Oud en nieuw in andere landen: Denemarken

moontan

VWC lid
Vandaag is het de beurt aan Denemarken.
Hoe vieren de Denen oud en nieuw?

Deze bijdrage is mede tot stand gekomen dankzij de hulp van ons forumlid
t-cowboy.
T-cowboy is een Nederlandse jongen met een Deense moeder en een Nederlandse vader. T-cowboy heeft tot 1998 in Nederland gewoond in het prachtige dorp Linschoten.
Sinds 1998 woont T-Cowboy in het Deense Lyngby.

Gebruiken
De jongeren onder de Denen vieren oud en nieuw bij elkaar en houden grote party,s. De oudere Denen vieren Oud en nieuw thuis en vragen hun buren of vrienden op visite voor een diner. Traditionele menu,s zijn gestoomde kabeljauw,zeekreeft,gehakt, aardappelen en bieten.

Oudejaarsavond begint voor de Denen om 18.00 uur met een traditionele speech van de koninging op de televisie.
Bij de meeste Denen gaat de televisie daarna uit en gaat men feestvieren.
Enkele minuten voor 00.00 uur doet men de tv weer aan. Men wacht dan op de klokken van het stadhuis van Kopenhagen die gaan luiden om precies 00.00 uur.
Om 00.00 wordt het nieuwe jaar ingeluid met champagne en marzepijnen tulband.
Iedereen wenst elkaar Nieuw jaar.
Vervolgens gaat iedereen massaal naar buiten om vuurwerk af te steken of om naar het vuurwerk te kijken.
De jongeren gaan vaak tot in de morgen door met feestvieren.
In tegenstelling tot Nederland is 1 januari in Denemarken gewoon een werkdag.

Vuurwerk
Het Deense woord voor vuurwerk is : Fyrværkeri
In Denemarken wordt vuurwerk verkocht in de periode van 1 t.m 31 december
Het afsteken van het vuurwerk mag tot en met 7 januari.
Volgens T-cowboy kan je beter gaan naar Jutland (mainland)
Dan hoef je niet met de boot en kan je via de Duitse grens Denemarken bereiken.

Hier nog een link naar een website van een vuurwerkwinkel in de plaats Lyngby waar T-cowboy woont. De winkel kent een ware bestellijst. En video opnamen van de producten.
http://www.krudt-tonden.dk/

Voor de geinteresseerden vermeld ik nog dat de huidige koers van een Deense Kroon 0,134 Euro is.

Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan Moontan :)

:thumbup:

BTW.. Ik ben nu 20.. voor het algemeen weten, dat ik vanaf 1998 in denemarken woon.:bye:

Bedankt! Erg interesseant allemaal. Heb namelijk best veel met Denemarken, ben er verliefd op geworden nadat ik er een keer in de zomervakantie was. Geweldig land, en wil er best een keertje oud en nieuw meemaken. Kon in Kopenhagen ook geen enkele vuurwerkzaak vinden, sommigen vertelden me namelijk dat ze ook in Denemarken het hele jaar door vuurwerk verkochten. Was op een camping in Follenslev, op een uurtje afstand van Kopenhagen.

Back
Bovenaan