Oud en nieuw belevingen

bassie1978

VWC lid
Plaats hier je oud en nieuw belevingen! Verhalen inclusief foto's zijn toegestaan, voor filmpjes is er een apart topic.

Laatst bewerkt door een moderator:
Grande opening 31 december 2009

Op 31 december 2009 werd ik wakker om 8 uur. Ik was al een paar keer eerder wakker geworden om te kijken hoe laat het was en de tijd schoot maar niet op. De eerste keer was het amper 4 uur terwijl ik om 2 uur pas naar bed toe ging. De keer erna was het een uur later. En toen het eindelijk 8 uur was had ik niet zo snel in de gaten welke dag het was. Maar toen ik mijn bed probeerde uit te stappen wist ik het al gelijk aangezien ik nog geen eens normaal op de grond kon gaan staan zonder geen vuurwerk te raken. En dat terwijl er in mijn kamer alleen nog maar klein vuurwerk voor overdag lag. Ik had mijn wekker ook gezet voor de veiligheid maar die kon ik gelijk uitdrukken. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ik mij ging verslapen op de dag waar ik het hele jaar al had naar uitgekeken.

Ik liep op de overloop en zag gelijk dat het licht in de kamer van mijn broertje ook al brandde. Daar hoorde ik gelijk dat hij met het vuurwerk bezig was. Ook daar werd flink geklust met het uitpakken van vuurwerk en het zoeken naar tassen waar het vuurwerk in kon. Ik liep naar beneden om een ontbijt te maken toen ik buiten al de eerste knal van de dag hoorde. Het klonk erg in de buurt maar ik zag verder niemand over straat lopen. Na een goed stevig ontbijt ging ik weer naar boven om te gaan douchen. Het was ondertussen alweer 9 uur toen ik klaar was en ik nog snel boodschappen ging doen aangezien ik op 1 januari (2010) een lang weekend weg zou gaan. Eerst naar de Praxis gelopen om daar wat dingen in te leveren, en voor het resterende bedrag een dikke PVC buis te kopen die moest werken als pijlenstandaard.

Ik had bij Vuurwerkland Steenbergen al eerder een pijlenstandaard gekocht, alleen kwam ik er thuis achter dat deze niet klopte. En om even 2 uur heen en 2 uur terug te rijden om een pijlenstandaard van 3,50 op te halen was dat het ook niet waard. Dus snel maar even een goede dikke buis gekocht. Daarna snel naar het dorp toe gelopen en boodschappen gedaan. Om half 10 waren we weer terug en begonnen de echte voorbereidingen voor de openining. Alleen zonder op te letten had ik de deuren thuis opengelaten waardoor onze kat naar buiten was gelopen. Ongelovelijk balend op zoek naar onze kat. Eindelijk gevonden wou hij niet meer naar binnen. Ondertussen was het alweer 10.05 en was het officieel begonnen maar bij ons in de straat was het nog geen vuurwerk te bekennen.

Uiteindelijk de kat naar de achtertuin gejaagd en snel naar voren gelopen om daar het vuurwerk aan te steken. Het begon allemaal met een doorlontproject van 6 Herlat Nitrate Cakes (Original Fireworks BE) die ik nog over had van vorig jaar (goed gedroogd dus). Na een flink knalspektakel doorgegaan met een Zink 901 uit Duitsland. Een flinke knal en Heemskerk deed weten dat Ruben begonnen was! Daarna nog een flinke rauwe fluit van de Brullende Schwiegemutter (Zena Nederland). Oudjaarsdag 2009 was eindelijk begonnen! De opening was er, het vervolg deed er niet minder onder.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

img_5276.jpg

Ook leuk om te zien wat voor een troep het was om 1 uur in de middag, dus na 3 uur stoken.

Mijn ervaringen op oudjaarsdag 2009

Na de fluit koos ik weer voor een knalcake en pakte ik de Silver Salute (Wolff Vuurwerk). Ongelovelijke knallen met leuke mines die je overdag goed kon zien en horen wegzuisen. Met twee schoten te gelijk galmde het lekker door tussen de rij huizen waar we stonden te stoken. Kwa knal kwam deze knalcake beter uit de voeten als de Nitrate Cake hoewel die met zes stuks te gelijk ook een aardig geweld was.

