Ophef om video op Urk: Ruilt politie nou vuurwerk voor vis?

Babiloot

VWC lid
Ophef om video op Urk: Ruilt politie nou vuurwerk voor vis?

VideoEr is ophef ontstaan over een online verschenen video waarin de politie op Urk in beslag genomen vuurwerk teruggeeft aan een man nadat hij zalm aan ze geeft. In reacties op sociale media wordt beschuldigingen geuit dat de politie corrupt zou zijn. ,,Het is met de goede intentie gedaan, maar het was onhandig”, reageert de politie.

In de video die onder meer staat op mediawebsite Dumpert is te zien dat een man bij het politiebureau op Urk gerookte zalm overhandigt aan een agent en daarna een krat met vuurwerk dat op de stoep is neergezet pakt. ,,Heerlijke ruil voor zalm”, zegt de man die het voorval filmt. ,,Niet vanavond afsteken. Dat had je beloofd”, zegt een agent nog als de man met een grote glimlach op zijn gezicht met zijn vuurwerk wegloopt.
Onterecht afgepakt

Er blijkt echter geen sprake van corrupte politie of iets dergelijks. ,,Het is eerder door de politie op Urk onterecht afgepakt van de groep jongeren”, zegt politiewoordvoerder Martin de Wit. ,,Er was van omkoping totaal geen sprake. Het is een broodjezalmverhaal. Ze kregen gewoon hun vuurwerk terug.”

Het Openbaar Ministerie heeft besloten om het in beslag genomen vuurwerk terug te geven aan de mannen op Urk, waar het op zaterdagavond al weken onrustig is. ,,Het was beneden een bepaalde toegestane hoeveelheid vuurwerk en het was legaal. Je mag dit soort vuurwerk hebben, maar niet afsteken.”
Onhandig

,,De zalm is met een goede intentie gegeven, alleen is het allemaal misschien wat onhandig”, vervolgt De Wit. ,,De context en hoe het allemaal wordt neergezet, zorgt ervoor dat mensen verkeerde dingen gaan denken. Dat dit gebeurt is niet bijzonder. Dagelijks worden in beslag genomen spullen teruggegeven.”

Volgens De Wit worden ook elke dag politiemensen gefilmd. ,,Regelmatig wordt dan de suggestie gewekt dat er iets anders aan de hand is. Het kan gevaarlijk zijn als zulke filmpjes zonder uitleg online komen. Er is hier echter niet veel aan de hand. Als politie kunnen we wel wat hebben, maar het is goed dat we hier uitleg over geven.”

Bron: https://www.destentor.nl/urk/ophef-...MoXOzdWzrilnv8zIqHEX1eFvwgiDZCwnO1zUuuwWbaAE8

Iedereen geschokt over een vis, ik ben juist geschokt over het feit dat ze legale spullen, in een toegestane hoeveelheid, in beslag nemen. Ik dacht dat ik best redelijk was in mijn aanname dat politieagenten op de hoogte zijn van de wetten die ze moeten handhaven, blijkbaar zat ik er toch naast :p

Iedereen geschokt over een vis, ik ben juist geschokt over het feit dat ze legale spullen, in een toegestane hoeveelheid, in beslag nemen. Ik dacht dat ik best redelijk was in mijn aanname dat politieagenten op de hoogte zijn van de wetten die ze moeten handhaven, blijkbaar zat ik er toch naast :p
Eerlijk gezegd ben ik eerder geschokt dat ze het überhaupt terug krijgen. Politie/Justitie dat fouten toegeeft is vrij zeldzaam.

Back
Bovenaan