Partij illegaal vuurwerk aangetroffen.

ylke

VWC lid
15-11-28-vuurwerk.jpg

In de nacht van vrijdag 27 op zaterdag 28 november 2015 hebben agenten van Team Haringvliet en de Zeehavenpolitie in samenwerking met de Douane een onderzoek ingesteld in een loods in Oude-Tonge. Hierbij werd een partij illegaal vuurwerk aangetroffen: 130 Cobra's, 25 lawinepijlen, strijkers en een partij nitraat houdend vuurwerk.

De verdachte, die elders aangehouden is, wordt nog gehoord. De partij cobra's hebben een kracht die vergelijkbaar is met de explosieve kracht van 80 handgranaten.

Bron

Het wordt steeds gekker. 80 handgranaten!!! Potverdorie, wanneer zal men weer eens eerlijke nieuws brengen? Verder bestaat een rotje niet uit nitraathoudend stof, het is slechts een naam dat men aan een product geeft. Een atoombom knaller bestaat toch ook niet uit kernenergie/materie?
Tijd om ze eens te confronteren met feiten.

Heeft iemand hier ooit wel eens een handgranaat gegooid/van dichtbij mee gemaakt?

De kracht van een Cobra komt namelijk inderdaad aardig overeen met die van een handgranaat.
Het dodelijke aan een handgranaat is de scherfwerking die de explosie met zich mee brengt namelijk.

Heeft iemand hier ooit wel eens een handgranaat gegooid/van dichtbij mee gemaakt?

De kracht van een Cobra komt namelijk inderdaad aardig overeen met die van een handgranaat.
Het dodelijke aan een handgranaat is de scherfwerking die de explosie met zich mee brengt namelijk.

Je kunt die 2 dingen gewoon niet met elkaar vergelijken. Ik geloof best dat het qua druk misschien enigszins overeenkomt, maar in een normale M67 granaat zitten scherven die het zo dodelijk maken, en de laatste keer dat ik een Cobra 6 af zag gaan, bevatte die niet deze scherven. Dus, qua druk, misschien. Qua kracht, nee.

Laatst bewerkt:
Nou nou, De cobra's zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Gisteren had 1 Cobra nog de kracht van een handgranaat, daar is nu dus al 40% vanaf

Hier kan ik volmondig JA op antwoorden en nee, een cobra is klein spul vergeleken met een drukgranaat.....de klap die daar vanaf komt is echt enorm....op 10 meter afstand voel je de grond nog trillen.....het is dan ook een granaat die mensen tijdelijk moet uitschakelen, ook op enkele meters afstand.
De scherf granaten zijn minder hard maar nog steeds wat harder dan een cobra 6. De scherfwerking doet het hem en daar heb je druk voor nodig.
De rookgranaten zijn de zwakkere versies en hoeven dan ook niet met een enorme kracht uiteen te spatten....
Cobra 6 en hoger geven druk maar weer niet overdrijven hoor....alleen...tussen huizen lijkt het erger dan in het open veld..

De druk die de Cobra 6 afgeeft valt eerlijk gezegd ook nog wel mee. Als ze Salute Shells vergelijken met granaten dan kan ik het enigszins nog wel begrijpen.

Het gaat er toch niet om of de media dit misbruikt om tegen ons vuurwerkliefhebbers te trappen? Dat weten we nu toch onderhand wel of niet? We weten hier op vwc dat de vergelijking tussen cobra en granaat niet klopt of niet? Dus hoeven we ons net zo goed er niet zo over op te winden scheelt hartkwalen:p
maar wat we wel weten is dat als je zo'n cobra in op of aan ons lichaam laten knallen er behoorlijke schade ontstaat. Dus we kunnen nu ook niet net doen of het zo'n ongevaarlijk stukje vuurwerk is.

Ja genoeg, en meer dan dat. Mijn barret blijft mijn alles dat heeft veel gekost

Ik heb 25 jaar geleden een echte handgranaat gegooid. Ik kan één ding zeggen, deze knallen echt een stuk zachter dan een Cobra6 maar zijn wel 10x dodelijker.

Ik hoorde laatst dat de bommen van Nedeland op waren in Sirië. Zouden ze dan overstappen op cobra's en in beslag genomen shells? Als dat spul toch zo goed werkt..

Laatst bewerkt:
aan de andere kant

als onwetende ouders nou zo bang worden voor cobras en hun kinderen er is op controleren
dan raken we die cobras vanzelf kwijt op 31 dec... dat is prima toch?

dan lost het probleem zich vanzelf op.

Nee probleem zal nooit oplossen vrees ik. Cobra's zijn super geschikt als voorbeeld.. maar al zouden ze van de aardbodem verdwijnen dan is een anders soort vuurwerk weer het ergst..

Ik vind gewoon dat als er dingen opgelost moeten worden ouders ook hun verantwoording moeten nemen.
Ik zie hier bijvoorbeeld jongens van 12 13 met cobra's lopen.

En natuurlijk voorlichtingen van het rijk op scholen of waar dan ook.

Harder aanpakken van mensen die onverantwoord met vuurwerk omgaan.

Met alcohol gewoon geen vuurwerk meer afsteken dat soort dingen

Back
Bovenaan