Opzoek naar de schiethoogte van wat cakes/compounds

Tijgernootje

VWC lid
De topic titel verteld eigenlijk waar ik naar opzoek ben.
Van de volgende cakes/compounds zou ik graag willen weten op welke hoogte deze komen,dit ivm het filmen ervan.
Specifieker gezegd ik wil dit vanaf statief proberen te filmen,maar daarvoor is het wel handig als ik weet hoever die camera weg moet staan van het vuurwerk om het erop te kunnen krijgen.
Ik ben al aan het zoeken geweest,maar ik kom er niet uit :frusty:
Dus hierbij de lijst en alvast mijn dank voor de antwoorden :thumbsup:

Herlat: glitterblitz
Zena: mixed box
Riakeo: wolf
Zhiru fireworks: willow shell 1,2inch (artnr 3227)
Zhiru fireworks: colour shell 1,2inch (artnr 3223)
Rubro: Transbomber
Magnum: Cairo crackling
Rubro: Himmelsdonder
Private line van vuurwerk pap: Big Block megabox combo A+B
1'2 inch crown bomber

Van heel veel producten is het niet bekend. Ik houd dit altijd aan als indicatie:
20mm: 25-30m
25mm: 30-40m
30mm: 40-45m

Er zijn uitzonderingen van producten die echt laag schieten maar ook die echt hoog schieten.

Kan je hierbij ook stellen dat voor elke meter die het de hoogte in gaat,je die zelfde meter naar achteren moet om ALLES vanaf de grond tot bovenin op film te krijgen,of zitten daar toch nog wat haken en ogen aan ?
Wederom alvast bedankt voor de hulp/info. :thumbup:

Even heel simplistisch gezegd.
De hoogte waar de meeste effecten van de cake/compound zichtbaar worden.
Een enkele uitschieter naar boven of beneden hou je toch wel.
Maar het gaat het me er dus om waar de bulk van de effecten zichtbaar worden,heb je 95-99% "te pakken" ,lijkt me afdoende :angel:

Kan je hierbij ook stellen dat voor elke meter die het de hoogte in gaat,je die zelfde meter naar achteren moet om ALLES vanaf de grond tot bovenin op film te krijgen,of zitten daar toch nog wat haken en ogen aan ?
Wederom alvast bedankt voor de hulp/info. :thumbup:
Ik denk dat dat een redelijk uitgangspunt is.

Ik heb ook met het idee rond lopen spoken om er wat kleinere cakes op los te laten als "test" ,dat kan m zomaar worden.
De bomber op 40 mtr,ja dat word dan inderdaad zoals je t benoemd,liggend,das wel t prettigste :thumbup:
We zullen zien hoe het experiment verloopt,dank in elk geval voor de hulp allemaal. 😎

Kleine update,de test potjes zijn gevonden,leuk detail de schiethoogte staat er ook op/is online terug te vinden.
Pot 1 zal zijn de Helix van Rubro,die moet volgens hun zeggen 40mtr de lucht in gaan.
Pot 2 zal worden de Monster ride van Rubro deze gaat volgens hun zeggen 35 mtr de lucht in.

Met 2 van beide moet het lukken om alles te kunnen bepalen en neer te zetten voor het serieuze werk lijkt me.
Als 40 mtr blijkt de afstand te zijn om alle 30mm compound/boxen er in z'n geheel op te krijgen,dan zal daar de camera op statief blijven staan,kan voor kleiner caliber wat lager "vliegt" , immers wel wat inzoomen mocht ik t nodig vinden :p

Hi Flutsjah,

Ik heb nog even wat voor je uitgezocht i.v.m. je vragen en hier mijn onderstaande antwoorden.

Afstand tot locatie en opname oppervlakte berekenen
Om de opname oppervlakte te berekenen kun je gebruik maken van handige camera Field Of View (FOV) calulatie tools. Ik maak daar zelf ook gebruik van om te bepalen welke afstanden ideaal zijn om een object goed in het frame te kunnen passen.

