Paar maanden cel voor vuurwerkhandelaar

pyromaniac

VWC lid
WAPENVELD/ZUTPHEN - Hoewel hij deels is vrijgesproken, moet vuurwerkhandelaar W. toch de gevangenis in. Voor bezit van een partij 'fout' vuurwerk is hij veroordeeld tot acht maanden celstraf waarvan de helft voorwaardelijk.

De BV van de ondernemer uit Wapenveld heeft een boete gekregen van 20.000 euro.

Volgens de rechtbank in Zutphen hebben zowel de BV Wagenvoort als de directeur in persoon zich schuldig gemaakt aan bezit van een partij consumentenvuurwerk, dat niet aan de gestelde eisen voldeed. ,,Ze hebben grote verantwoordelijkheid als professional. Door het vuurwerk te willen leveren aan derden hebben ze grote risico's genomen en de regels bewust genegeerd'', zo motiveerde de rechtbank.

W. (40) was ook aangeklaagd voor het daadwerkelijk afleveren van de partij van vierduizend kilogram aan een privépersoon. Maar hiervan is zowel de Wapenvelder als de BV vrijgesproken.

Op de zitting van twee weken geleden werd een jaar gevangenisstraf tegen de vuurwerkhandelaar geëist. Medeverdachte G.C. (54) is veroordeeld tot een celstraf van vier maanden waarvan drie maanden voorwaardelijk.

Bron: de Stentor

Das niet best voor de heren Wagenvoort. en 20.000 euro boete, daar moet je heel wat showtjes voor schieten omdat terug te verdienen,
Maar zullen wij hier als freak iets van gaan merken ??
ik bedoel dat de shows minder zullen en het budget het zelfde zijn .
zijn omdat wagenvoort een enorme boete heeft ?? en het toch ergens op terug moet verdienen.

ik zou nu niet graag in de schoenen van wagenvoort willen staan.
Heren wagenvoort heel veel sterkte.

Ik vind dit gewoon belachelijk. Hoe krom is Nederland wel niet.
Wagenvoort staat erom bekend als professioneel vuurwerk afsteker en heeft een goede reputatie als het om vuurwerk gaat.

Ik denk dat juist hierdoor de illegale handel gaat toenemen.

De handel zal niet toe of afnemen denk ik. Eerder zullen de prijzen stijgen aangezien de hoeveelheid aanbieders afnemen.
Niet normaal hoeveel importeurs cq. schieters negatief in het nieuws komen mbt verboden consumenten vuurwerk.

Ik vind dit gewoon belachelijk. Hoe krom is Nederland wel niet.
Wagenvoort staat erom bekend als professioneel vuurwerk afsteker en heeft een goede reputatie als het om vuurwerk gaat.

Ik denk dat juist hierdoor de illegale handel gaat toenemen.

Wat een slecht nieuws voor Wagenvoort. 4 maanden de cel in voor een partij fout consumentenvuurwerk?
Van mijn kant ook heel veel sterkte gewenst voor de heer Wagenvoort.
Ken verder geen details maar 4 maanden cel lijkt mij een straf die niet op zijn plaats is. Zeker niet als je de heer Wagenvoort kent.

Niet normaal hoeveel importeurs cq. schieters negatief in het nieuws komen mbt verboden consumenten vuurwerk.

dit kon je al van kilometers afstand al aan zien komen hoor dat een aantal (grote) importeurs en vuurwerk bedrijven gepakt zouden worden. Al in 2004\2005 kondigde de overheid al aan dat men van tactiek in de handhaving en opsporing zou veranderden die op termijn heel wat zou opleveren.. wel.. voila zie daar een paar jaar later vallen de bedrijven, personen, en handelaren bij bosjes.

En je hoeft aan de ene kant helemaal niet zo medelijdend te zijn. Want als je met activiteiten bezig bent die strafbaar zijn.. Dan kan je wel eens gepakt worden. Dat is het risico van het vak!

Erg *****, maar maakt het optreden van de medewerkers van wagenvoort in undercover in NL ook niet echt geloofwaardig he?

Beste mensen, als je nu bekend of onbekend bent in vuurwerkland moet je dit soort zaken laten liggen. Wagenvoort wist precies waar hij mee bezig was anders zou hij het niet verkopen. Nu net wat Thresher zegt over geloofwaardigheid is dat nu wel verdwenen voor hun en de medewerkes.Het kunnen aardige mensen zijn maar dit is niet netjes, terwijl ze op de landelijke tv aangeven om niet met illegaal te spelen laat staan afschieten.

dit kon je al van kilometers afstand al aan zien komen hoor dat een aantal (grote) importeurs en vuurwerk bedrijven gepakt zouden worden. Al in 2004\2005 kondigde de overheid al aan dat men van tactiek in de handhaving en opsporing zou veranderden die op termijn heel wat zou opleveren.. wel.. voila zie daar een paar jaar later vallen de bedrijven, personen, en handelaren bij bosjes.