Het vervolg op de Silver Salute was de Cruize Rocket (Wolff Vuurwerk). Deze pijlen werden aangeraden op het forum, dus had ze ook maar aangeschaft bij Vuurwerkland Steenbergen. Gelijk 3 pakken ervan genomen. Ik wist dat het een fluit was en dat hij heel hoog moest gaan vliegen. Maar dat het zo hoog was dat wist ik ook niet. Een waanzinnige pijl met een drietrapsfluit die na elke trap ook nog wat Crackling achterlaat. En na de derde trap nog een extra wolkje Crackling liet zien. Kwa fluit niet zo hard als de Brullende Schwiegemutter, maar ook zeker rauwer dan de gewone kleine fluitpijlen.

Om het knal en fluit af te wisselen koos ik nu weer voor een knalproduct. Qua knalvuurwerk had ik niet veel meer wat speciaal zou zijn, maar de Thunderation (Katan Vuurwerk) stond nog wel op me te wachten in de gang. Dus ook gelijk maar deze 36 schots cake afgestoken. Kwam in tempo en hardheid van de knal niet in de buurt van de Silver Salute, maar voor 10 euro per stuk was het zeker een goede cake. Deze cake schoot stuk voor stuk en niet per twee zoals de Silver Salute. En ook had deze nog een klein siereffect in de lucht wat niet veel voorstelde, hooguit 1 á 2 gekleurde ballen dat binnen een keer knipperen alweer weg was.

Voor de opening was mijn broertje ook flink bezig met het vuurwerk. In de tussentijd stonden we met een groepje vuurwerk te stoken. Mijn buurjongen en een vriend van hem stonden toe te kijken en twee vrienden van me broertje waren ondertussen ook kleine dingen aan het stoken. Binnen de kortste tijd zag ik dat mijn, uit Steenbegen meegenomen, plastic pijlenstandaard als rondvliegend wild uit elkaar spatte toen mijn broertje een Belgische Supero ernaast gooide. Gelukkig had ik ervoor bij de Praxis een goede stevige PVC buis gekocht die gelukkig wel de hele dag heel was gebleven.

Hoewel ik heel veel groot vuurwerk (als cakes, pijlen, romeinse kaarsen) had ben ik ook bezig geweest met het afsteken van Kanonslagen, Grondbloemen, Babypijlen en Jumping Jacks. Maar voornamelijk had ik een grote voorraad aan Single Shots als Thunderkings, Binkies en Lord of Thunder. Daarom gelijk een pak Binkies afgestoken om de harde knal weer te evenaren. Wat een heerlijk product blijft het. Knal in de lucht galmde goed door de woonwijk heen en met het vooruitzich dat we nog 50 pakken te gaan hadden gingen ze voornamelijk ook per 2,3 of 6 de lucht in. Binnen pakweg een half uur was het al een grote rotzooi geworden in de straat.

UPDATE 18 februari
De opening was daar maar het vervolg ging gewoon door. De ene na de andere knal kwam uit onze straat. En veel van het vuurwerk van de andere jongens uit de straat kwam van oorsprong uit Belgie dus knalde net wat harder dan mijn vuurwerk. Ik vermaakte mij goed met het Nederlandse vuurwerk. Ik had twee jaar geleden ook vuurwerk gehaald uit Belgie maar ben toen aan het eind van het jaar verrast door twee keer een bezoek van de politie aan de deur. En toen na de jaarwisseling kwamen ze weer aan de deur voonr controle. Dus ik had mijn les wel geleerd en geen vuurwerk uit het buitenland naar Nederland gesmokkeld.

Terwijl de andere jongens dus met de ene na de andere Thumping Thunder, Weco Corsair en vlinders in alle soorten en maten aan het afsteken waren deed ik het met Grondbloemen, Romeinse Kaarsen en veel Single- Shots. De Binkie van Witte Tentenverhuur deed niet onder de Belgische knallers en knalde bij ons zowel in de lucht als op de grond.

De kick dan het stoken was er weer goed te vinden in Heemskerk. Het jaar ervoor had ik overdag niet kunnen stoken omdat ik toen vuurwerk was verkopen in Alkmaar. Mijn grootste fout ooit. Heb toen de hele dag staan balen dat ik geen vuurwerk kon stoken. In de avond alleen de grote dingen kunnen afsteken zodat ik ook nog veel vuurwerk van het jaar ervoor had om af te steken. Dus deze jaarwisseling moesten we het maar groot, groter en grootst aanpakken. En dat was ook gelukt met een halve schuur vol vuurwerk.

