’Pak misbruik vuurwerk aan’

moontan

VWC lid
’Pak misbruik vuurwerk aan’

Gepubliceerd op 09 januari 2008, 16:15
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2008, 16:18

IJMOND - Legaal vuurwerk zorgt vooral voor plezier, illegaal vuurwerk voor een hoop ellende. Dat illegale vuurwerk zou dus aangepakt moeten worden, vindt de Heemskerkse kapper Cor Zonneveld, die ook vuurwerk verkoopt. Hij verbaast zich over het voorstel van GroenLinks om consumentenvuurwerk te verbieden.

,,Dit soort discussies krijg je altijd zo vlak na de jaarwisseling. Er zijn dan relletjes geweest en dan is de gedachte dat vuurwerk maar beter uitgebannen kan worden. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Het is juist het illegale vuurwerk dat de problemen veroorzaakt. Met het legale vuurwerk worden geen brievenbussen opgeblazen, daar zit niet genoeg kruit om dat voor elkaar te krijgen. Die schade wordt dus aangericht met illegaal vuurwerk'', weet Zonneveld.
Dat vuurwerk blijft niet beperkt tot de jaarwisseling. ,,Het wordt ook afgestoken bij voetbalwedstrijden. Het gaat dus om het wangedrag van de gebruikers van dat illegale vuurwerk en daar moet je al die mensen die gezellig legaal vuurwerk met oudejaar afsteken niet onder laten lijden.''

Plannen om vuurwerkplaatsen aan te wijzen of het aantal verkoopdagen te beperken ziet Zonneveld niet zitten. ,,In Heemskerk mag je al geen vuurwerk afsteken in het centrum of bij supermarkten. Daarmee is de overlast voor mensen die boodschappen doen al een stuk minder. Twee dagen vuurwerk verkopen maakt de overlast ook niet minder. En waarom kon er op zondag 30 december geen vuurwerk worden verkocht, nu had de jeugd al vanaf vrijdag vuurwerk en ja, de verleiding om alvast wat af te steken is natuurlijk groot.''

Bron:
http://www.nhd.nl:80/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2958800.ece?secId=529

Leuk ook om de verschillende reacties weer te lezen:
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2958800.ece#reacties

Tjah, eindelijk een nieuwsbericht waaraan ik verder weinig aan hoef toe te voegen, deze man heeft op alle punten gelijk.

Kijk eindelijk eens een positief bericht in de media. Nu beginnen we ook bij de kern van de discussie te komen, dit beeld moeten wij op onze minsters overbrengen. Laat ze maar inzien dat zulke drastische maatregelen niet zullen werken en averechts zullen uitpakken.

De plannen die nu voorgesteld zijn gewoon kort door de bocht. Als Arno Bonthe nou even iets langer had nagedacht voordat hij zijn wilde plannetje de media in worp. Ik begrijp dat je als raadslid van GroenLinks uit wilt komen voor je standpunt en daar is opzich niets mis mee, maar om je dan op vuurwerk te richten? Lijkt me niet de beste keuze. Stel je prioriteiten en pak milieuvervuilling op grotere schaal aan.
Je ziet ook wat voor reacties dit drastische voorstel oproept. Neem een voorbeeld aan de hyves pagina van GL raadslid Arno Bonthe. Hij wordt doodgegooid met allerlij uitspattingen en halve bedreigingen door jongeren. Je ziet maar weer voor wat voor een comotie het zorgt. Ik vind het best dat jongeren Bonthe aanspreken op zijn voorstel (hier moet hij ook voor open staan naar mijn mening, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten) en spoor dan ook iedereen aan dit te doen, maar nuanceer het een beetje. Met schelden en bedreigingen zullen we echt niet ons doel bereiken.

Persoonlijk denk ik dat wij, als vuurwerkfanaten en vwc-members onze stem moeten laten gelden op een beschaafde manier. We moeten onze "vertegenwoordigers" in de tweede kamer laten zien waarom wij zo gepassioneerd zijn van vuurwerk en wat er werkelijk allemaal bij komt kijken. Ik vind dat we hier op vwc een goed voorbeeld daarvoor vormen,doordat we hier allemaal samen komen om over onze passie te praten, discussieren, vragen te stellen en tips te geven. Bovendien behoord veiligheid vaak tot de topics en staat hoog aan 't lijstje. We zijn het er (neem ik aan) ook over eens dat het vandalisme aangepakt moet worden, dat onze passie zo een slechte naam dreigt te geven. Dat is namelijk ook iets waar ik me aan erger. Vandalisme is een groeiend fenomeen de laatste jaren en tuurlijk ook tijdens de jaarwisseling. Dit is een ernstige zaak en dient aangepakt te worden, maar laat vuurwerk daar niet het slachtoffer van worden.

