Oud en nieuw in andere landen: Bosnië

moontan

VWC lid
Oud en nieuw in andere landen: Bosnië

In de rubriek Oud en Nieuw in andere landen is het vandaag de beurt aan :
Bosnië en Herzegovina

Niet echt een land met een vuurwerktraditie. Maar dat heeft natuurlijk te maken met de naweëen van de Bosnische oorlog die ontstond toen Bosnië zich in 1992 onafhankelijk verklaarde. (voormalig republiek Joegoslavie)

Sinds 1998 ben ik bevriend met Almir en Jasminka en hun 2 kinderen. Dit gezin is vanwege de oorlog uit Bosnie gevlucht. Ze spreken allemaal zeer goed Nederlands en hebben in Nederland een baan.
Van hun kreeg ik de informatie hoe ze in Bosnie het oud en nieuw vieren.

De Oud en Nieuw viering in Bosnie is een belangrijk feest. Het feest duurt daar dan ook 2 dagen.!! 31 december en 1 januari.
Menige Bosnier koopt voor deze gelegenheid speciale kleding.
Maanden van tevoren is men al bezig om af te spreken met wie men het Nieuwe jaar in gaat feesten. Meestal zijn dit goede vrienden/kennissen bij wie men een goed gevoel heeft.

Eten en drinken staat centraal tijdens de viering. Het gaat bij de Bosniers niet alleen om de kwaliteit maar vooral ook om de kwantiteit.
Het eten bestaat uit veel verschillende gerechten, vooral barbeque en salades. Het eten blijft gedurende de hele oud en nieuw viering op tafel staan.
Men drinkt vooral (pruimen) genever : SljlVovica-Rakija 40-60% alcohol.
De lezer van dit verhaal kan zich voorstellen dat maar weinig Bosniers nuchter het bed in kruipen.

Om 00.00 gaat ook in Bosnie de kurk van de champagnefles open en wenst iedereen elkaar Gelukkig Nieuwjaar. : SRETNA NOVA GODINA

Vuurwerk
Het Bosnische woord voor vuurwerk is Vatromet
Is Bosnie is er nog geen specifieke wetgeving op vuurwerkgebied.
Er wordt tijdens de viering weinig tot geen vuurwerk afgestoken.
De verwachting is dat dit in de komende decennia wel zal gaan veranderen.
Het vuurwerk wat afgestoken wordt gebeurt centraal en onder toezicht.

http://www.youtube.com/watch?v=VpH-udxv_7M

Laatst bewerkt:
Leuk verhaaltje weer Moontan
Leuk om te lezen dat andere landen toch zo groot verschil in gebruiken hebben dan wij met onze oliebolletjes en vuurwerkgekte!!
:bye:

Leuk verhaaltje weer Moontan
Leuk om te lezen dat andere landen toch zo groot verschil in gebruiken hebben dan wij met onze oliebolletjes en vuurwerkgekte!!

Leuk dat je het waardeert Firespree. Stimuleert mij om door te gaan met nog veel meer landen.
Wat de Bosniers betreft: Op zijn platst gezegd: het gaat er bij hun veel meer om het eten en zuipen (feesten) dan om het vuurwerk.

En hoe gaat dat met de kinderen daar dan...? Aangezien ik niet kan voorstellen dat die lekker mee zuipen om het zo maar even te zeggen.... mogen die dan ook de hele nacht op blijven of zijn daar ook allerlei dingen op verzonnen aangezien als de ouders lam zijn ze niet heel goed meer kunnen oppasse...?

En hoe gaat dat met de kinderen daar dan...? Aangezien ik niet kan voorstellen dat die lekker mee zuipen om het zo maar even te zeggen.... mogen die dan ook de hele nacht op blijven of zijn daar ook allerlei dingen op verzonnen aangezien als de ouders lam zijn ze niet heel goed meer kunnen oppasse...?

Wil je het geloven of niet? Het is echt waar: de kinderen doen gewoon mee daar.
Kleintjes slapen natuurlijk op tijd. Maar de kinderen feesten mee. En die blijven gewoon op. Het is voor Bosniers een enorm belangrijk feest. Want Kerstmis bijvoorbeeld wordt niet door iedereen gevierd (veel islamieten en moslims in Bosnie).
:cool:

Ik ben zelf afgelopen jaar naar kroatie geweest om precies te zijn naar split. Daar trof ik wel twee vuurwerk winkels aan. Natuurlijk ben ik even binnen gaan kijken en over het algemeen hadden ze meer van het kleine spul zoals rotjes grondbloemen en wat kleine potten helaas kan ik geen merken vertellen. Ik heb ook van horen en zeggen dat vuurwerk niet zo heel erg leeft zoals hier in nederland. Zoals moontan al zei zetten ze het meestal op een zuipen en dat kunnen ze... Mocht ik nog een keer die kant op gaan zal ik zeker fotos nemen en op het forum plaatsen. En Moontan leuk onderwerpen. :D

Ik ben zelf afgelopen jaar naar kroatie geweest om precies te zijn naar split. Daar trof ik wel twee vuurwerk winkels aan. Natuurlijk ben ik even binnen gaan kijken en over het algemeen hadden ze meer van het kleine spul zoals rotjes grondbloemen en wat kleine potten helaas kan ik geen merken vertellen. Ik heb ook van horen en zeggen dat vuurwerk niet zo heel erg leeft zoals hier in nederland. Zoals moontan al zei zetten ze het meestal op een zuipen en dat kunnen ze... Mocht ik nog een keer die kant op gaan zal ik zeker fotos nemen en op het forum plaatsen. En Moontan leuk onderwerpen. :D

Wasabi,buitengewoon interessant. Want deze landen behoren tot een moeilijke categorie wat vuurwerk betreft. Dus foto,s en overige informatie zijn bijzonder welkom.

