Oplossing bange honden voor vuurwerk

Ik ben van mening dat honden prima te trainen zijn om met vuurwerk of andere lawaaierige zaken om te gaan. Desondanks zullen er altijd mensen zijn die zelf niks met vuurwerk hebben of er zelfs bang voor zijn en zij zullen deze angst onbewust doorgeven aan hun hond.

Ook komt het voor dat een hond een traumatische ervaring kan krijgen omdat een onverlaat een stuk vuurwerk naar de hond gooit. Als de hond hiervan schrikt en voorheen nooit bang was voor vuurwerk, kan het zijn dat hij nu wel een angst heeft gekregen.

Ik kwam deze link tegen op Facebook. Of het daadwerkelijk helpt weet ik niet, maar in plaats van zeuren over afschaffen vuurwerk kan een oplossing ook in deze richting gezocht worden.

http://service4dogs.nl/vuurwerkpakket-voor-je-hond/

Dus een tip voor mensen (of kennissen) met een bange hond.

Mijn broer helpt hier ieder jaar de plaatselijke hondenschool. In de maand december worden de honden klaar gestoomd `hoe om te gaan met vuurwerk`
Afgelopen jaren was dit door middel van strijkers te gebruiken. Dit jaar echter worden er nitraten gebruikt icm de strijkers. Zo kunnen ze wennen aan de steeds harder wordende knallen buiten.
En wennen aan de randdebielen die vuurwerk naar honden gooien.
Ieder baasje die van ze hond houdt gaat naar zo een cursus of zorgt ervoor dat de hond zich veilig voelt buiten of in huis in bijzijn van zijn/haar baasje.
Het zijn die randdebielen zonder hersenen die het verpesten voor de gehele samenleving.

Hoe honden reageren op vuurwerk is 9 van de 10 keer een spiegel van de verzorgers van de honden. Ik heb namelijk zo'n moeder die bij elke knal of weer een zucht geeft (in het lichtste geval) of er verbaal op reageerd (op redelijk geluids niveau). Waar de hond uiteraard op reageerd. Je kan een hond nog zo goed trainen maar als de verzorgers op elke knal reageren, heeft dit weinig zin.

Vroegah toen ik en mijn broer nog thuis woonde, trainde mijn broer en ik altijd de hond, gewoon met uitlaten in december een bertje knal vuurwerk gooien, elke week een iets luidere variant, waar de honden dus ook niet meer op reageerde.

Maar nu mijn ouders al redelijk op leeftijd zijn en zelf ook meer schrikkerig worden, heeft dat een nadelig effect voor de hond. Vandaar dat hun de laatste jaren met oud en nieuw ook op een vuurwerk vrij park zitten waar alles voor de honden is geregelt.

. Dit jaar echter worden er nitraten gebruikt icm de strijkers. Zo kunnen ze wennen aan de steeds harder wordende knallen buiten.

en wennen aan de randdebielen die vuurwerk naar honden gooien?
hoe train je dit dan door zelf ook vuurwerk dichtbij ze te gooien?
dan zijn ze er straks niet aan gewent, maar gewoon stokdoof waardoor ze er niet meer op reageren :p

Mijn eerste hond had ik uit het asiel en omdat hij al 'gevormd' was kon ik die vuurwerkangst er niet meer uit trainen.
Simpele oplossing: Benno op 30 december naar een dierenpension brengen en op 2 januari weer ophalen.

Mijn tweede hond had ik vanaf pup en die was z'n knallende baasje snel gewend; die sliep gewoon door het vuurwerk heen:)

Er zijn meerdere manieren om huisdieren rust te geven rond Oud & Nieuw.

1) Behandel ze NIET anders als normaal!
2) Geef ze een "stilte-plek" waar ze tot rust kunnen komen van de herrie van buiten. (Meestal een donkere kamer voorzien van alles wat ze maar willen hebben en vooral weinig bewegingen).
3) Vermijd die tering mongolen die vuurwerk na dieren gooien.
4) Wees geen hater (of althans toon geen negatieve emoties) rond Oud & Nieuw nabij je huisdieren.
5) Volg een cursus of gebruik medicijnen. Of een van de tich andere mogelijkheden in dit land.

en wennen aan de randdebielen die vuurwerk naar honden gooien?
hoe train je dit dan door zelf ook vuurwerk dichtbij ze te gooien?
dan zijn ze er straks niet aan gewent, maar gewoon stokdoof waardoor ze er niet meer op reageren :p

en jij verwacht dat ik hier serieus antwoord op geef?

Wat ook heel goed werkt is een adaptil verdamper.
Daaruit komen feromonen vrij die de moederhond bij puppies ook aanmaakt, daar worden ze veel rustiger van (ook iets minder energiek).
Met een beetje extra gewenning is dit een goede methode die bij ons heel goed werkt.

