Ik ben vorig jaar (2020)in zweden geweest en vroeg mij zoals andere freaks op vakantie in een vreemd land af hoe het vuurwerk geregeld is en of er wat te bezoeken valt.
Zo kwam ik in het zuiden van zweden in contact met een bedrijf genaamd
https://4verkeri.se/ waar ik dan ook even een bezoekje heb gepleegd na telefonisch contact. Helaas was het tijdens de zomer maar buiten het seizoen verkoopt deze winkel fietsen. Dit vond ik persoonlijk wel grappig want de koppeling vuurwerk verkoop en rijwielhandels zie (zag) je ook veel in NL. Je kan in Zweden het hele jaar vuurwerk kopen en afsteken maar er wordt wel verwacht dat je rekening met elkaar houdt. Helaas is de verdeling van vuurwerkliefhebbers en tegenstanders net zo verdeeld als in NL dus de discussie is hier ook groeiende om het helemaal te verbieden voor het milieu, dieren en overlast. Hoewel je het hele jaar vuurwerk kan kopen start de officiele verkoop op 18december! ruim 10 dagen eerder dan in NL. De supermarkten en kleinere popup winkels beginnen dan ook de verkoop met een enkele uitzondering daar gelaten. Deze verkooppunten beginnen de dag na kerst.
De eigenaar is een echte liefhebber en vertelde met trots dat hij zelf ook een eigen lijn importeerd uit china maar ook de goede merken uit Denemarken. Op de website kun je de verschillende cakes en merken vinden maar pas vanaf het einde van het jaar met de prijzen. Ik ken een hoop vuurwerk merken maar op Svea na hield het wel op met m"n zweedse kennis dus ik was redelijk verrast door het aanbod. Vulcan is het enige merk wat wij hier kennen wat ze daar ook voeren en is ook goed verspreid. (funke is begonnen in 2021 maar zal me niet verbazen als hij dit ook gaat verkopen)
Vuurwerk voor consumenten is sinds 2019 terug gebracht naar categorie 1 2 en 3 met een toevoeging van het verbod op vuurpijlen. Er gebeurde daarmee teveel ongelukken mee en als je bedenkt dat ze tot 400gram waren dan is dat wel een beetje anders dan hier in NL. Er waren voor 2019 ook grotere singleshots tot 4inch! maar helaas is dit ook terug gebracht naar categorie en dus maximaal 50mm. Volgens de eigenaar blijven deze artikelen zeer populair en heeft dan ook veel verschillende merken. Wat ook een leuk weetje is dat er binnen de categorie 3 cakes het ook mogelijk is om compounds te maken. Dit betekent een maximum van 4kg netto ipv 2kg netto tov categorie 2 en een max diameter van 50mm mits er niet meer dan 40gr per schot in zit. Om een voorbeeld te geven wat mogelijk is: de 100shots 2 inch compound van vulcan.
https://4verkeri.se/produkt/podium/
Helaas is het vuurwerk wel erg prijzig. Omgerekend zou je voor bovenstaand blok rond de 400 euro moeten betalen. Overige cakes zijn qua prijs wel een beetje te vergelijken met NL maar dan zonder de kortingsacties. Daarintegen is het lastig te vergelijken per product omdat er veel categorie 3 cakes zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan mix caliber cakes zoals onderstaand. Voor mij toch wel een behoorlijke toevoeging als je net die paar schoten van 38mm en groter erbij hebt.
Ik heb een paar foto's mogen nemen in de bunker maar omdat het buiten het seizoen was is dit niet zo heel bijzonder. Het is wel een aanrader om het youtube kanaal te bekijken van deze winkel want hij heeft in de loop der tijd opnames gemaakt in de bunker. Ga je verder terug in de tijd dan zie je de pijlen nog en grotere single shots!
https://www.youtube.com/user/4verkerier/videos
Bekijk bijlage 63198Bekijk bijlage 63199Bekijk bijlage 63200