Opnieuw drukte bij Oogziekenhuis tijdens jaarwisseling

ijdens de jaarwisseling zijn er achttien mensen bij het Oogziekenhuis binnengebracht met oogletsel door vuurwerk.In totaal is er sprake van 21 beschadigde ogen. Volgens het Oogziekenhuis is de helft van de letsels blijvend.

De meeste letsels zijn veroorzaakt door legaal siervuurwerk. De helft van de slachtoffers was omstander. Geen van de patiënten droeg een vuurwerkbril.

Blijvend letsel houdt in dat er sprake is van verminderd zicht tot ogen die volledig blind worden of zelfs verwijderd moeten worden.

In de vroege ochtend van de Nieuwjaarsdag zijn de eerste zes operaties uitgevoerd om de schade aan de ogen te herstellen of te beperken. Later worden nog meer slachtoffers verwacht, die zich eerst bij andere ziekenhuizen hebben gemeld.

“De letsels van afgelopen jaarwisseling zijn vergelijkbaar aan die van de voorgaande jaren. Daarom toont ook deze jaarwisseling aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk.", zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis.

Vorig jaar zijn tijdens de jaarwisseling tien mensen blind geraakt aan een oog.

Voor mijn gevoel is dit exact hetzelfde als autorijden zonder gordel. En dan autorijden verbieden als iemand zonder gordel betrokken is bij een ongeluk en zwaar gewond is. Ik zou overigens bijna denken dat Tjeerd patent heeft op vuurwerkbrillen zo erg als hij ze promoot.

Verplicht die dingen gewoon, en verplicht ook dat deze worden meegegeven aan de consument. Hang desnoods foto's op waarop men de gevolgen kan zien, ja dat is schokkend, maar ze moeten wakker worden.

Het zou je maar gebeuren dat je zelf een vuurwerkbril draagt, en dat een omstander hem weigert en dan dus wat in zn oog krijgt. Ik kan me niet voorstellen hoe je je dan voelt.

Vuurwerkbril daar loop je toch voor schut mee? Ach hou toch op en doe dat ding op, je loopt pas voor schut als je wat in je oog krijgt en tegen een paal loopt.

Zo sorry, nu ben ik klaar met boos zijn:p

Natuurlijk is elk oog er 1 te veel,maar 20 ogen op 17 miljoen mensen valt eigenlijk ook wel weer te verwaarlozen.

En..als iedereen die verdomde bril nou gewoon eens op zou zetten,hadden we het hier niet eens over hoeven hebben.

Sorry hoor maar: De Faber kiest zelf ervoor oogarts te worden, maar als hij het dus te druk krijgt moet iets maar verboden worden? Dan had je een ander beroep moeten zoeken. Ik snap dat hij liever ziet dat niemand wat aan zijn ogen heeft/krijgt maar zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar.

En als je geen bril draagt tja dan weet je dat het consequenties kan meebrengen, is dus volledig je eigen schuld in principe. Als je op wintersport gaat zonder ski-bril weet je ook dat dit consequenties kan brengen.

Back
Bovenaan