Politie en Dijsselbloem: alleen nog stabiel, staand vuurwerk in een doos

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De politie hoopt dat in de toekomst alleen nog maar kindervuurwerk en stabiel en staand vuurwerk mag worden afgestoken.

Ook voorzitter Dijsselbloem van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kan zich een uitgebreider vuurwerkverbod voorstellen. "Wat dan nog overblijft zijn vaste stabiele blokken van vuurwerk", zei Dijsselbloem in een hoorzitting in de Tweede Kamer over het kabinetsbesluit om vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden.

De politie en de OVV zijn wel tevreden met het kabinetsbesluit, dat de komende jaarwisseling al geldt. "Het is een flinke stap in de goede richting", zei Ruud Verkuijlen van de Nationale Politie. Op aandringen van een meerderheid van de Tweede Kamer heeft het kabinet een voorstel van de OVV uit 2017 overgenomen.

Grondbloemen
Een deel van het siervuurwerk, zoals fonteintjes, sierpotten en grondbloemen, blijft toegestaan. Ook het zogenoemde F1-vuurwerk, kindervuurwerk zoals sterretjes en knalerwten, blijft te koop. Dit relatief ongevaarlijke vuurwerk mag het hele jaar worden verkocht.

Maar met fonteintjes en grondbloemen kan nog wel gegooid worden en dat is gevaarlijk. Politieman Verkuijlen hoopt dat alleen de vaste stevige vuurwerkboxen in de toekomst te koop blijven. "Die blijven staan en mensen kunnen dan rustig van het vuurwerk genieten."

Dat is ook beter te handhaven voor de politie, zegt Verkuijlen. "Het is voor ons dan veel overzichtelijker om te zien wat er wordt afgestoken. Hoe eenvoudiger, hoe beter."

Morgen debatteert de Tweede Kamer over het vuurwerkplan van het kabinet.

https://nos.nl/artikel/2321653-poli...-nog-stabiel-staand-vuurwerk-in-een-doos.html

Weet niet wat ik denken moet. De politie wil eerst af van knalvuurwerk en pijlen. Oké de knal en de pijl gaat in de ban. Nu moeten ook de cakes, fonteinen, grondbloem in de ban. Wat wil de politie nou uiteindelijk, dat zou ik is vragen als politicus want ze voelen de bui al hangen natuurlijk. Vind dat van de politie maar schreeuwen, eerst krijgen ze knallers om hun oren. Nu weer fonteinen en cakes. Alles moet weg voor betere handhaving om het te kunnen onderscheiden. Maar ze vergeten de minima die zal elders zoeken om goedkoop vuurwerk te halen. Complete onzin van de politie, ovv moet er weer in mee stel waanzinnigen. Pak eerst maar is alles wat illegaal is, dan pas mag je praten als politie. Als je het verschil tussen vuurwerk niet kent, zal ik me zeker zorgen maken hierover als kabinetzijnde.

Braaaaak. Pijnlijk om sterfstuipen van een levenslange liefhebberij te aanschouwen.

Mee eens maar de politiek moet geen millimeter meer geven, ook de branche niet. Nu zal ik als ik de bpn was zeggen, ja doei nu weer deze toer, wat wil je nou. Als ik het kabinet was zal ik zeggen bekijken jullie het even. Al met al deze ontwikkelingen zijn gevaarlijk.

Grondbloemen en fontijnen zijn er ook in F1, en F1 mag nooit verboden worden (eu regel).

Mooi alleen stabiele zware producten.
Kom maar binnen met de Tears from heaven, supernauts, smile from hell,airforce ones , 50mm en 75mm blokken enzv. Want die zijn zwaar en stabiel!
Ik voel een mooie compromis op komen:wink:

Ja voor 50 en 75mm blokken zou ik zonder moeite m'n pijlen en f3 singleshots opgeven. Maarja ik heb de hoop al opgegeven, zal er wel naartoe gaan dat we dan allemaal met 25mm compoundjes staan voor een jaar of twee en dan verbieden ze ook die, en gaan ze al het vuurwerk wat ze verboden hebben onder WWM laten vallen :frusty:

Ja voor 50 en 75mm blokken zou ik zonder moeite m'n pijlen en f3 singleshots opgeven. Maarja ik heb de hoop al opgegeven, zal er wel naartoe gaan dat we dan allemaal met 25mm compoundjes staan voor een jaar of twee en dan verbieden ze ook die, en gaan ze al het vuurwerk wat ze verboden hebben onder WWM laten vallen :frusty:

Tussenstap zal, denk ik, nog zijn dat we alleen op aangewezen plekken legaal mogen stoken, al dan niet onder toezicht. En misschien bloedt het dan vanzelf wel dood.

...."Maar ja dat zijn flut grondbloempjes en max 7gr fonteintjes..."

Toch kan je er mee gooien. Dat is blijkbaar een argument tegenwoordig van onze bikkelharde politie leiding.

In de jaren 80 en 90 was er veel geweld en gedoe rond het voetbal. Als iemand toen had opgeroepen het betaald voetbal te verbieden, werd je totaal niet serieus genomen. Immers gaat het maar om een kleine groep die het verpest voor de rest. Dus zijn beleid en maatregelen ontwikkeld die supportersrellen compleet hebben ingeperkt. Niemand keek een vader die met zijn zoontje op zondagmiddag naar het stadion ging met de nek aan. Zij waren duidelijk geen onderdeel van het probleem.

Met vuurwerk ligt het nu opeens compleet anders. Bijna iedereen die vuurwerk afsteekt is crimineel en gevaarlijk. Maatregelen om de goeden niet onder de kwaden te laten lijden, zijn er niet. Echt vreemd hoe willekeurig de samenleving tegen zaken aankijkt.

...."Maar ja dat zijn flut grondbloempjes en max 7gr fonteintjes..."

Toch kan je er mee gooien. Dat is blijkbaar een argument tegenwoordig van onze bikkelharde politie leiding.
Maar je mag ze niet verbieden. Cat 1 is europees geregeld.

Ach. Gaan we toch weer zelf knutselen :holland:

Back
Bovenaan