Oud en nieuw inhalen op een andere moment in het jaar?

Ik vroeg mij af of een alternatieve datum voor de viering van oud en nieuw en het afsteken van vuurwerk een serieuze optie zou kunnen zijn.Nu weet ik dat de politiek het liefst van het hele vuurwerk af wil maar in mijn ogen zou het wel een super tegemoetkoming zijn voor de branche en liefhebbers.

Chinees nieuwjaar is wat te dichtbij denk ik (31 Jan/1 feb) maar bijvoorbeeld midzomer nacht wat in veel landen gevierd wordt met vuurwerk zou een serieuze optie zijn op 21 juni..

Wat vinden jullie? Mocht dit voorgesteld worden, zouden jullie dan op deze oplossing zitten te wachten?
 
Ik ben zeker voorstander van dit idee. Concreet zou ik zelf zeggen:
Kies een set met datums uit, en zodra het kan wordt de eerstvolgende datum afgekondigd als nieuwe oud en nieuw. Eind januari, eind februari, eind maart, eind april. Niet te lang uitstellen zou ik zeggen.
Ik vind echt dat de branche en de liefhebbers hier actief voor moeten pleiten.
Waarom? De politiek kan zeker niet negeren dat er al 2 jaar niet meer legaal vuurwerk mag worden afgestoken, en dat de branche op omvallen staat.
 
Ja en ik vergeet ook te zeggen dat het voor de overheid weer miljoenen compensatie scheelt + toch een klein beetje btw inkomsten van de verkoop oplevert. Al is dit peanuts natuurlijk als je kijkt naar met welke bedragen ze momenteel smijten maargoed!
 
Da's natuurlijk een Utopie. Deze vraag heb ik vorig jaar ook al voorbij zien komen. Sorry maar dat kun je wel vergeten.
 
He mensen toch laat de heren een beetje dromen. Het is een mooi topic om te fantaseren en vindt het niet eens een heel slecht idee ondanks dat het niet gaat gebeuren.

Maar goed fijn idee is leuk.

Maar geef mij volgend jaar maar gewoon traditioneel de ouderwetse 31 december. En als ik het volgendjaar mag kopen vier ik hem dubbel op 1 januari.
 
Idee is inderdaad leuk,maar consumentenvuurwerk afsteken hoort gewoon bij de jaarwisseling. Het is gewoon de sfeer en de beleving op het eind van het jaar waar je het hele jaar naar toe leeft. Helaas,geen vuurwerk voor mij in de zomer.
 
Hoe zeer ik ook van het afsteken van vuurwerk houd hoeft het voor mij niet in de zomer. Zoals luchthuilertje ook al benoemde is een belangrijk onderdeel ook de aanloop en de hele sfeer (rond de feestdagen) eromheen. Dit mis je allemaal op een later moment in het jaar.
 
Alleen als het in plaats van de aankomende jaarwisseling 2021/2022 is. Op een later moment zoals inderdaad bijvoorbeeld in de zomer, wanneer het rustiger is voor de zorg (zodat dat al invalide argument helemaal niet meer aangehaald kan worden).

En dat we dan wel met oud en nieuw gewoon vuurwerk kunnen afsteken om 2022/2023 te vieren. Het sfeertje hoort er gewoon bij. Ik hou van vuurwerk afsteken maar de oud en nieuw traditie is voor mij méér dan alleen vuurwerk. Als er iets ontbreekt is het niet compleet wat mij betreft.
 
Persoonlijk zou ik een alternatieve datum toejuichen. Na 2 jaar wachten op het afsteken van besteld vuurwerk zou ik een andere datum zeer waarderen. 31 dec. - 1 Jan. is natuurlijk dé dag maar in april, mei of juni wil ik ook wel eens legaal vuurwerk afsteken.
Zou dan ook graag zien dat de branche dit voorstel indient.
 
30 en 31 december 2022 dan maar. 30 december om 18:00 uur starten t/m 1 jan 02:00 uur.

Valt ook mooi op een vrijdag, de 30ste
 
Volgens mij hadden ze afgelopen jaar vanuit de regering zoiets geopperd, maar dat was gewoon om het volk rustig te krijgen. Er komen alleen leugens uit, verder niks.
 
Back
Bovenaan