebeurt, en ik denk dat daar het slechte imago vandaan komt. Bijvoorbeeld: een keiharde dreun midden in de nacht, dat is gewoon asociaal.

Mwah, ik vind het best moet kunnen om af en toe wat vuurwerk af te steken, maar het zou netjes zijn om daarbij rekening te houden met andere mensen in de omgeving. Dat is nu net iets wat heel vaak dus niet gebeurt, en ik denk dat daar het slechte imago vandaan komt. Bijvoorbeeld: een keiharde dreun midden in de nacht, dat is gewoon asociaal.

Ja daar ben ik het mee eens. 'wat vuurwerk' dus bijv. voor een verjaardag, trouwerij, jubileum. Met voortijdige kennisgeving van de omwonenden en natuurlijk niet op een asociaal tijdstip. Maar helaas lijkt het in sommige gebieden de laatste maand van het jaar wel oorlog qua dreunen (die tevens ook elk jaar in dB toe te nemen want ja het vuurwerk wordt steeds zwaarder) en ik kan me dan goed voorstellen dat mensen daar gewoon eens doodmoe van beginnen te worden en dan anti-vuurwerk zijn.

Goede zaak in mijn ogen. Misschien dat het helpt de overlast die mensen ervaren te verminderen, waardoor mensen wat minder anti vuurwerk gaan worden. Je mag tenslotte pas op 31 december vanaf 10 uur afsteken, en dan ook nog eens legaal vuurwerk. Wat mij betreft hard aanpakken als mensen zich niet aan de regels houden. Ik wil namelijk nog lang van mijn hobbie kunnen genieten.

Driehoekspeiling.
Het volgende kwam gelijk bij in me op.
De mensen die een driehoekspeiling deden, bleken een driehoeksverhouding te hebben.

Lijkt me stug dat dit als rechtsgeldig bewijs kan dienen.
Mij lijkt het dat mocht je gepakt worden dit alleen met een heterdaad geldig is of als er getuigen zijn.
Anders zou je dus mocht er vuurwerk worden afgestoken en jij er dan toevallig in de buurt lopen of er toevallig net bent waar het ervoor is afgestoken zijn en de ambtenaren komen net naar het meetpunt zou jij dus de klos zijn.

Ik heb mijn vraagtekens bij deze manier van opsporen.
Vind het zowieso erg appart dat men hier zoveel tijd en geld in steekt.
Er zijn volgens mij wel ergere misdrijven die deze aandacht verdienen.

gr

Dit middel heeft ook niet als doel het veroordelen van mensen voor het afsteken van vuurwerk volgens mij.. Ze zoeken hiermee naar locaties/personen waar dus blijkbaar vuurwerk wordt afgestoken. Dit kan vervolgens een -rechtsgeldige- reden zijn om extra te surveilleren (en misschien wel preventief verdachte personen fouilleren) wat dus zou moeten leiden tot een heterdaad.
Het kan slechts als hulpmiddel dienen. Anders zou het wel erg makkelijk zijn he haha :wink:

Sorry hoor maar tegenwoordig gaan ze meer achter mensen aan die te vroeg vuurwerk afsteken dan achter echte criminelen en dieven.

Dit kost alleen klauwen met geld en gaat nooit werken. Naast dat het mij stug lijkt om inderdaad met die microfoons te pin-pointen waar vuurwerk afgestoken zou moeten zijn, moeten ze dus eerst die hele handel opstellen en dan moeten ze maar net geluk hebben dat er iemand precies op die lokatie vuurwerk gaat afsteken. Kortom weer een boel tax-poet verneukt.

Back
Bovenaan