1 hele goede calculator tool hiervoor is de kowa lens calulator
Ik haal dit even naar boven,omdat ik met een potentieel probleem te maken heb,en met die calculators kom ik er niet uit.
Kan aan mij liggen,maar ik heb er nu 12 geprobeerd online en ik snap er geen k*t van.:frusty:
De specs van m'n videocamera zijn hier te vinden :https://www.panasonic.com/ca/consumer/cameras-camcorders/hd-camcorders/hc-vx1.specs.html
Ik wil zoals ik al had uitgelegd,het vuurwerk dit O&N proberen er helemaal op te krijgen,dus vanaf de grond tot aan boven.
Daarvoor is het wel handig om te weten hoe ver ik er dan vanaf moet staan.
Nu is in het dit topic wat ik zelf aan heb gemaakt,al min of meer gesteld dat je veilig zou moeten zijn als je voor elke mtr dat iets de hoogte in gaat,dat je die zelfde mtr afstand moet nemen voor het "totale plaatje"
Echter besefte ik me later,dat ik niet weet of dat ook telt ongeacht welke videocamera je wil gaan gebruiken voor het filmen,omdat deze met een andere "blik kijkt" dan een mens.
Vandaar dus mijn vraag,is er iemand die met de specs van m'n videocamera en zo'n ( voor mij) waardeloze calculator,me kan vertellen hoever je moet staan van iets wat ong 45 mtr de lucht in gaat ???
Alvast bedankt voor de hulp :thumbup:

Hoi Tijgernootje,

Ik heb jouw link nagekeken en daar vind ik onderstaande specs over de lens:

35 mm Film Camera Equivalent [Still Image] 25.0mm – 600mm (16:9) / 30.6mm – 734.4mm (4:3)

Hier wordt mee aangegeven dat bij een sensor grootte van 35mm / full frame een focale lengte van 25mm gehanteerd moet worden bij 16:9 formaat.

Als je in de calculator een 35mm sensor opgeeft icm 25mm focale lengte en daarbij een maximale effect hoogte van 60m (45m stijging + (30m effect diameter/2) dan kom ik uit op een afstand van minimaal 62.5m om alles op beeld te krijgen.

De bewering van 1m op 1m komt dus heel dichtbij het resultaat wat ik uit de calculator haal met de geleverde gegevens.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je mooi volledig beeld materiaal kunt maken 😁😉.

Goedenavond,

Waar de 60mtr i.c.m. wat ik wil gaan stoken vandaan komt is me even een ?
MAAR,ik geloof dat ik een paar huizen bij de stooklocatie moet gaan slopen.
Of het filmen moet gaan wijzigen in ,in elk geval de effecten uit de doos meepakken,dus net iets boven de compound meepakken,incl wat er bovenin getoond gaat worden 🤔 😂
In elk geval mijn dank voor je hulp/info :thumbsup:
Hier kan ik wel IETS mee 😎

Goedenavond,

Waar de 60mtr i.c.m. wat ik wil gaan stoken vandaan komt is me even een ?
😎
Die 60m totale hoogte komt voort uit berekening met 30mm met max 45 meter stijghoogte van de bombette en een effect spreiding van 30m diameter bij de break. Echter gaat de break op 45m hoogte alle kanten op waarbij je dan de straal moet hanteren vanaf de break. Dat is dan 15 meter boven op de 45m stijghoogte, en zo kom ik op een totale hoogte van 60m uit (45+(30/2)).

Stel je gaat enkel met 25mm schieten met een max stijghoogte van 30m en een effect spreiding van max 20m dan kom je dus op een totale hoogte voor het filmen van 40 meter uit (30+(20/2)).

Als je die afstand niet kunt pakken dan kun je als alternatief met 2 camera's werken waarbij je met camera 1 de grond filmt en met camera 2 de lucht met het volledige effect pakt. Je zou dan in de nabewerking beide beelden in elkaar kunnen verwerken met PIP of om en om monteren.

Hoop dat je het zo beter begrijpt en dat met een eventueel alternatief ook nog iets kunt doen als je de ruimte niet hebt.

gr.

Back
Bovenaan