En je hoeft aan de ene kant helemaal niet zo medelijdend te zijn. Want als je met activiteiten bezig bent die strafbaar zijn.. Dan kan je wel eens gepakt worden. Dat is het risico van het vak!

Ik heb er wel medelijden mee, om het feit dat er in Nederland zo'n grote heksenjacht is op vuurwerk, vooral na de ramp met Enschede, wordt veel vuurwerk wat in de meeste Europeze landen gewoon vrij te koop is als "bommen" geclassificeerd. Nou een bom is toch wel even iets heel anders dan vuurwerk. Bij een bom denk ik eerder aan een projectiel gemaakt van een ijzeren pijp die gevuld is met een (hoog)explosief mengsel. Dat is een bom niet iets dat uit een kartonnen huls bestaat. Nederland is zwaar ziek, dat merk je gewoon met alles. Tijd dat alle regels een keer op de schop gaan en dat de bezem erdoor gaat.
Bovendien kan justitie ook nog zo goed z'n best doen en het is best mogelijk dat er de komende paar jaar misschien wat minder illegaal vuurwerk Nederland binnenkomt, maar vergeet niet dat de vraag naar hardere knallers en grotere blokken blijft en handelaren op de een of andere manier toch wel weer een sluwe methode vinden om toch grote hoeveelheden illegaal (lees professioneel)vuurwerk het land binnen te smokkelen. Vergeet niet die mensen hebben een vergunning om zwaar kaliber vuurwerk te mogen afsteken, dus moet het toch het land binnenkomen en als er op de een of andere manier toch een maas in het net zit komt het toch binnen. Zolang het vuurwerk niet hetzelfde wordt als in de rest van Europa blijf je dit probleem houden. Nogmaals het is goed mogelijk dat er dit jaar (en volgend jaar) wat minder handelaren aan professioneel vuurwerk kunnen komen, maar dit is van korte duur denk ik, want als je een jaar of 5 verder bent heb je kans dat er juist weer veel handelaren zijn, misschien wel meer dan ooit.
Maar ach, we zien het wel. Hopelijk komt er een betere regering nu het kabinet is gevallen die wat soepeler regels invoert qua vuurwerk en zich meer richt op andere vormen van criminaliteit, zoals drugs en wapens. Er is al ellende genoeg waar justitie helemaal niks of weinig aan doet en dat is niet te verteren.Als je het nieuws vandaag hebt gevolgd zegt dat al genoeg. Het heeft dan wel niets met vuurwerk te maken, maar dat maakt het er niet minder triest om.
Nederland is ZIEK!

Beetje vreemd dat hier een programma als undercover in Nederland bij wordt gehaald.
Het is heel simpel op het moment dat VROM een klopjacht afkondigd dan is ieder bedrijf dat met vuurwerk bezigt, vogelvrij verklaard.

In de zaak tegen Wagenvoort is niets maar dan ook niets duidelijk. De straf is gebasseerd op het hebben van een voorbeeldfunctie als bedrijf.
Zo zijn er van ieder bedrijf dat vuurwerk bezigt fantastische verhalen/feiten op te noemen.
Jammer vind ik het dan om te lezen dat dit afbraak zou doen aan de geloofwaardigheid als bedrijf en aan de personen die er werkzaam zijn. Vraag me ook af op basis waarvan.

Zoals zo vaak is het erg makkelijk om in een reactie iets te roepen, zeker wanneer je inhoudelijk niets van een dergelijke zaak weet.

Zou tegen iedereen willen zeggen zoals bij veel nieuwsberichten, wacht even af en kijk hoe de ontwikkelingen verder lopen.

Groet,

Het woord verboden consumenten vuurwerk wordt dubbel gebruikt,ze bedoelen hiermee vuurwerk wat niet geschikt is voor particulier gebruik of wel professioneel vuurwerk.

Géén enkele bedrijf gun je zo'n geldboete of celstraf,maar als blijkt dat je foute dingen doet,moet je de risico's om gepakt te worden ook aanvaarden.

Dit soort zaken zijn niet goed voor de gehele vuurwerkbranche.

Het woord verboden consumenten vuurwerk wordt dubbel gebruikt,ze bedoelen hiermee vuurwerk wat niet geschikt is voor particulier gebruik of wel professioneel vuurwerk.

Géén enkele bedrijf gun je zo'n geldboete of celstraf,maar als blijkt dat je foute dingen doet,moet je de risico's om gepakt te worden ook aanvaarden.

Dit soort zaken zijn niet goed voor de gehele vuurwerkbranche.

Nee dat is zeker niet goed voor de vuurwerkbranche, en dat zal vrees ik ook niet zonder gevolgen blijven voor ons.
Enkele gevolgen zouden kunnen zijn dat (denk ik);
1. Het vuurwerk duurder wordt
2. Bepaalde artikelen verdwijnen uit het assortiment, dus je moet op zoek naar vervangende produkten.
3. En ik denk dat juist diegenen die in de illegale handel zitten hier hun winst ruiken, met als gevolg dat er meer vuurwerk illegaal wordt gekocht.

Back
Bovenaan