De eerste uren gingen waanzinnig snel voorbij. Zonder dag we het door hadden was het alweer 12 uur en kreeg ik flinke honger. Snel binnen een paar verse oliebollen naar binnen gewerkt tot mijn vriendin me belde wanneer ik langs kwam. Ik zou mijn vuurwerk langsbrengen in Velsen- Noord omdat ik daar oud en nieuw zou vieren tijdens de jaarwisseling. Dus snel de auto volgeladen met vuurwerk. Het paste gelukkig allemaal in 1 keer zodat ik alleen heen en weer hoefte te rijden.

Aangekomen in Velsen- Noord de auto midden in de straat moeten neerzetten en een paar keer heen en weer staan rennen met het vuurwerk. Op gegeven moment stonden er twee autos achter me die er niet langs konden. En toen kwam er een politieauto achter staan. Dus snel de kofferbak dicht gegooid en doorgereden. Op dat moment lagen er nog 2 kartonnen achterin. Dus de auto maar wat verder gezet en alles het huis in gelegd. Een flinke stapel wat er stond, maar uitgaand dat het gedeelte in Velsen- Noord nog geen 1/4e deel was gelijk maar weer naar huis toe gereden om verder te gaan met stoken.

Thuis aangekomen de auto snel ingeparkeerd en toen ik naar huis liep hoorde ik het vuurwerk weer afgaan in de straat. Dus snel even gekeken. En jahoor, ze stonden er nog steeds te stoken. De bende werd alleen maar groter. Ondertussen snel de bezem er doorheen gehaald om weer even de straat schoon te vegen. Maar het had niet heel veel zin. Het eerste wat op de schone straat kwam te liggen was een Black Salute mat uit Belgie. Dus binnen een paar seconden was de schone straat (waarvan de tegels al rood zagen van de klei) weer anders gekleurd.

dsc00334.jpg

Mijn stookplaats om 0.00

dsc00371.jpg

Mijn vuurwerk op de plaats waar ik tot 22.00 heb staan stoken. Heel wat cakes doorheen gejaagd, was stoken tot je erbij neerviel. En daanra weer opstaan want als je acteruit loopt met zoveel cakes om je heen moet je wel een paar keer goed onderuit gaan.

Heerlijk verhaal ruben! Als ik het lees voel ik de kriebels en ik denk meteen aan mijn oud en nieuw.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk wil ik wel een stukje schrijven over de jaarwisseling 2004-2005.
Zit momenteel toch anders zinloos te zijn op school, dus kan ik er nu het beste van maken.

Eind 2004 mocht ik destijds van mijn moeder (inmiddels al weer een tijdje overleden) de jaarwisseling bij haar vieren. Veel materiaal moest ik dus van mijn huidige huis naar dat van haar brengen op 30 december en dat was een helse klus.

Leuker waren de ochtend en middag van 30 december, toen ik voor het eerst af had gesproken met een meisje dat enkele jaren mijn vriendin zou zijn. De eerste les die ze die dag leerde, was dat vuurwerk erg belangrijk was. Sterker nog, ik moest vuurwerk afhalen en zij mocht mee helpen sjouwen. Aan het einde van de dag heb ik haar op de trein gezet, terwijl mijn maatje toen uit de trein kwam om oud en nieuw te gaan vieren bij mij. Nadat ik afscheid heb genomen van haar, ben ik met hem een biertje gaan doen en alles verplaatsen van mijn huis naar die van mijn moeder. Mijn maat en ik heb tot half 12 in de avond gewerkt om alles klaar te zetten voor 31-12-2004. Uiteraard ging dat vergezeld met bier en wat vuurpijlen, waar we uiteraard gezeik mee kregen met de buren hehehe. 30-12-2004 was wat mij betreft een erg speciale dag.

