Podia van Mystery land in brand

ylke

VWC lid
Podia van Mystery Land in de brand na vermoedelijk vuurwerk

Vijfhuizen - Zaterdagavond zijn er twee brandjes ontstaan bij het dance event Mystery Land in de Haarlemmermeer. In eerste instantie stond een deel van de main stage in de brand.

Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio Kennemerland was die brand in een minuutjes geblust. Later vatte ook de stage van Q-dance, aan de andere kant van de Drie Merenweg, vlam. Dit brandje blussen, duurde iets langer.

Het publiek, dat het terrein al aan het verlaten was, raakte niet in paniek. Vermoedelijk zijn de brandjes ontstaan door vuurwerk dat ter afsluiting van het festival werd afgestoken.

Datum: zondag 29 augustus 2010

Hopelijk gaan dit soort berichten in de media er niet voor zorgen dat er dalijk geen VW shows meer zijn tijdens dance events. Dat zou erg jammer zijn voor zowel de VW freak als de bezoeker.
Maarjah in nederland zoals we het nu kennen, zal gelijk iedereen zich met dit kleine voorval gaan bemoeien, wat natuurlijk onze hobby niet in een beter daglicht zal brengen.

En dit bedoel ik dus, zoek op goole naar brand mysteryland, en gelijk diverse website`s die het er over hebben.
Hier een filmpje gevonden op youtube ( Tiestocollector )
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt:
Dit risico is er altijd bij het gebrijk van pse.
Zover ik kon zien was het iets van versiering of dergelijke wat vlam had gevat.
Gelukkig is het met een (sisser):)afgelopen en valt de schade eenigzins mee volgend mij.

Heb op goeie afstand naar het vuurwerk gekeken (vanaf de brandweerkazerne ongeveer) en vond het een zeer fraaie show, met zeer goed gevulde hemels en dikke effecten die lang bleven hangen. Wel viel het me op dat sommige effecten voor mijn gevoel wat laag klapten. Op dat moment bedacht ik me al dat, gezien de lange duur van het effect, deze geheid tot aan de grond zouden doorbranden. Van de brand heb ik niets gemerkt, maar ik was dan ook na de show direct weer op weg naar huis.

Zoiets als een (klein) brandje kan altijd ontstaan bij zo'n show. Men houd daar ook rekening mee. Ik denk dat men juist heeft laten zien daadkrachtig op te kunnen treden als het nodig is. Er was immers geen letsel en er ontstond ook geen paniek. Compliment voor de organisatie en hulpdiensten dus.

Cameo

Ik denk dat men juist heeft laten zien daadkrachtig op te kunnen treden als het nodig is. Er was immers geen letsel en er ontstond ook geen paniek. Compliment voor de organisatie en hulpdiensten dus.

Cameo

Mooi stukkie tekst cameo :), maar dit zie je dus helaas nooit terug komen in de media, die graag weer een groot verhaal willen hebben :mad:

4-1283069705-Mysteryland2010-10.jpg

Op de Q-Dance stage werd op 4 van de 6 torens vuurwerk afgestoken, 3 van deze torens vatten na het vuurwerk vlam waarschijnlijk door de mines die nog al een vonkenregen veroorzaakte. Qua vuur viel het allemaal wel erg mee zoals ook op de foto in de beginpost te zien is maar doordat het niet snel geblust werd brande het rustig door waardoor een steeds groter wordende gedeelte van de torens afbrande :D

ik heb ook een stukje op BNN gezien zag daar volgens mij ook dat er single shots richten publiek werden geschoten, waarvan 1 schot volgens mij in het publiek terecht kwam.

Volgende keer toch maar brandwerend materiaal gebruiken voor de aankleding?

Vuurwerk zag er overigens prima uit.

Heb op goeie afstand naar het vuurwerk gekeken (vanaf de brandweerkazerne ongeveer) en vond het een zeer fraaie show, met zeer goed gevulde hemels en dikke effecten die lang bleven hangen. Wel viel het me op dat sommige effecten voor mijn gevoel wat laag klapten. Op dat moment bedacht ik me al dat, gezien de lange duur van het effect, deze geheid tot aan de grond zouden doorbranden.

Het groot vuurwerk werd op veiligheidsafstand vanaf een ponton op het water geschoten, brand werd dus niet veroorzaakt door laag brandend vuurwerk.

Het groot vuurwerk werd op veiligheidsafstand vanaf een ponton op het water geschoten, brand werd dus niet veroorzaakt door laag brandend vuurwerk.

Er was ook vuurwerk op de torens van dit evenement. wel een enorm prachtige stage zeg!

@Fric, uiteraard weet ik ook wel dat het vuurwerk niet midden tussen de feestende massa werd afsgestoken :D Het ponton had ik vooraf reeds even gezien. Maar er stond best wat wind en dan weet je nooit helemaal hoe residu terecht komt.

Maar wat Jack al aangeeft; dikke kans dat de brand afkomstig was van de mines aan (een van) de torens. Dat moet dan stage-fw zijn geweest? Ik kon die torens niet zien vanaf mijn locatie.

Cameo

Ja, er hing een hoop PSE/theatervuurwerk in de steigers maar ook bv. lasers en een hoop licht wat ook een enorme warmteontwikkeling geeft.

Viel reuze mee de brand. Het zwart/witte doek was aan schroeien door de mines die door de stevige wind niet helemaal recht omhoog ging.

Of het nou vuurwerk of pse is geweest het is weer iets wat gebeurt met vuurwerk.
Neemt niet weg dat doeken en dergelijke door de organisatie behandeld moeten worden dusdanig dat dit soort voorvallen niet mogen gebeuren.
Maar...ook de verantwoordelijk certificaathouder dient dit te controleren.
Nu gebeurt het op het einde en in de buitenlucht maar dit soort venementen vinden ook binnen plaats.
Op dat moment kunnen er heel andere dingen gebeuren.
Ik zeg altijd ( en ik ben PSE certificaathouder ) bij het gebruik van PSE moet je veel waakzamer zijn op de risico's en bedenken wat er kan gebeuren als met vuurwerk.

Dit soort akkefietjes heeft meestal weer een gevolg op controles en dergelijke voor afsteker en organisators.

werd het vuurwerk nou voortijdig afgeblazen? Want om een finale te beginnen en na 10 min. weer te stoppen maar de muziek nog 50 min. door te laten gaan lijkt me niet echt goed gemanaged.

Back
Bovenaan