Heel mijn schoonfamilie woont daar als je wil kan ik een verslag voor je maken.
Ik hoor het graag van je.. :D :D :D

Heeey Moontan, thanks voor het verhaal + filmpje! 2 dagen oud en nieuw, dat zou toch mooi zijn zeg..:cool: :p ..

vuurwerk is ook niet in geheel bosnie toegestaan invm de oorlog van toen der tijd.. ik ben er op bivak geweest. en toen was het ten strengste verboden vuurwerk af te steken. heb gezeten van 24November tot 22 Februari in 2002. tot 2003

Ik kom zelf ook uit bosnie net zoals mun ouders en me zussen, en je hebt wel gelijk dat de oudereen meer het leuk vindne om te eten en te drinken en te feesten :D

Maar de kinderen daar steken wel veel af hoor, daar verkopen ze in winkels ook het hele jaar door strijkers en magnums 4. Zelf is het daar neit echt zo duur qua vuurwerk, en ze steken vuurwerk af waneer het neiuwjaar is en waneer de Ramadam is afgelopen, zelf ben ik geen moslim maar als ik daar nog zou wonen zou ik wel gaan stoken :devil:

Offtopic: Ik ga daar over ong 1 -2 jaar wonen en dan zal ik jullie kunnen vertellen hoe het nieuwjaar eruit ziet :D

Ik heb nog een paar foto's van de strijkers , ik zal kijken of ik e kan vinden.
Dan zal ik ze even posten.

Gr. Sandro/VuurWerk_Geak2

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je deze informatie met ons wilt delen Sandro
Zoals gezegd, ik heb Bosnische vrienden, en van hun heb ik het grootste deel van mijn verhaal.
Heb jij ook informatie over vuurwerkwinkels in Bosnie?
Want ik heb mijn kennissen zo gek weten te krijgen dat ze bij een volgend bezoek een winkel langsgaan voor een catalogus en wat foto,s te maken.

Leuk dat je deze informatie met ons wilt delen Sandro
Zoals gezegd, ik heb Bosnische vrienden, en van hun heb ik het grootste deel van mijn verhaal.
Heb jij ook informatie over vuurwerkwinkels in Bosnie?
Want ik heb mijn kennissen zo gek weten te krijgen dat ze bij een volgend bezoek een winkel langsgaan voor een catalogus en wat foto,s te maken.

Ik zal voor je zoeken , dit jaar en morgen ook op internet alleen ik had vorig jaar wel vuurwerk gekocht midden in augustus in een klein winkeltje maar daar hebben heel veel kleine dorp winkeltjes meestal paar sloffen strijkers en btw ze zijn daar 0.75 cent per slof de groene strijkers.

ik heb ook een aantal bosniese vrienden. en die hebben ook informatie over nieuwjaar in bosnie.

ze zeggen dat er 2x per jaar vuurwerk word afgestoken.
en dat er voornamelijk strijkers worden verkocht van goede kwaliteit voor zeer weinig geld !

verdere informatie komt binnekort.

ik heb ook een aantal bosniese vrienden. en die hebben ook informatie over nieuwjaar in bosnie.

ze zeggen dat er 2x per jaar vuurwerk word afgestoken.
en dat er voornamelijk strijkers worden verkocht van goede kwaliteit voor zeer weinig geld !

verdere informatie komt binnekort.

Jep 1x keer met nieuwjaar en 1x met ramadam

gr Vuurwerk_Geak2:bye::bonk:

ben zelf ook bosnisch. en ik heb maar 1 keer oud en nieuw daar meegemaakt ik kan je vertellen dat je niet echt winkels had die groot vuurwerk verkochten .. maar je kwam op de markt mensen tegen die het gewoon aanboden.

Ik zal voor je zoeken , dit jaar en morgen ook op internet alleen ik had vorig jaar wel vuurwerk gekocht midden in augustus in een klein winkeltje maar daar hebben heel veel kleine dorp winkeltjes meestal paar sloffen strijkers en btw ze zijn daar 0.75 cent per slof de groene strijkers.

Dat klinkt niet verkeerd :cool:

Mijn ouders (en ik) zijn aan het kijken voor wintersport 2013, in Bosnië. Maar als echte vuurwerkliefhebber is het natuurlijk altijd leuk om wat knallertjes te zien, te kopen en eventueel af te steken.

Waarschijnlijk zitten we dan in Bjelasnica (skigebied?). Zitten daar ook kleine shopjes met wat leuks (iemand die dat toevallig weet?)

Ik lees veel over strijker(tje)s die daar te koop zijn. Maar is er zo door het jaar heen (eind Februari?) ook nog wat anders te krijgen? Wat siervuurwerk in de zin van een shellkitje of een klein potje of pijltje is altijd leuk namelijk:D

Back
Bovenaan