Grande opening 31 december 2009
Op 31 december 2009 werd ik wakker om 8 uur. Ik was al een paar keer eerder wakker geworden om te kijken hoe laat het was en de tijd schoot maar niet op. De eerste keer was het amper 4 uur terwijl ik om 2 uur pas naar bed toe ging. De keer erna was het een uur later. En toen het eindelijk 8 uur was had ik niet zo snel in de gaten welke dag het was. Maar toen ik mijn bed probeerde uit te stappen wist ik het al gelijk aangezien ik nog geen eens normaal op de grond kon gaan staan zonder geen vuurwerk te raken. En dat terwijl er in mijn kamer alleen nog maar klein vuurwerk voor overdag lag. Ik had mijn wekker ook gezet voor de veiligheid maar die kon ik gelijk uitdrukken. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ik mij ging verslapen op de dag waar ik het hele jaar al had naar uitgekeken.
Ik liep op de overloop en zag gelijk dat het licht in de kamer van mijn broertje ook al brandde. Daar hoorde ik gelijk dat hij met het vuurwerk bezig was. Ook daar werd flink geklust met het uitpakken van vuurwerk en het zoeken naar tassen waar het vuurwerk in kon. Ik liep naar beneden om een ontbijt te maken toen ik buiten al de eerste knal van de dag hoorde. Het klonk erg in de buurt maar ik zag verder niemand over straat lopen. Na een goed stevig ontbijt ging ik weer naar boven om te gaan douchen. Het was ondertussen alweer 9 uur toen ik klaar was en ik nog snel boodschappen ging doen aangezien ik op 1 januari (2010) een lang weekend weg zou gaan. Eerst naar de Praxis gelopen om daar wat dingen in te leveren, en voor het resterende bedrag een dikke PVC buis te kopen die moest werken als pijlenstandaard.
Ik had bij Vuurwerkland Steenbergen al eerder een pijlenstandaard gekocht, alleen kwam ik er thuis achter dat deze niet klopte. En om even 2 uur heen en 2 uur terug te rijden om een pijlenstandaard van 3,50 op te halen was dat het ook niet waard. Dus snel maar even een goede dikke buis gekocht. Daarna snel naar het dorp toe gelopen en boodschappen gedaan. Om half 10 waren we weer terug en begonnen de echte voorbereidingen voor de openining. Alleen zonder op te letten had ik de deuren thuis opengelaten waardoor onze kat naar buiten was gelopen. Ongelovelijk balend op zoek naar onze kat. Eindelijk gevonden wou hij niet meer naar binnen. Ondertussen was het alweer 10.05 en was het officieel begonnen maar bij ons in de straat was het nog geen vuurwerk te bekennen.
Uiteindelijk de kat naar de achtertuin gejaagd en snel naar voren gelopen om daar het vuurwerk aan te steken. Het begon allemaal met een doorlontproject van 6 Herlat Nitrate Cakes (Original Fireworks BE) die ik nog over had van vorig jaar (goed gedroogd dus). Na een flink knalspektakel doorgegaan met een Zink 901 uit Duitsland. Een flinke knal en Heemskerk deed weten dat Ruben begonnen was! Daarna nog een flinke rauwe fluit van de Brullende Schwiegemutter (Zena Nederland). Oudjaarsdag 2009 was eindelijk begonnen! De opening was er, het vervolg deed er niet minder onder.
Ook leuk om te zien wat voor een troep het was om 1 uur in de middag, dus na 3 uur stoken.
Mijn ervaringen op oudjaarsdag 2009
Na de fluit koos ik weer voor een knalcake en pakte ik de Silver Salute (Wolff Vuurwerk). Ongelovelijke knallen met leuke mines die je overdag goed kon zien en horen wegzuisen. Met twee schoten te gelijk galmde het lekker door tussen de rij huizen waar we stonden te stoken. Kwa knal kwam deze knalcake beter uit de voeten als de Nitrate Cake hoewel die met zes stuks te gelijk ook een aardig geweld was.
Het vervolg op de Silver Salute was de Cruize Rocket (Wolff Vuurwerk). Deze pijlen werden aangeraden op het forum, dus had ze ook maar aangeschaft bij Vuurwerkland Steenbergen. Gelijk 3 pakken ervan genomen. Ik wist dat het een fluit was en dat hij heel hoog moest gaan vliegen. Maar dat het zo hoog was dat wist ik ook niet. Een waanzinnige pijl met een drietrapsfluit die na elke trap ook nog wat Crackling achterlaat. En na de derde trap nog een extra wolkje Crackling liet zien. Kwa fluit niet zo hard als de Brullende Schwiegemutter, maar ook zeker rauwer dan de gewone kleine fluitpijlen.
Om het knal en fluit af te wisselen koos ik nu weer voor een knalproduct. Qua knalvuurwerk had ik niet veel meer wat speciaal zou zijn, maar de Thunderation (Katan Vuurwerk) stond nog wel op me te wachten in de gang. Dus ook gelijk maar deze 36 schots cake afgestoken. Kwam in tempo en hardheid van de knal niet in de buurt van de Silver Salute, maar voor 10 euro per stuk was het zeker een goede cake. Deze cake schoot stuk voor stuk en niet per twee zoals de Silver Salute. En ook had deze nog een klein siereffect in de lucht wat niet veel voorstelde, hooguit 1 á 2 gekleurde ballen dat binnen een keer knipperen alweer weg was.
