oudjaar 2010 kappen of knallen?

dennis-pyro

VWC lid
Vorig jaar kostte oud en nieuw 33 miljoen aan verzekeringsschade. Dit jaar iets minder, verwachten verzekeraars. Die prijs is te hoog, vinden voorstanders van een vuurwerkverbod voor consumenten. Gaan we knallend 2010 in? Of niet
Het aantal vraagtekens bij de Nederlandse traditie om zelf vuurwerk af te steken, neemt toe.
De internetpetitie 'Meer plezier met minder vuurwerk' had gisteren na één dag al ruim 6500 steunbetuigingen voor een verbod op consumentenvuurwerk.

'De nacht dat alles mag', kende dit jaar achthonderd arrestaties (zestig in de politieregio Midden- en West-Brabant), honderd in brand gestoken auto's en ruim 7500 vuurwerkincidenten. Gisteren werden nog overal in het land vernielingen hersteld.

De argumenten voor een verbod: vuurwerk in particuliere handen geeft geluidsoverlast, een deken van smog, fijnstof, tientallen gewonden per jaar, tienduizenden mensen - al dan niet met huisdier - die rond de jaarwisseling niet naar buiten durven.

Zijn dat goede argumenten voor een verbod? In een 'tegenpetitie' op internet stellen vuurwerkliefhebbers dat je dan alles wel kunt verbieden. Alcohol bijvoorbeeld. Of autoverkeer. Daar komt óók behoorlijk veel schade en ellende van.

De vraag is: wat scheelt zo'n verbod de samenleving? Wordt het oud- en nieuwfeest vrediger wanneer, net als in Australië (hoofdfoto), Zwitserland en de Verenigde Staten, alleen gemeenten vuurwerk af mogen steken?

André van den Hul van de politie Midden- en West-Brabant meldt dat de zestig aanhoudingen in deze politieregio op oudejaarsavond meestal waren vanwege alcohol of vechten. Ook bij een gemeentelijk vuurwerkevenement kunnen die dingen gebeuren, denkt hij. " Dat is een evenement waarbij veel mensen op de been zijn, dus voor de politie-inzet op oudejaarsavond zal het waarschijnlijk niet veel schelen." Aan speculaties over het effect van een verbod waagt hij zich niet.
Het zou de samenleving veel schelen, denkt macro-econoom Benn Bergmann, die in opdracht van de Stichting Staakt het Vuren onderzocht en uitvond dat vuurwerk voor ongeveer 960 miljoen euro aan schade zorgt.

Bergmann deed het onderzoek zelf, aan de hand van gegevens van TNO, gemeenten, ziekenhuizen en op verzoek van een niet objectieve club. Liever zou hij zien dat er gedegen, Europees onderzoek komt. Tot die tijd moeten we het doen met emotionele pleidooien voor en tegen. Waarbij de GroenLinks-raadsleden die de petitie begonnen, vuurpijlen in hun achterwerk krijgen toegezegd op hyves.

Waarbij dierenliefhebbers zeggen dat de terreur van de knal weg moet. Of deze: "Hoezo verbieden. Dat vuurwerk kan er toch niets aan doen? Het zijn de mensen die het afsteken."

Op www. petities.nl vindt u de petities vóór en tegen een vuurwerkverbod.

Als ze dit willen verbieden, loopt de overheid gigantisch veel geld aan accijnzen en belastingen mis. Er zit genoeg geld bij de prijs in wat rechtstreeks naar de overheid gaat. :)

Daar komt bij dat het nu nog enigzins te controleren valt. De legale vuurwerkverkooppunten dan. Kijk maar naar drugs XTC en Cocaïne zijn ook verboden, maar het is wel erg makkelijk te krijgen.

Als het verboden word hebben ze een gigantisch probleem, want de run op zwaar illegaal vuurwerk uit andere landen is dan niet meer te overzien. Als ze bijvoorbeeld Polen zover krijgen dat hun geen illegaal vuurwerk meer importeren. Dan zijn er altijd mensen die hun hele import/export gewoon een landje opschuiven.

De aanlevering van vuurwerk zal altijd blijven, of dit nu legaal of illegaal is. Het is net als met drugs. Dat is ook al jaren verboden (uitzonderingen doorgelaten) maar toch kan je het redelijk makkelijk krijgen.

Als ze dit er in 2010 doorkrijgen, dan worden ernog veel meer dingen gesloopt en vernield. Met name ook omdat veel mensen die er niet mee weten om te gaan ook illegaal vuurwerk in handen krijgen zonder enige uitleg dat je een 3" 16 shots blok niet in een straat van 6 meter breed moet afschieten.

Ik denk daarom ook dat ze geen poot hebben om op te staan.

Zullen we auto's ook maar verbieden dan? Want met al die ongelukken heb je veel meer als 33 miljoen euro schade. Bedenk je maar eens hoeveel geld het kost als de A2 weer een ker 5 uur lam ligt. Je zult maar een transportbedrijf hebben. Dat merk je echt wel in de portemonnee. Deze indirecte kosten worden vaak vergeten. Maar ze zijn er echt wel.

