Opsporing illegaal vuurwerk - informatiebrief 2e kamer

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Datum 25 september 2017

Onderwerp Opsporing illegaal vuurwerk

In het Algemeen Overleg dat ik op 29 juni jl. met de Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie heb gevoerd, heb ik toegezegd u te informeren over de inzet die met het huidige instrumentarium plaatsvindt om illegaal vuurwerk op te sporen. Ik heb hiervoor overleg gevoerd met de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vanuit hun verantwoordelijkheid voor de opsporing en met het Openbaar Ministerie voor de vervolging.
Organisatorisch kader opsporingsinstrumentarium.

Het huidige opsporingsinstrumentarium met betrekking tot illegaal vuurwerk is
ingebed in het totale complex van toezicht en handhaving, waarin ook de bestuursrechtelijke handhaving een belangrijke rol speelt. Over de toepasselijke wettelijke bepalingen en de verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen de verschillende instanties bent u uitvoerig geïnformeerd bij brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 1 september 20161 en in mijn
antwoorden van 28 juni 2017 op de vragen van het lid Van Dam (CDA) over
“Stampvolle stad feest uitbundig”

De opsporing wordt door de opsporingsdiensten onder aansturing van het Openbaar Ministerie uitgevoerd. Het Openbaar Ministerie heeft voor de aanpak
(opsporing) en verzamelen van informatie een overleg met alle opsporings- en
handhavingspartners op het gebied van milieudelicten. In deze Milieukamer is
opsporing en vervolging van (de handel in) illegaal vuurwerk een belangrijk
thema. De Milieukamer heeft er voor gekozen om de inzet van het
opsporingsinstrumentarium vooral te richten op de productie en handel in het
illegale vuurwerk met een zwaar explosieve lading. De aanpak is gericht op landen waar deze handelaren actief zijn.

Inzet opsporingsinstrumentarium

Teneinde mijn toezegging aan Uw Kamer gestand te kunnen doen, heb ik overleg
gevoerd met politie, ILT en OM. Zij hebben mij vanuit de opsporingspraktijk geïnformeerd over hun inzet met betrekking tot werkmethodes, inzet van technologie, informatiepositie en dergelijke. Ook konden zij mij informeren over de samenwerking met handhavingsinstanties teneinde op beide terreinen (strafrechtelijke opsporing én handhaving) zo effectief mogelijk te handelen.

De resultaten van hun inspanningen tonen zich in het stijgende aantal zaken
waarin (succesvol) vervolging tegen verdachten wordt ingesteld. Hierbij teken ik aan dat politie, ILT en OM het hele jaar door actief zijn in de aanpak van illegaal vuurwerk met een zwaar explosieve lading. De hiermee verbonden criminele
activiteiten nopen tot permanente opsporingsactiviteiten. Het is zeker niet zo dat de inspanningen alleen plaatsvinden in de maanden voorafgaande aan de jaarwisseling.

Informatie over de inzet van het opsporingsinstrumentarium is vanuit zijn aard gevoelig. Het belang van een effectieve opsporing van criminelen die zich met (handel in) illegaal vuurwerk met een zwaar explosieve lading bezighouden,
beperkt mij in het verschaffen van informatie aan Uw Kamer. Het openbaar
ministerie heeft mij echter verzekerd dat er voldoende capaciteit beschikbaar is
om een actief opsporingsbeleid te voeren en om op basis van de opsporingsactiviteiten vervolging in te stellen.

Aanpak jaarwisselingsproblematiek en Onderzoeksrapport

Onderzoeksraad voor veiligheid
In het Algemeen Overleg van 29 juni jl. is met Uw Kamer van gedachten gewisseld over verschillende maatregelen om het geweld tijdens de jaarwisseling te verminderen. Ik heb aangegeven voor mijn reactie te wachten tot ik kennis heb kunnen nemen van de resultaten van het onderzoek van de OVV. De verwachting is dat de OVV zijn rapport eind van dit jaar gereed heeft. Na bestudering van het rapport van de OVV zullen de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en ik het rapport van de OVV en, zoals toegezegd, de reactie daarop aan uw Kamer aanbieden. Ik zal u dan ook informeren over de maatregelen die de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en ik landelijk en internationaal
nemen om het geweld tijdens de jaarwisseling te verminderen.

De Minister van Veiligheid en Justitie,

S.A. Blok

Back
Bovenaan