Op 31-12-2004 stonden we al vroeg voor de deur onze broodjes te eten. Gek genoeg had niemand echt honger vanwege de spanning. Om 9:45 uur waren we al met een groepje aan het discussieren wat er als eerste afgestoken moest worden. Mijn neefje had zelf een mat gemaakt van "nep" strijkers en een nitraat als eindbom. Doordat hij zei dat het nep strijkers waren, dachten we dat zijn zelfgemaakte mat niet al te hard zou zijn. Van de nitraat hadden we geen flauw benul hoe hard dat zou zijn. Dus om 1 voor 10 stak mijn neefje zijn creatie af en dat gaf flink wat herrie. Nep strijkers? gevuld met flash zeker? Wat het nou exact waren, weet ik nu nog steeds niet, maar hard ging het wel. De nitraat als eindbom functioneerde gelijk goed als opening.

Om exact 10:00 uur werd er een chainthunder 100s afgestoken. Wederom hadden we geen flauw benul hoe hard dat zou gaan. Nou na die chainthunder zat ons hart in de keel, we schrokken zelf van de intensiteit van dat ding. De straat was overigens niet helemaal blij met ons en om 10:02 uur hadden we dan ook al meteen flink wat problemen in de straat. Het bleek namelijk dat er een buurvrouw doodziek op bed lag en dat zij helemaal van slag was door onze opening. Dit vonden we toch wel rot, dus hebben we even een bloemetje gekocht en onze excuses aangeboden. De mevrouw is later overigens aan diezelfde ziekte (K.) overleden.

Op dat moment zijn we later maar overgestapt op gewoon rotjes, pijltje en wat rookbommetjes. We hadden we rookstaafjes doorgelont en toen mijn maat er mee over straat liep, dachten de mensen dat hij tnt bij zich had. Je kon de angst echt van de gezichten lezen, maar wij begrepen toen niet helemaal waar dat nou om ging. Toen de doorgelonte rookstaafjes blauwe paars/roze achtige rook gaf, zag je de gezichten wel ineens veranderen van angst naar een grote lach. Dit was dus blijkbaar iets wat de buren niet hadden verwacht. Direct erna werd overigens ook nog een groen-gele rookbom afgestoken en zo was onze dag begonnen.
We sloten de ochtend af met een rookstaaf van Weco, die zette een hele straat volledig vol met rook, wat vervolgens resulteerde in een bezoekje van de brandweer. Iemand had blijkbaar gebeld dat er een huis in de brand stond hahaha. Het mooiste was nog dat die brandweergasten door de straat kwamen en begonnen te juichen toen ze zagen dat we vuurwerk afstaken. We kregen applaus van de brandweerlieden en we lachten ons rot.
Nadeel was echter wel dat het net was gaan regenen. De grootste angst van de vuurwerkliefhebben kwam dus uit en we zijn maar naar binnen gegaan.

In de middag zijn we langs gegaan bij mijn oma, die jarig is op 31-12. Het was wel flink ergeren geblazen die middag: regen, regen en nog eens regen. Rond half 5 zijn we weggegaan bij mijn oma, balend dat het al uren regende. Van mijn oma zijn we weer naar het huis van mijn moeder gegaan. Toen mijn vader ons daar afzette om 18:00uur in de avond was er een wonder: het was zo waar droog!

Omdat het de eerste jaarwisseling zou zijn zonder mijn vader, besloten mijn broertje, neefje, maatje en ik flink vuurwerk af te steken voor mijn vader. Tijdens het stoken kwam er een vent naar buiten die uit het niets begonnen te schreeuwen dat we kankurmensen met kankurvuurwerk waren. Mijn vader vroeg de beste man direct of hij wel goed bij zijn hoofd was. De man stapte woedend in zijn auto en reed weg. Deze nare man hebben we gelukkig die avond niet meer gezien, maar dat was wel een smetje op ons feestje.

Nadat we tussen half 7 en half 8 in de avond wat gegeten hadden, kwamen er nog wat mensen op bezoek. Mijn oom en tante waren gearriveerd, evenals weer een ander maatje. We zijn toen op straat wat potjes en knallers af wezen steken. Verder deden we wat fonteintjes en pijlen maar verder niet echt iets bijzonders. Eigenlijk waren we heel rustig en bewaarden we onze spullen pas voor na twaalven.

Om 21:00 uur kwam er iemand op het idee even naar buiten te gaan. Toen we buiten waren, zijn we op een plein wezen kijken. Daar kregen we iets leuks te zien. Het bleek dat er op die avond iemand voorgemonteerde mortiertjes af ging steken. Nota bene voorgemonteerde 4" mortieren. Wij zijn even naar dit spektakel blijven kijken en wat was dat gaaf om te zien. Er werden daarna wat knallers afgestoken en zijn toen weer naar binnen gegaan.

