'Op 2 januari gaat het vuurwerkverbod in'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Op 2 januari gaat in Schiedam het vuurwerkverbod in. Dat betekent dat vuurwerkverkopers in december 2021 niet hoeven te klagen dat zij volle bunkers met vuurwerk hebben.

Dat stelde burgemeester Cor Lamers gisteren tijdens een presentatie over de gang van zaken met oud en nieuw.

De gemeenteraad van Schiedam besloot in het voorjaar over te gaan tot een algeheel vuurwerkverbod in de stad, van oud 2020 op nieuw 2021. Afgelopen zomer kwamen de lokale volksvertegenwoordigers erop terug; de vuurwerkverkopers hadden zich onvoldoende voor kunnen bereiden op het verbod en zaten al met hun pakhuizen en bunkers vol voorraad. De raad bleek gevoelig voor hun situatie en besloot het vuurwerkverbod een jaar uit te stellen.

En toen kwam de tweede Coronagolf en nam de regering in Den Haag het besluit dat de verkoop en het afsteken van vuurwerk in Schiedam rond komende jaarwisseling verboden is. Eenmalig. Idee is dat dit extra druk op de al zwaar belaste zorg en op de handhaving van de openbare orde kan voorkomen.

De gemeente Schiedam was inmiddels al het gesprek aangegaan met de vijf vuurwerkhandelaren die Schiedam rijk is, om te kijken of en hoe zij financieel tegemoet gekomen konden worden. Het kabinet kwam daar overheen door ook financiële middelen ter beschikking te stellen voor de vuurwerkhandel, ter compensatie van het geleden inkomstenverlies, dit jaar.

Lamers laat nu weten dat het niet zo kan zijn dat de vuurwerkhandel, die in Nederland naar verwachting in de aanloop naar de jaarwisseling 2021-2022 wel weer ‘in business’ is, dan komend jaar opnieuw bij de gemeente Schiedam de hand ophoudt voor compensatie van geleden schade of al ingekochte voorraad die niet aan de man kan worden gebracht. De voorraad voor de komende jaarwisseling wordt immers door het rijk gecompenseerd. De Schiedamse burgemeester gaat ervan uit dat de handel daarmee schoon schip kan maken en pas in de loop van volgend jaar de voorraad voor de jaarwisseling 2021-2022 opbouwt. Waarin er dus in Schiedam geen vuurwerk kan worden verkocht en afgestoken. De vergunningen van de Schiedamse handelaren zullen dan ook niet meer geldig zijn. “Je moet het zo zien”, aldus Lamers: “Het vuurwerkverbod in Schiedam gaat op 2 januari aanstaande in.”

https://schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/039op-2-januari-gaat-het-vuurwerkverbod-in039/15969

De vergunningen van de Schiedamse handelaren zullen dan ook niet meer geldig zijn.

Brrr, extreem onheilspellend verhaal.

Op 2 januari gaat in Schiedam het vuurwerkverbod in. Dat betekent dat vuurwerkverkopers in december 2021 niet hoeven te klagen dat zij volle bunkers met vuurwerk hebben.

Ja leuk allemaal maar dan moeten jullie zelf ook niet gaan klagen als iedereen F4 spul gaat staan stoken, want dat is wat er gaat gebeuren als je het F2 spul verbied :bye:

Huh, compensatie door het rijk? Ik denk dat geen winkelier daar iets terug van ziet...

Ik denk dat de winkeliers niet gecompenseerd worden helaas. Maar de onverkoopbare voorraad dat hebben ze nog steeds hoor dat hoeven ze in 2021 niet op te bouwen, dat is door dit jaar niet verkocht.

Maar de verkoop aan banden leggen laat dat nou een struikelblok zijn, ze mogen gewoon verkopen hoor dat is landelijk niet verboden helaas. Alleen je laat de verkoper in de steek in de loop naar 2022 ook hier komt het verbod voor 1 jaar goed uit. Vuurwerk afsteken mag aan banden worden gelegd klopt maar je laat ook de goedwillende burger in de kou staan volgend jaar, het is ronduit triest. Het grote Rotterdam/Schiedam wordt een trieste bedoeling. Volgen elkaar napraten doen alsof dit de oplossing is. Maar kwa verkoop kun je niet verbieden helaas, dan maar vergunningen intrekken. Maar de zware knallers blijven het verbod is nou eenmaal niet de oplossing.

Ik denk dat veel verkopers en mogelijk met bpn erbij veel rechtzaken gaan beginnen tegen de gemeentebesluiten her en der. Onder het kopje inkomstenderving op hun jaaromzet en investeringen terug te verdienen. Natuurlijk gaan zij klagen logisch sommige zitten er mee in de bunkers omdat dit jaar niks verkocht is.

Maar wacht even... "waarin er geen vuurwerk kan worden verkocht".

De verkoop kan lokaal helemaal niet worden verboden. Dan zou je kunnen zeggen dan geven we inderdaad geen vergunningen meer uit - maar zo werkt dat niet. Volgens mij moeten ze hier maar weer eens even opnieuw rond de tafel.

Ik begin onderhand wel een beetje klaar te raken met al die kutburgemeestertjes en gemeenteraadjes die ook wel even voor Rijksoverheidje willen spelen. De regels zijn klip-en-klaar: Je mag vuurwerkvrije zones aanwijzen, volledig grondgebied is zeer discutabel. Ja, we weten dat Rotterdam gelijk heeft gekregen maar ga tot aan de Raad van State en dan vangen ze bot - dat heeft de adviesraad van Raad van State zelf al aangegeven. De verkoop mogen ze op lokaal niveau niet aankomen, simpel. Als je dan gaat lopen kloten met vergunningen denk ik dat je jezelf als gemeente behoorlijk laat kennen en in de voet schiet, want dat is juridisch natuurlijk helemaal wankel.

Maar wacht even... "waarin er geen vuurwerk kan worden verkocht".

De verkoop kan lokaal helemaal niet worden verboden. Dan zou je kunnen zeggen dan geven we inderdaad geen vergunningen meer uit - maar zo werkt dat niet. Volgens mij moeten ze hier maar weer eens even opnieuw rond de tafel.

Ik begin onderhand wel een beetje klaar te raken met al die kutburgemeestertjes en gemeenteraadjes die ook wel even voor Rijksoverheidje willen spelen. De regels zijn klip-en-klaar: Je mag vuurwerkvrije zones aanwijzen, volledig grondgebied is zeer discutabel. Ja, we weten dat Rotterdam gelijk heeft gekregen maar ga tot aan de Raad van State en dan vangen ze bot - dat heeft de adviesraad van Raad van State zelf al aangegeven. De verkoop mogen ze op lokaal niveau niet aankomen, simpel. Als je dan gaat lopen kloten met vergunningen denk ik dat je jezelf als gemeente behoorlijk laat kennen en in de voet schiet, want dat is juridisch natuurlijk helemaal wankel.

Ik hoop van harte dat ze dit met een goede jurist/advocaat aan gaan vechten en de BPN inderdaad, mogelijk in samenwerking met VuurwerkCheck en de Federatie ofzo er ook vol achter gaat staan en wat af gaat kijken van de Duitse versie van de BPN, desnoods moeten ze zich laten adviseren door hen, want ik heb het idee dat die Duitse versie van de BPN heel goed weet wat de nationale en EU wetgevingen zijn en hoe ze dat moeten spelen.

Back
Bovenaan