Voor de opening was mijn broertje ook flink bezig met het vuurwerk. In de tussentijd stonden we met een groepje vuurwerk te stoken. Mijn buurjongen en een vriend van hem stonden toe te kijken en twee vrienden van me broertje waren ondertussen ook kleine dingen aan het stoken. Binnen de kortste tijd zag ik dat mijn, uit Steenbegen meegenomen, plastic pijlenstandaard als rondvliegend wild uit elkaar spatte toen mijn broertje een Belgische Supero ernaast gooide. Gelukkig had ik ervoor bij de Praxis een goede stevige PVC buis gekocht die gelukkig wel de hele dag heel was gebleven.
Hoewel ik heel veel groot vuurwerk (als cakes, pijlen, romeinse kaarsen) had ben ik ook bezig geweest met het afsteken van Kanonslagen, Grondbloemen, Babypijlen en Jumping Jacks. Maar voornamelijk had ik een grote voorraad aan Single Shots als Thunderkings, Binkies en Lord of Thunder. Daarom gelijk een pak Binkies afgestoken om de harde knal weer te evenaren. Wat een heerlijk product blijft het. Knal in de lucht galmde goed door de woonwijk heen en met het vooruitzich dat we nog 50 pakken te gaan hadden gingen ze voornamelijk ook per 2,3 of 6 de lucht in. Binnen pakweg een half uur was het al een grote rotzooi geworden in de straat.
UPDATE 18 februari
De opening was daar maar het vervolg ging gewoon door. De ene na de andere knal kwam uit onze straat. En veel van het vuurwerk van de andere jongens uit de straat kwam van oorsprong uit Belgie dus knalde net wat harder dan mijn vuurwerk. Ik vermaakte mij goed met het Nederlandse vuurwerk. Ik had twee jaar geleden ook vuurwerk gehaald uit Belgie maar ben toen aan het eind van het jaar verrast door twee keer een bezoek van de politie aan de deur. En toen na de jaarwisseling kwamen ze weer aan de deur voonr controle. Dus ik had mijn les wel geleerd en geen vuurwerk uit het buitenland naar Nederland gesmokkeld.
Terwijl de andere jongens dus met de ene na de andere Thumping Thunder, Weco Corsair en vlinders in alle soorten en maten aan het afsteken waren deed ik het met Grondbloemen, Romeinse Kaarsen en veel Single- Shots. De Binkie van Witte Tentenverhuur deed niet onder de Belgische knallers en knalde bij ons zowel in de lucht als op de grond.
De kick dan het stoken was er weer goed te vinden in Heemskerk. Het jaar ervoor had ik overdag niet kunnen stoken omdat ik toen vuurwerk was verkopen in Alkmaar. Mijn grootste fout ooit. Heb toen de hele dag staan balen dat ik geen vuurwerk kon stoken. In de avond alleen de grote dingen kunnen afsteken zodat ik ook nog veel vuurwerk van het jaar ervoor had om af te steken. Dus deze jaarwisseling moesten we het maar groot, groter en grootst aanpakken. En dat was ook gelukt met een halve schuur vol vuurwerk.
De eerste uren gingen waanzinnig snel voorbij. Zonder dag we het door hadden was het alweer 12 uur en kreeg ik flinke honger. Snel binnen een paar verse oliebollen naar binnen gewerkt tot mijn vriendin me belde wanneer ik langs kwam. Ik zou mijn vuurwerk langsbrengen in Velsen- Noord omdat ik daar oud en nieuw zou vieren tijdens de jaarwisseling. Dus snel de auto volgeladen met vuurwerk. Het paste gelukkig allemaal in 1 keer zodat ik alleen heen en weer hoefte te rijden.
Aangekomen in Velsen- Noord de auto midden in de straat moeten neerzetten en een paar keer heen en weer staan rennen met het vuurwerk. Op gegeven moment stonden er twee autos achter me die er niet langs konden. En toen kwam er een politieauto achter staan. Dus snel de kofferbak dicht gegooid en doorgereden. Op dat moment lagen er nog 2 kartonnen achterin. Dus de auto maar wat verder gezet en alles het huis in gelegd. Een flinke stapel wat er stond, maar uitgaand dat het gedeelte in Velsen- Noord nog geen 1/4e deel was gelijk maar weer naar huis toe gereden om verder te gaan met stoken.
Thuis aangekomen de auto snel ingeparkeerd en toen ik naar huis liep hoorde ik het vuurwerk weer afgaan in de straat. Dus snel even gekeken. En jahoor, ze stonden er nog steeds te stoken. De bende werd alleen maar groter. Ondertussen snel de bezem er doorheen gehaald om weer even de straat schoon te vegen. Maar het had niet heel veel zin. Het eerste wat op de schone straat kwam te liggen was een Black Salute mat uit Belgie. Dus binnen een paar seconden was de schone straat (waarvan de tegels al rood zagen van de klei) weer anders gekleurd.
Mijn stookplaats om 0.00
Mijn vuurwerk op de plaats waar ik tot 22.00 heb staan stoken. Heel wat cakes doorheen gejaagd, was stoken tot je erbij neerviel. En daanra weer opstaan want als je acteruit loopt met zoveel cakes om je heen moet je wel een paar keer goed onderuit gaan.