:bye:

kwam een mooi stukje tekst tegen van iemand op arno bonte zijn.

48 % tja zeker die betuttelaars die het
'licht en 'plezier van een ander niet kunnen gunnen. Het zijn vaak bescheiden gezinnen die zich te nou houden aan de wetten en de regels, of het zijn de bejaarden die liever rust willen hebben, of het zijn die kakballen die het leuk vinden dat dit land verzuipt onder de betutteling.

Ik zelf vind vuurwerk erg leuk en nu nog steeds loop ik als 26 jarige oude bok door straatjes heen om her en daar wat vuurwerk af te steken. Of ik kijk gewoon naar iemand ander, s zijn vuurwerk. Vuurwerk heeft een emotie, vuurwerk is gewoon een traditie, het is net kunst, en het is heel bijzonder.

Ik vind dat jij de extreem linkse persoon is moet gaan inzien dat vuurwerk ook iets goeds heeft en dat je moet begrijpen dat andere er wel veel plezier aan beleven. Laat ik even de feiten op een rij zetten wat er gaat gebeuren als er geen consumenten vuurwerk in dit land is

Jij beweert dat er een, een of andere show daar voor in de plaats komt 'toch?
Nou ik wou zeggen. Fuck die shows want zoals ik het misschien aan mijn water kan voelen is misschien dat het een, een grote bende gaat worden gewoon al omdat er dan veel meer drank in het spel komt. En wat d8 je zelf, de meeste mensen blijven gewoon ijskoud een kwartier staan te kijken naar die show. Maar je nieuw jaar, s wensen 'Ho maar. Want de meeste bevolking hier in NL is toch al op zich zelf.

Weetje van dit soort dingen krijg je trammelant want welke gek wil nou van die chagrijnige op een plein bij elkaar hebben. En dan nog niet te vergeten mensen onder elkaar 'drank' = veel meer geweld en brandjes stichten. Zodat die ziekenhuizen alsnog vol lopen, en dat die wouten nog harder moeten optreden, en dat de brandweer de hele nacht zoet is. Ik persoonlijk kan absoluut niet tegen de drukte en vind het maar niks om te kou bekken tussen enkele honderden mensen waar ik al hellemaal niks mee heb.

Als er geen vuurwerk is dan word het heel erg zaai, mensen krijgen eerder de zin om die dag lekker gaan te zieken omdat ze niks onderhanden hebben. Denk maar aan de kerst, kerst daar hoort gewoon zweer bij, zonder dat is het feest gewoon zaai. Met de feestdagen ano 2007 was ik heel vaak thuis. Nou ik kan je zeggen, ik voelde me heel erg leeg en had constant het schuld gevoel. Stel je eens voor oud en nieuw zonder vuurwerk. Nou dat is kerst zonder een zweer, of Sinterklaas zonder pepernoten.

En wat te denken dat er nog meer illegaal nog zwaarder vuurwerk word gekocht waar veel zwaardere ongevallen mee gebeuren.
En dan nog niet te denken wel crisis er kan ontstaan

Kortom denk, na, en trouwens die zaai figuren die net als voor zo'n verbod zijn ook
Want vuurwerk is gewoon een traditie.

NL is NL niet meer met al zijn staal grijze betuttelde debiele regeltjes omdat steeds meer dingen die bij NL horen ons worden af ge pakt. Vroeger had je echt niet van die zeikerds die vonden dat vuurwerk verboden moest worden, 'ja op een paar oudjes na dan' Dit gewoon omdat er toen niet van die figuren waren zoals jij

Vind het eigenlijk spijtig dat de voor vuurwerk petitie is geplaatst.
De inhoud ervan raakt kant nog wal, want met zo'n wijzend vingertje van "kijk dat is oneerlijk, waarom mogen wij het straks misschien niet meer en hun nog wel" maak je totaal geen sterk punt.

Had dan in een petitie een onderzoek geëist naar de daadwerkelijk specifieke schade die ontstaat door consumentenvuurwerk omdat je het zat bent dat consumentenvuurwerk onterecht zwart wordt gemaakt. Doden vallen er alvast niet door, evenals zwaargewonden.
Gesloopt worden kan er niet met consumentenvuurwerk en verder eigenlijk het allerbelangrijkste punt waarover de antivuurwerk lui het over hebben;
De overlast van (knal)vuurwerk m.b.t. vroegtijdig afsteken en slopen is bijna geheel te wijten aan illegaal (knal)vuurwerk.

nog een leuke qoute

de krantenkoppen op 1 januari 2015 als jij je zin krijgt

extreem aantal files in de nacht
afgelopen nacht stond er tussen 23.00 uur en 1.00 uur voor totaal 600 km file op verschillende wegen in Nederland. Oorzaak waren de vele mensen die hun auto pakten op weg naar de georganiseerde shows.