Binnen werd er genoten van hapjes en drankjes, totdat we om 22:00uur besloten even op het dak te gaan zitten kijken of we nog wat rond zagen vliegen. Met een drankje hebben we prima op het dak gezeten en zagen we even verderop een lawinepijl ontploffen op voor ons toen hoofdhoogte. Dit zag er erg bizar uit. Voor de rest vlogen er soms wat sierpijlen door de lucht, maar verder was het eigenlijk stil. We zijn dan ook weer naar binnen gegaan.

Om exact half 12 wilde een maatje een nitraat naar buiten gooien, maar ik verbood het omdat ik gedroomd had dat de politie zou komen. Ik zei hem dat ook en mn broertje en hij zeiden dat ik gek was. Vervolgens hangt mijnheer uit het raam en wat rijdt er op dat moment voorbij? Juist ja, een politieauto. Die maat en mijn broertje keken verbaast naar mij. Ze vroegen of ik soms vaker kon voorspellen wanneer ze zouden komen. Ik antwoordde met 23:50, 00:20 en 02:00 uur. Ze vroegen wederom of ik gek geworden was. Om exact 23:50 wilde die maat weer een nitraat afsteken en toen hij uit het raam ging werd hij wat bleekjes. Er kwam weer een politieauto aanrijden op het moment dat ik het voorspelde. Mijn maat en broertje waren vol ongeloof en vroegen hoe ik het nou wist. Ik kon het niet exact uitleggen, maar bizar was het wel.

Wat mij verder nog bij staat aan de avond zelf, was dat we met zijn allen meezongen met Frans Bauer met Heb je even voor mij. Iedereen zong en danste mee. Heel apart eigenlijk. Nu ik dit zo typ, verschijnt er spontaan een glimlach op mijn gezicht.

In ieder geval werd er gezamelijk afgeteld en om 00:02 stormden we allemaal naar buiten. Er werd afgetrapt met een 100k, we wisten alleen niet hoe je dat exact moest doen, maar uiteindelijk zijn we daar nog uitgekomen. Voor de rest was het gewoon van alles en nog wat stoken. Ik kan mij vaag herinneren dat er God Songs en Thunderkings waren, wat Weco blokjes, Weco pijlen en heel veel Nederlands siervuurwerk. Ik weet niet exact meer wat er af was gestoken, maar het was allemaal erg gaaf. Om 00:20 uur deed zich wederom een bizar verschijnsel voor. Exact op die tijd reed de politie weer door de straat en wenste ze ons een gelukkig nieuwjaar. Op dat moment was iedereen werkelijk verbouwereerd dat ik de tijd goed voorspeld had.
We zijn gewoon door blijven stoken en alles ging top.

Om 01:55 uur waren we klaar en begonnen we met opruimen. Om exact 02:00 uur voltooide zich de avond bizarre verschijningen, ik denk dat jullie kunnen raden wie er voor de vierde maal langs kwamen. We kregen complimenten voor de leuke avond en voor het opruimen. Na het opruimen zijn we nog lang door wezen feesten. Lekker drinken, oliebollen eten en lol maken. Mijn neefje heeft nog even iemands bed ondergekost en die maat is nog bij mij blijven slapen.

Voor de rest restte vanaf dat moment alleen nog de herinnering. Wie ik nu nog spreek over die avond, iedereen herinnert hem als zeer gaaf. En voor mij was dit dan ook de beste jaarwisseling die ik bij mijn moeder ooit gehad heb. Eén die nooit meer zal komen, omdat zij niet meer leeft. Daarom ben ik er des te trotser op dat ik mijn ervaring van deze jaarwisseling zo heb kunnen delen.

Na een jaar of 10 nauwelijks vuurwerk te hebben afgestoken, heeft het virus me dit jaar ineens weer gegrepen. Al maanden ben ik bezig met uitzoeken en voorbereiden en het is weer net zo leuk als 'vroeger' :D.

Mijn oud en nieuw beleving gaat dus terug naar m'n jonge jeugdjaren (begin jaren '90, basisschooltijd). Toen zat ik al tijdens de zomervakantie in Frankrijk met m'n oude vuurwerk kranten lijstjes te maken. Wanneer begin december de nieuwe kranten verschenen ging ik helemaal uit m'n dak! Jullie kennen het gevoel wel. Dan begon het echte werk pas; dagenlang puzzelen en rekenen en vooral fantaseren over de komende oud & nieuw!

