Op z'n Surinaams: Owru Yari 2020-2021

Sirens

VWC lid
Wan bun nyun yari!

Oftewel: Gelukkig nieuwjaar!

In het zonnige Suriname viert men uitbundig de jaarwisseling. Verkoop start rond kerst en vuurwerk 'Schieten' mag tot je er genoeg van hebt.

Als echte Surinamer schiet je een pagara. Hier gaan de chinese rollen op de meter maat, in Suriname bestel je meters, van een halve meter piano tot ongeveer +/- 125 meter in een houten kist.

Het blijft apart om te zien hoe men in voormalig Nederlands land zo relaxt omgaat met het vuurwerk gebeuren.

Genoeg inleiding, nu filmpjes om te genieten.

Laatst bewerkt:
Sow, vd week meer videotjes. Plaats ze gerust als je wat leuks tegen komt. Beetje positieve vibe in aanloop naar de jaarwisseling in Neederland.

Man man man de prijzen het spul! Zoveel beter dan de regelgevingen hier! Prachtig om te zien maar dat maakt de kater toch wel wat zwaarder! Zojuist ook het filmpje van een paar jaar terug van duindorp online waar ze starten met het bouwen van het vreugdevuur op facebook!

Pijn in een hoekje... auw..

Prachtig hoe het daar leeft, en wat en hoe het verkrijgbaar is, dan hebben ze het daar al over gedoe met regels... bitter hoe schraal ons land tegen dat alles afsteekt...

Laatst bewerkt:
De vuurwerkshow op de ‘Bosjebrug’ heeft niet voldaan aan de verwachtingen. Er was ook brand uitgebroken bij een van de opleggers vanwaar het vuurwerk werd afgeschoten.

Vooral het commetaar erbij :D :tongue2:

maxresdefault.jpg

Wan bun nyun yari!

Oftewel: Gelukkig nieuwjaar!

In het zonnige Suriname viert men uitbundig de jaarwisseling. Verkoop start rond kerst en vuurwerk 'Schieten' mag tot je er genoeg van hebt.

Als echte Surinamer schiet je een pagara. Hier gaan de chinese rollen op maat, in Suriname bestel je meters, van een halve meter piano tot ongeveer +/- 125 meter in een houten kist.

Het blijft apart om te zien hoe men in voormalig Nederlands land zo relaxt omgaat met het vuurwerk gebeuren.

Genoeg inleiding, nu filmpjes om te genieten.

Ik zit ff om te rekenen met die srd. Maar is dat echt t zo verschrikkelijk goedkoop?? 2 inch salute cake voor 71,- enz enz

1 Surinaamse dollar is gelijk aan: 0,058 Euro

10 Euro is gelijk aan: 173.86 SRD
Oei, dan is de SRD een stuk minder waard geworden dan toen ik er woonde. Toen was ongeveer 4 SRD - 1 Euro.
Dat is dan ook al een tijdje geleden. Van 2009 tot 2011 volgens mij.

Suriname is wel echt een prachtig land om oud en nieuw te vieren. Het leeft daar echt! Met name de pagara’s worden overal afgestoken. Moet wel zeggen dat er toen wel aardig wat gevaarlijk spul tussen zat. Cakes die erg makkelijk omvielen e.d. Misschien is dat nu anders? Gelukkig waren de grote stabiele cakes / boxen goed betaalbaar.

Nadeel is dat de vliegtickets vrij prijzig zijn, zeker in de december periode. Anders ging ik er zeker af en toe O&N vieren :)

Vuurwerk is er relatief goedkoop.

Of de srd nu sterker of minder sterk is maakt niet zo heel veel uit. Veel in Suriname draaid gewoon op dollars, en voor de prijs van het vuurwerk is met name de inkoop prijs belangrijk.

Ja, het erheen vliegen kan je duur vinden maar kan al voor 800 900 euro. Eenmaal in Suriname zijn de kosten enorm laag. Veel lager dan je die 10 dagen normaal in nl zou leven.

Er word super veel afgestoken iedere dag weer. Je kan er genieten van klein vuurwerk wat echt geen drol kost. Zoveel duurder is het niet om je owru yari daar te vieren.

Plus het feit dat we nu een jaar niet op vakantie konden en ik verwacht de eerste kwartalen van volgend jaar ook niet.

:biertje: parbo

Back
Bovenaan