Oudjaar geen nacht zonder wetten

Gygabyte

VWC lid
ROTTERDAM - Supersnelrecht in Rotterdam bleek gisteren synoniem te staan voor supersnel vrijkomen.

arrest_189993h.jpg

In de fout tijdens oudejaar? De politie pakte
menigeen op en de eerste relschoppers
stonden gisteren al voor de rechter.
FOTO JOHN DE PATER

De ene verdachte die op oudejaarsdag werd opgepakt voor het schoppen van zijn vrouw, werd vrijgesproken. De tweede kreeg een boete voor het bedreigen van de ME. Zo'n 25 andere verdachten die werden opgepakt rond oud en nieuw zitten dit weekeinde nog in de cel. De rest van de 85 arrestanten zijn weer vrij. Zij hebben of een boete gekregen, of er was (nog) niet voldoende bewijs tegen hen.

De Zuidlanders die vlak na de jaarwisseling vuurwerk naar de politie gooiden, kwamen gisteren nog niet voor de rechter. Het onderzoek is nog niet klaar. ,,We moeten nog uitzoeken wie wat heeft gedaan,'' legt officier van justitie Pols uit. Camerabeelden kunnen hierbij helpen.

Het idee van supersnelrecht is dat de straf direct volgt op het misdrijf en zo meer impact heeft. Een 50-jarige man uit Poortugaal kreeg gisteren echter geen straf, maar werd vrijgesproken. Hij zou zijn vriendin hebben getrapt bij een ruzie over het verkopen van vuurwerk. De politie twijfelde echter of het vermeende slachtoffer wel écht pijn had gehad. De vrouw wilde zelf geen aangifte doen.

De tweede verdachte, een 19-jarige Schiedammer, zat in het beklaagdenbankje voor een typische dronkemanszaak. Na het verlaten van een disco in Vlaardingen dreigde hij thuis zijn pistool op te halen en de ME'ers door hun hoofd te schieten. Naar eigen zeggen omdat hij eerst geslagen was. Volgens de ME'ers hadden zij hem slechts twee keer gevraagd te vertrekken.

,,Ik heb niet eens een pistool,'' zei de verdachte. Hij kreeg een boete van 150 euro. Het OM had 650 euro geëist. Ook moet hij het trio ieder 50 euro betalen omdat zij zich bedreigd voelden. Zij wilden 150 euro per persoon. ,,Ook oud en nieuw is geen nacht zonder wetten,'' aldus de rechter. ,,Agenten hoeven niet te accepteren dat ze een pispaal zijn.''

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2884673/Oudjaar_geen_nacht_zonder_wetten.html

Back
Bovenaan