Tegen de tijd dat ik m'n vuurwerk op kon halen (altijd zo vroeg mogelijk) hield ik het echt niet meer en was slapen maar moeilijk. Eenmaal thuis gekomen met het spul kon het grote uitpakken beginnen. Eventjes al het vuurwerk door m'n handen laten gaan, me inbeelden wat voor mooie effecten het siervuurwerk wel niet zouden gaan geven, etc. Daarna ging ik altijd mijn verzameling op allerlei mooie manieren opstellen, om er daarna zelf trots naar te staan kijken. Ik deelde ten slotte het vuurwerk in per dagdeel, om er zeker van te zijn dat ik genoeg over zou houden (maar eigenlijk om gewoon nog wat meer te rommelen met het vuurwerk). Dit laatste kun je zien op de onderstaande foto van mij, waarbij ik bordjes had neergezet met het dagdeel er op:

lucasvuurwerk.jpg

Binnenkort deel 2, want ik ga nu m'n bestellingen ophalen, net zo enthousiast als toen :D.

Wederom heeft deze dag bewezen het meest fantastische Feest der feesten te zijn! Zie alleen al op tv al die mensen overal ter wereld die samen vieren! Kippevel!

Dit jaar had ik me veel op de forums met vuurwerk beziggehouden en m'n vuurwerk heel zorgvuldig geselecteerd. De laatste maanden en weken verdwenen de kriebels wat, en vond ik allemaal wat vermoeiend....

Dat verdween allemaal op de verkoopdag. 's Ochtends kwam de vuurwerkkoorts keihard opzetten en heeft me nu nog in z'n greep haha. Woensdag alles ingekocht, en vrijdag als een gek pijltjes en shocks getest met de buurtkinderen ;) en rondjes gelopen met de zakken vol met rotjes, grondbloemen en nitraten; heerlijk!

's Middags naar m'n ouders, en samen met hen, een van de 2 zussen en buurmeisje toen novelties afgestoken: genoten!
's Avonds een uurtje fonteinen afgestoken, en dat blijf ik net zo mooi vinden als het grote werk hoor... er komt zo'n rust van die fonteinen af; die prachtige kleuren, heerlijke geluid van spuwend vuur, af en toe keiharde crackling of juist weer heel zachtig sputteren...
Later met de ouders en zus de pijlen de lucht ingejaagd; in een lucht die godzijdank weer helder was! Daar was ik zo blij mee, want ik was al verdrietig aan het worden van de mist!

Het momènt suprème...: alles liep perfect: geen haperaars, iedereen goed op afstand met brillen op... Ik liep heen en weer van schuur naar stookplek, en halverwege (na de Goud-salvo's?) moest ik in die schuur bijna een potje janken...; mijn selectie was zo mooi (en was het straatapplaus na Jaloers nog geeneens geweest...), alles was zo prachtig, de adrenaline van het geweld en de schoonheid...maar bovenal het genieten van m'n familie, met aan kop m'n vader...

Ik was bij m'n ouders om hun eens vuurwerk te laten genieten omdat ik ten eerste best weet dat ze het mooi vinden als ze het zien ;) maar bovenal omdat ik mijn vader wilde laten genieten, hij die mij aan de vuurwerkverslaving heeft geholpen (de *** haha). Hoe die man de hele dag genoot...; van het pijltjes aansteken, van de fonteinen waar hij kinds enthousiast van werd... en dan zijn genieten van het grote werk dat hij nog nooit had gezien... En dan stond daar m'n lieve moeder ook haar eigen emotionele zelf te zijn... Deze jaarwisseling betekende vooral daarom heel veel voor mij.

Ik heb 's nachts met m'n zakken vol met de laatste rotjes en nitraten eenzaam een pad door mijn uitgestorven geboortedorp gemaakt. Ik weet niet wat ik op die tocht voelde...was het een ultiem afscheid van een kindertijd? Was het gewoon nog even genieten van de knallen voor het feest weer een lang jaar van hard zwoegen op zich laat wachten...?