Ik zou zeggen tegen de Raadsleden van Groenlinks aan onze vertegenwoordigers in de tweede kamer: Sta open voor onze passie en bekijk het eens van een andere kant. Probeer niet de makkelijkste weg in te slaan door een algeheel vuurwerkverbod op te leggen, dit zal geheid tot meer problemen leiden.

Laat vuurwerk niet leiden onder de normvervaging van de jeugd, daar ligt het probleem, niet bij het vuurwerk.

ajuu:bye:

Ik heb eens even gekeken op de link die er bij staat en wat mij als eerste op viel is een opmerking die luide: ''Weg met die zooi, het is levens gevaarlijk''
Daar zal ik eens tekst en uitleg over geven.

Vuurwerk is gevaarlijk als je het niet gebruikt zoals je het MOET gebruiken.
en dan bedoel ik fietsborden opbalzen en lawine pijlen met haarlak en purschuim maken, enz enz.
Kijk als ik on-voorbereid in de auto stap en moet al rijdende gaan kijken waar ik heen moet, dan ben ik ook niet meer met mijn gedachte bij het verkeer waardoor ik een risico in het verkeer wordt.

Ik kan natuurlijk ook een lawine pijl in een bierflesje zetten en maar hopen en denken van, het zal wel goed gaan.
Ik kan ook zeggen, stel je nou eens voor als.... wat zou er dan kunnen gebeuren.
En nou juist dat laatste ontbreekt bij een hoop (vuurwerk) vandalen.
Ik zelf zou voor open veld kiezen en dus niet in een woonwijk, want de gevolgen zijn niet te overzien als dat fout gaat zo'n lawinepijl.
Ik zelf maakte bijvoorbeeld een schietkist met een opstaande rand.
Dit omdat er een pot zou kunnen om vallen en er wel 50 man staat te kijken.
Hiermee haal ik de vaart uit de geschoten shell (shelletje consument) waardoor het ontstane probleem zich in een straal van 5 meter om de kist blijft bevinden.
Terwijl het publiek op ruim 50 meter afstand staat te kijken.

Een argelose vuurwerk vandalist zou denken, he een kist laat ik daar eens een vlinder in gooien of een zelf gemaakte bom :frusty:

Ik zou dan in zo'n geval op die persoon aflopen en vragen waar hij mee bezig is.
en in dit geval zou de regering inderdaat eens moeten kijken naar de raddraaiers en die eens aan moeten pakken i.pv. de mensen die alles doen zoals het moet.

Pak dus inderdaat de storende bron aan en niet de voor mij traditie (ben van jaren 60) getrouwe oudejaars avond waarbij ik al mijn kijkers vraag om bij de groep te gaan staan en ik zo het overzicht hou van, en mijn geschoten vuurwerk, en mijn toeschouwers.
En dan is de bal weer rond.
Verantwoording dragen voor je mede mens en respect hebben voor andermans spullen.
Ik kan natuulijk wel ff doorgaan maar een ding.
Pak de storende factor aan en niet de mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
En als ze dat niet weten kan je het ze nog altijd bij brengen.
Sloop je toch een fiets bord of maakje een haarlak bom....
Dan gewoon een jaar lang verplicht mee met een vuurwerk bedrijf om de hele dag of meerdere dagen te Pyroclocken.
En daar krijg je pijn en blaren van op je handen kan ik je vertellen.
Dus vuurwerk is helemaal niet zo leuk zeg maar.:bonk:
Tot slot mogen ze niet naar de pyrogeclockte show kijken om het geheel wat extra kracht bij te zetten dat ze weten dat ze fout geweest zijn. :angry:
Groetjes Giron

Laatst bewerkt:
Eindelijk!!

Een man die het met ons eens is na een hele strook negatieve berichten. Je kan ook zien dat deze man verstand van zaken heeft. Alleen al uit het eerste stuk:
Legaal vuurwerk zorgt vooral voor plezier, illegaal vuurwerk voor een hoop ellende.

en:

Het is juist het illegale vuurwerk dat de problemen veroorzaakt. Met het legale vuurwerk worden geen brievenbussen opgeblazen, daar zit niet genoeg kruit om dat voor elkaar te krijgen.

Kortom: eindelijk een objectief bericht over dit onderwerp.

Back
Bovenaan