Smogalarm actief
Wegens de enorme drukte op de wegen afgelopen nacht en de 100-den professionele vuurwerkshows is het aantal fijnstof in de atmosfeer schrikbarend hoog. Er is dan ook een smogalarm afgegeven. De concentratie in de lucht was tussen 23.00 en 1.00 uur 800x zo hoog als normaal.

tientallen verkeersdoden op de weg
In een voorzichtige schatting van het landelijk ziekenhuis orgaan zijn er vannacht ongeveer 1 450 gewonden op de wegen gevallen. 50 hiervan verkeren in levensgevaar. 25 mensen kwamen om.
Oorzaak was de enorme toeloop naar de vuurwerkshows. Hierdoor liepen de wegen vast en ontstonden lange files. In Amsterdam werd een gezin geschept toen zij na een uur vastgezeten te hebben in de file,besloten om verder te gaan lopen. In Den Haag, Utrecht en Heerlen gebeurden meerdere ongelukken door dronken bestuurders.

Inzet ME bij georganiseerde shows
In Assen is vannacht de ME ingeschakeld bij de aldaar georganiseerde show. De oorzaak waren de 10.000 mensen die dicht opeen stonden. Na de 5 minuten durende show werden mensen onrustig en begonnen te duwen. Volgens een ooggetuige ontstond er een massale vechtpartij nadat een man zijn lege champagnefles naar omstanders gooide. Hierop nam een van de omstanders wraak door zijn bierfles tegen het hoofd van de man te gooien. De toegestroomde vrienden van het slachtoffer begonnen verwoedt op de menigte in te slaan.

Meerdere shows afgeblazen
In vele kleine gemeenten zijn de shows afgeblazen. Oorzaak is dat er te weinig bevoegd personeel beschikbaar was. Sjakie de Boer, van DEBOER vuurwerkevenementen legt uit: enkele van onze vakmensen hebben de griep en konden niet werken. Aangezien alle anderen al elders in het land actief zijn restte er ons niet anders dan de shows te cancellen.

Man neergeschoten na afsteken vuurwerk
In Rotterdam is een 32 jarige man neergeschoten door zijn buurman. De man had in Belgie enkele kleine vuurwerkfonteintjes gekocht . Rond 8 uur gisteravond stond de man met zijn 2 kleine kinderen in zijn achtertuin om hun te laten zien hoe het vroeger was. De verdachte, de 30 jarige A. de B. verklaarde door het lint gegaan te zijn toen hij zijn buurman vuurwerk zag afsteken.%u2019 Het is potdorie verboden bij wet! Weet je hoe slecht het voor het milieu is? Ook mijn hond was door het dolle heen toen ik hem liet schijten op de stoep%u2019 aldus A. de B.

Hulpverleners aangevallen
In Groningen zijn vannacht brandweer en ambulance medewerkers aangevallen. 3 mensen liggen met zware verwondingen in het ziekenhuis.
De brandweer kwam af op een enorme vuurbult die circa 40 jongeren aangestoken hadden. Onder het genot van drugs en alcohol begonnen zij de brandweer uit te joelen en te schelden. Enkele jongeren begonnen bakstenen te gooien en raakten de hulpverleners. Toen de ambulance arriveerde om de getroffen brandweermannen te verzorgen werden ook zij ingesloten door de groep. Na enkele forse klappen en schoppen heeft de toegesnelde politie de jongeren uiteen kunnen jagen.

Aantal inbraken fors gestegen
Afgelopen nacht is het aantal inbraken uitgekomen op 540. In vele wijken van Nederland was niemand aanwezig aangezien bijna iedereen in de file stond op weg naar de professionele vuurwerkshow in hun gemeente. Voor dieven was dit een walhalla om op hun gemak in de buurt rond te kijken en alles wat van hun gading was mee te nemen.

En toch is het zo. Als zon vuurwerkloze oud en nieuw doorgaat krijg je van dat soort gezeik. En iets wat ik nog steeds niet snap, er staat dat je in zwitserland geen vuurwerk mag afsteken maar er shows worden geschoten. Je kan daar het meest gruwelijk vuurwerk kopen dus dit lijkt me niet toch?

Dit las ik op Tweedekamer.nl
Bron:
http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief/index.jsp

Tekst daaruit:
Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:

1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.

Kijk daar hebben we iets concreets:
Laat nu zowel een vuurwerkverbod als het centraal afsteken al vorig jaar aan de orde geweest zijn.

Bron:
http://www.elsevier.nl/web/10153118...-Vuurwerk-voortaan-op-vaste-plek-afsteken.htm

Dus... Ookal komen die 40.000 handtekeningen er. En ik denk dat Arno die gaat halen, dan nog zal de kamer niets met deze petitie hoeven doen omdat het reeds eerder besproken is.

Back
Bovenaan