Zoals elke verslaafde zeg ik elk jaar; 'volgend jaar niet weer!' Maar ik kan beter toegeven en net als deze keer gecontroleerd een handvol mooi vuurwerk kopen, wat brute knallers erbij, en natuurlijk fonteintjes en novelties. De neiging is ook sterk m'n ouders weer te laten genieten volgend jaar... Maar eerst een jaar keihard m'n best doen, en dan zie ik aan 't eind van het jaar wel weer!

R.

Laatst bewerkt:
ik weet nog wel toen ik voor het eerst vuurwerk mocht kopen 16jaar werdt ik
wel ergens in maart maar goed

november ik stond echt te zenuwen tot de eerste vuurwerk krant uit was
en ik zat te wachten op de vuurwerk kant van intratuin voorschoten.
en knalbier leiden

en toen begonnen net de filmpjes op het internet dus ik naar me maat toe
en we zaten zo tot diep in de nacht te prakkiseren wat we zouden nemen
ik had ook tevens een betaalde krantenwijk van het leidsche dagblad en ik kreeg natuurlijk met de kaartjes lopen dik betaald
dus ik kon mijn collectie lekker uitbreiden.
dus uit eindelijk moest ik voor me maat ook bestellen er bij
en we deden altijd alles samen kwa vuurwerk en de 30ste december bij elkaar slapen bleven we de hele nacht wakker gingen we nog wat filmpjes bekijken
en we deden wachten tot de klok omsloeg naar 7uur smorgens ik ging voor het eerstvuurwerk halen toen was het zover ik had me vuurwerk in handen ja toen der tijd was een klein potje al helemaal in van nog geen 60grams ofzo
dus ik had proline voor het eerst in eigen handen en ik dook me kranten wijk nog in voor de mensen die niet thuis waren en uit eindelijk had ik ze allemaal gehad en ik kan me nog herinneren dat ik toen de purple sky potje in handen had.
goed dus na maten het 31december was 10 uur stak ik dat potje af en ik vondt deze zo mooi dat ik er daarna nog 10 gehaald had en die verkoper maakte een deal met mij dat als ik er 10 zou halen er nog 10 gratis bij zou krijgen want het was aardig tegen sluitings tijd op 31december dus waarom niet 20x purple sky in handen.
de avond viel en ja ik moest van mijn ouders thuis de 12 uur af laten gaan
dus het was 12 uur ik rende naar me maat toe 2straten verderop en we gingen stoken voor ons leven haha lekker knallen en doen
en nu kijk ik er op terug van kijk is aan toen waren er nog super gave tijden van heksen kringen door lont projecten en andere leuke dingen.
en zo heb ik dat jaren herhaald en tot ik gewoon steeds meer geld er aan uit gaf
zo doende kwam ik terrecht op deze vuurwerk site waar ik sinds 2008 actief bezig ben okee ik ben wel een poosje er af geweest maar uit eindelijk sinds 2009 was ik weer af en toe hier komen kijken tot ik is wat demo's ging bekijken en wat crew leden tegen kwam en zo doende ik het altijd leuk vindt om hier te zijn geen andere vuurwerk site waar deze site tegen op kan.
en ik ga de komende jaren veel meer op de site hier zijn

groetjes proline freak

Het oud en nieuw verslag van the Cigarman.

Het oud en nieuw verslag van the Cigarman.

Mijn oud en nieuw verslag.
Rond 9:00 uur gaat de wekker.
Ik heb vanaf 6:00 uur zitten draaien en woelen in me bedje.
Maar toch een uur of wat geslapen, maar heel 31-12 is al door me hoofd gespookt.

Snel omkleden, wat zooi in me weekendtas doen en een boterham met smeerkaas in me hoofd stoppen.
Daarna me vuurwerk in me auto doen. Kofferbak vol, achterbank half vol.
Ja hoppa op naar Ede.

Eerst naar Wageningen, langs mijn ouders, even een Rocket boom pakket droppen voor mijn pa.
En me slaapspullen ook afgooien.
Ik geniet van 2 door me moeder gebakken oliebollen, wat zijn ze weer verrukkelijk.
Rond half 12, verder op weg naar Ede.

Bij Bennenkom even gestopt bij de benzinepomp, want ik ben glad vergeten me 00:00 uur sigaar te kopen.
Maar gelukkig verkopen ze op het benzinestation van die dikke per stuk in een blikje.

Ede komt in zicht en even bedenk ik dat ik de weg kwijt ben.
Maar opeens zie ik dat ik goed ben, ik ben bij de moeder van Michel (Jawe)!

