Overwegend positieve reacties op plan voor vuurwerkvrije zones.

ylke

VWC lid
WIJK BIJ DUURSTEDE – Onlangs diende de CDA-fractie schriftelijke vragen in bij het College van B & W met het verzoek om het volgende jaar bij wijze van proef enige vuurwerkvrije zones in te stellen. De plaatsen die hierbij genoemd worden, zijn het E en E gasthuis / hospice, kinderboerderij De Vliert en op het Cob Balkplein en Prinsenplein. Rondvraag op twee van de vier locaties wees uit dat de meerderheid van omwonenden van genoemde locatie positief tegenover dit plan staat.

Een paar mannen die op een steenworp van de kinderboerderij wonen, laten unaniem weten het een goed plan te vinden. “En dan heb ik het nog geeneens over mijzelf, maar over de dieren die hier rondlopen. De schapen bijvoorbeeld, lopen de hele winter buiten. En natuurlijk is er dan nog heel veel te horen, maar als er in de directe omgeving van de kinderboerderij niet meer zulke harde knallen te horen zijn, dan zou dat al een heel stuk stress schelen voor die dieren,” verduidelijkt één van hen. De andere mannen knikken bevestigend. Geen van hen wil bij name genoemd worden en beslist niet op de foto. “Straks wordt het inderdaad een vuurwerkvrije zone en dan krijgen wij misschien wel als straf voor onze bijval een vuurwerkbom op de voordeurmat,” verklaart één van de anderen.

Een zelfde angst heerst ook bij omwonenden van het Cob Balk plein in Cothen. De mensen zijn bereid om hun zienswijze hierover te geven, maar dan wel anoniem. “Op zich heb ik geen moeite met vuurwerk, maar het gaat om dat illegale spul. Waar ze dat vandaan halen, weet ik niet maar het is echt niet normaal meer. Er zitten dreunen tussen waarbij je gewoon bang bent dat de ruiten er uit gaan. En hier op dit plein doet dat effect zich naar alle kanten voor,” merkt een man op. Een vrouw uit de groep toehoorders voegt er aan toe dat het dan wel sneu zou zijn voor mensen die zelf op het plein wonen en normaal vuurwerk willen afsteken, maar dat het dan een kwestie is waarin de goeden onder de kwaden lijden. Iemand anders laat weten dat de mensen, woonachtig in het WoZoCo wel altijd genieten van het siervuurwerk. “Dat is dan ook weg hè?” “Nou, niet helemaal,” reageert de vrouw. “In de lucht blijft nog genoeg te zien en als het plein vuurwerkvrij is, kunnen ze zonder risico zelfs buiten staan om dat beter te bekijken.”

Aantal vuurwerkvrije zones neemt toe

Onderzoek in 281 gemeenten wijst uit dat er voor de komende jaarwisseling in 56 hiervan vuurwerkvrije zones zijn ingesteld. Dat zijn er 13 meer dan vorig jaar. Het gaat dan met name om kinderboerderijen, verzorgingshuizen en scholen. Onder de ‘nieuwkomers’ zitten grote steden als Groningen, Amersfoort, Alkmaar en Dordrecht.

Bron

zal best ja een vuurwerkhetze wotrdt je net zo lang aangepraat tot je overstag gaat.
Ken zelf nu ook meerdere mensen die het eerst wat overdreven vonden maar nu ook zeggen ja weet je wat de kracht van zo een ding niet is.
vuurwerkvrije zones is een prima idee zeker rond asiels voor dieren ziekenhuizen kinderdag verblijven winkelcentrums etc?
Ik snap zowiezo niet wat eraan is als 100de mensen om je heen lopen ik stook het liefste ver van de mensen vandaan geen zin om steeds te wachten etc.
maar ik denk dan bij mezelf hebben de mensen die deze regel nodig hebben nou echt geen hersens in hun pan zitten?
Wat ik wel een heel goed idee vind want mensen zouden dit niet uit hunzelf doen oke ik geef toe ik ook.
Een vuurwerkbril verplicht stellen net als een auto gordel.
Meeste letsel die stoor is een oogschade daarom snap ik ook niet waarom vuurwerkwinkelsbrillen verkopen voor 2 euro soms duurder sommige geven het gratis.
Wat doe je liever een brood astronouten voor 2 euro of zo een stomme idioten bril zonder knal

Na het lezen van het bericht, heb ik best wel begrip dat de 3 plaatsen vuurwerkvrij worden.

Maar ja, ik heb altijd geleerd dat ik mijn vuurwerk niet naar mensen en dieren moet gooien.
Het is toch idioot dat er een vuurwerkvrije zone rondom een kiddoboerderij vastgelegd moet worden.
Ja blijft daar uit de buurt, nee het stoer om dieren bang te maken met die kl*te Cobra's.

Wat betreft het plein, jammer dat de goeden onder de kwaden moeten leiden....

Wat mij opviel..iedereen anoniem..bang voor repressailles...dat geeft al aan hoe de sfeer is...

Na het lezen van het bericht, heb ik best wel begrip dat de 3 plaatsen vuurwerkvrij worden.

Maar ja, ik heb altijd geleerd dat ik mijn vuurwerk niet naar mensen en dieren moet gooien.
Het is toch idioot dat er een vuurwerkvrije zone rondom een kiddoboerderij vastgelegd moet worden.
Ja blijft daar uit de buurt, nee het stoer om dieren bang te maken met die kl*te Cobra's.

Wat betreft het plein, jammer dat de goeden onder de kwaden moeten leiden....

Daarom is misdaad anoniem zo populair, niet voor het een of ander bij ons is het ook niet echt wijs om zelf op iemand af te stappen(jammer genoeg kan je dat tegenwoordig niet meer).

Back
Bovenaan