Moet er wel bij zeggen dat op oudjaarsdag de honden gewoon lekker naar een hondenhotel gaan, maar dat is ook omdat ik dan meer bewegingsvrijheid heb dan -:p

Mijn broer helpt hier ieder jaar de plaatselijke hondenschool. In de maand december worden de honden klaar gestoomd `hoe om te gaan met vuurwerk`
Afgelopen jaren was dit door middel van strijkers te gebruiken. Dit jaar echter worden er nitraten gebruikt icm de strijkers. Zo kunnen ze wennen aan de steeds harder wordende knallen buiten.
Ieder baasje die van ze hond houdt gaat naar zo een cursus of zorgt ervoor dat de hond zich veilig voelt buiten of in huis in bijzijn van zijn/haar baasje.
Het zijn die randdebielen zonder hersenen die het verpesten voor de gehele samenleving.

Top dat hij helpt zeg! Alleen kan ik er nog steeds met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die het in hun hoofd halen om vuurwerk naar dieren te gooien....denk een gevalletje opvoeding gemist oid?

Top dat hij helpt zeg! Alleen kan ik er nog steeds met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die het in hun hoofd halen om vuurwerk naar dieren te gooien....denk een gevalletje opvoeding gemist oid?

Ja kan me daar ook zo woest om maken! Meestal is het stoer doenerij voor hun vriendjes of hebben ze zoals jezelf al aangaf een opvoeding gemist. In ieder geval de normen en waarden geleerd en het respect voor anderen en voornamelijk dieren.
De arme honden horen alles 10x zo hard dan dat wij het horen.
Om alsnog te reageren op een bericht van ZenaVevo.....de strijkers of nitraten worden natuurlijk niet naar de honden gegooid!!! Deze worden op gepaste afstand gegooid en het baasje wordt getraind om samen met de hond ervoor te zorgen dat ze reageren alsof er niets aan de hand is.
Steeds een stapje dichterbij. In verdere stadia worden het vuurwerk onverwachts gegooid etc etc.

Ja kan me daar ook zo woest om maken! Meestal is het stoer doenerij voor hun vriendjes of hebben ze zoals jezelf al aangaf een opvoeding gemist. In ieder geval de normen en waarden geleerd en het respect voor anderen en voornamelijk dieren.
Om alsnog te reageren op een bericht van ZenaVevo.....de strijkers of nitraten worden natuurlijk niet naar de honden gegooid!!! Deze worden op gepaste afstand gegooid en het baasje wordt getraind om samen met de hond ervoor te zorgen dat ze reageren alsof er niets aan de hand is.
Steeds een stapje dichterbij. In verdere stadia worden het vuurwerk onverwachts gegooid etc etc.

Niet om het goed te praten, maar er zijn ook genoeg mensen die hun hond overal laten schijten... Die missen ook behoorlijke opvoeding. Misschien is er wel een correlatie tussen die twee :bonk:

of het zijn honden eigenaren die stug doorlopen langs een groep jongeren, dan nog horen ze niet te gooien, maar als iemand zegt even wachten omdat er iets aan het klappen komt en dan stug doorlopen ( vaak zat meegemaakt) van die ******s

Wij 'wennen' onze hond (bijna 2 jaar oud) nu ook al vanaf begin december door te beginnen met cat. 1 vuurwerkjes. Vanaf half december voeren we het kaliber iets op en proberen op die manier iets meer 'gewenning' te bereiken.

Verder blijven wij gewoon kijken alsof het de normaalste zaak is als er iets afgestoken word tijdens het uitlaten, en krijgt ze dus geen extra aandacht als ze laat zien dat ze er huiverig voor is. Echter mag ze wel steun zoeken, door bijvoorbeeld dicht bij ons te staan.

Dit word het tweede oudjaar dat ze mee zal maken. We hebben wel wat kalmerende tabletjes (niet de versuffende soort!) in huis gehaald voor de zekerheid, daar ze die vorig jaar ook heeft gehad (en toen heel goed werkten) omdat ze toen net een operatie had gehad en zeker kalm moest blijven.

Wat erg goed werkt voor onze hond is gewoon jezelf blijven. Geen extra aandacht geven, maar gewoon je ding blijven doen met oudejaarsdag. Laat de hond merken dat het niets bijzonders is. Natuurlijk reageerd elke hond weer anders.

wat mij eigenlijk opvalt is dat de bange hond altijd de aandacht krijgt .
niks mis mee maar wat doe je met bange katten .
onze katten waren ff bang tot ze mij op straat zagen stoken .
sindsdien zitten ze nu rustig in de vensterbank te kijken wat daar allemaal de lucht in vliegt .

Back
Bovenaan