Snel de spullen uitladen.
De moeder van Michel kijkt me aan, zegt weer de woorden, jij bent nog gekker dan mijn zoon.
Heerlijke opmerking en ik zit er niet eens mee.

Snel een bakkie doen, met een oliebol en daarna gaan met die handel.
Eerst wat Indian crackers opmaken.
Ze knallen elk jaar slechter.
Daarna jas ik zo’n 550 Wolff crackers er door heen.
Knallen wel redelijk, maar feitelijk is de knal om te janken.

Michel en ik stoken constant door.
De confetti blaster en de parachute cake voor overdag gaan er door.
En verder veel, veels te veel knallers.
O.a. Bombero’s, supero’s, enz, enz.

Het gaat donker worden.
Eerst maar even eten, o ja dat moeten we ook nog doen.
Eten was goed, lekker een kroketje tussen een wit bolletje.
Het perfecte vuurwerk maal.

Na het eten gaan we gewoon lekker verder.
Ik schiet nog een stuk of wat ballen de lucht in.
Met weemoed schiet ik de laatste in de lucht, want ik stop echt met dit vuurwerk.
Later steek ik de nachtkraker, de Snelle Jelle en 2 x 6 sier single shots van Zena NL de lucht in.
Wat missen, dit is toch een super oplossing, de legale voorgemonteerde shells.

Het is tijd voor de doorlont projecten.
1 doorlont project gaat bijna fout.
Ik steek met big thunder boom, Asian thunder doorlont project aan.
Maar een vonk slaat over op het quickmatch.
Ik voel een aantal ,,shells’’ uit de Asian thunders, langs me wang scheren.
Achteraf besef ik dat ik puur mazzel heb gehad.

Gelukkig gaan me andere doorlont projecten wel goed.
Met sterren fonteinen gaan super.
En ook me opgevoerde knalpotten ( 1 x 25 shots en 1 x 100 shots) projecten, gaan perfect.
Ook me pijlen doorlont projecten gaan super.
Echt gaaf om te zien, als alles goed gaat.

Het wordt steeds later en ik blijf doorstoken.
Michel roept me, of ik mee ga naar binnen.
Jup het is 23:55 uur, het is wel tijd inderdaad.

Het is 00:00 uur.
Ik ben snel me ouders en sms me familie en vrienden, met een bericht, dat ze tof 2011 mochten beleven.
Want ik ga weer naar buiten.
Lekker 500 grammers stoken.
Eerst de woede van Marijn even wegrammen.
Wat is dat een top cake zeg!
Later de event cakes serie van Rubro, waren echt gaaf om te zien.
Maar ook de vetjes van Marijn, wat een kikke bak is dat zeg!
Maar ik me Wolff vuurwerk zijn de blijvertjes.
Zoals de Hawaii, Daybreak (Met een ander label), Temple of stone, fire surfer, enz.

Me 500 gram bakken zijn rond 2:00 uur op.
Ga je naar huis vraagt Michel.
Wou je nog doorgaan, vraag ik.
Ja toch, het is maar 1x oud en nieuw.
Zekers en we gaan verder met knallen.
Ik stook nog een paar pakjes binkies, double bang thunders, flashing cobra’s er door heen.
Rond 3:00 uur zijn we er klaar mee.
Ik gooi me zooi in me wagen en zet Michel en zijn vrouw thuis af.
Onderweg komen we overal vuurtjes tegen, ik geniet er stiekem van.
Want een goeie brandstapel geeft een extra sfeertje.

Bij mijn ouders aangekomen, is het erg stil.
Heel af en toe hoor ik nog een knalletje, Wageningen slaapt al, terwijl in Ede het feest nog aan het door gaan was.

Me ouders slapen al, ik trek een biertje open, me eerste een me laatste van oud en nieuw.
En rond halfvijf in de morgen ga ik naar bed.

Ik heb echt een kei tof oud nieuw gehad dit jaar.
En dat ga ik volgend jaar dunnetjes overdoen!
Maar met een stuk minder knallers.

Ik wil Michel en Tina bedanken voor de gezelligheid op 31-12.
En de moeder van Michel, dat wij weer lekker mochten stoken, bij haar thuis.
Tot volgend jaar.

Gegroet Gerco.

Back
Bovenaan