Oorverdovende knallen teisteren Zwartsluis nu al wekenlang en de politie staat machte

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Oorverdovende knallen houden inwoners uit hun slaap, huisdieren duiken verschrikt weg in hun mand. Zwaar vuurwerk teistert Zwartsluis. En dat al ruim twee maanden, vrijwel iedere avond. Tijd om op te treden, vinden veel inwoners. Maar de politie zegt machteloos te staan, ook al gaan de namen van de mogelijke daders rond.

Een prominente inwoner van het dorp, die met zijn naam absoluut niet in de krant wil worden genoemd (,,Ik hou graag mijn ruiten heel’’), zegt dat het vuurwerk grote onrust veroorzaakt. ,,Zo langzamerhand dreigt het te escaleren. De autobanden van een mogelijke dader zijn al lekgestoken. Mensen gaan het recht in eigen hand nemen. Ze zijn er nu wel klaar mee. Het gaat al een week of tien aan.’’

Volgens de inwoner begint het soms al om 19.30 uur en gaat het met tussenpozen door tot diep in de nacht. ,,Er is geen peil op te trekken.’’ Het gaat om wat hij noemt ‘doffe, zware dreunen van zwaar illegaal vuurwerk’. Een ander: ,,De ramen trillen in de kozijnen.’’ Eind januari ging het veel verder dan dat. Door vuurwerk gingen 24 ruiten van de hervormde kerk aan de Kerkstraat aan diggelen, een schadepost van vele duizenden euro’s. Dat was volgens inwoners die wij spraken, zo ongeveer het begin van alle ellende.

Mensen zijn er nu wel klaar mee. Het gaat al een week of tien aan

Anonieme inwoner van Zwartsluis
Namen bekend
De overlast wordt veroorzaakt door een groep van vijf, zes jongens - begin twintigers - en een zelfde aantal meelopers, geven verschillende inwoners aan. ,,En hun namen zijn bekend’’, zegt een van hen; hij somt er zo drie op. ,,De politie kent die namen ook.’’

Volgens de mensen met wie de Stentor sprak, slaagt de politie er maar niet in om de vuurwerkbandieten, zoals iemand ze noemt, op heterdaad te betrappen. ,,Die jongens zijn ook best slim. Dan weten ze dat er in het dorp politie aanwezig is, maar staan ze aan de overzijde van het Zwarte Water hun zware lawinepijlen af te schieten. Het is nu ook een kat-en-muisspel met de politie geworden’’, schetst hij de situatie.

Angst
Anderen bevestigen dit. Ze willen er wel iets over zeggen, maar dan anoniem, uit angst voor represailles. ,,Want het zijn geen lieverdjes, geloof mij maar. Ze hebben niet alleen zwaar illegaal vuurwerk, maar dealen ook in verdovende middelen. Zijn voor niemand bang, bedreigen mensen verbaal en lachen de politie gewoon uit. Bij een van hen is er een huiszoeking geweest en toen is wat illegaal vuurwerk in beslag genomen. Maar daar is het tot op heden bij gebleven’’, zegt een inwoner van het dorp.

Hij maakt zich achter de schermen erg druk over wat er gebeurt. ,,Omdat de politie machteloos staat, posten we in de prinsessenbuurt nu zelf al op straat.’’ Verder wisselen de inwoners informatie uit in verschillende WhatsAppgroepen en bellen zoveel mogelijk de politie als ze knallen horen. ,,Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost’’, zo geeft de beheerder (‘Noem mijn naam maar niet’) van de buurtpreventiegroepen aan. ,,Ik weet dat politie en politiek er druk mee bezig zijn.’’

Wijkagent
Gevraagd naar wat er nu speelt in Zwartsluis, bevestigt wijkagent Johan Bouma de al weken durende overlast van harde knallen. Hij zegt voor 200 procent de frustratie van de inwoners te begrijpen. Bouman laat weten er al vele uren in te hebben gestoken, onder meer door te posten, maar dat het lastig is de schutters op heterdaad te betrappen. ,,De knallen klinken vanaf verschillende plekken en op de meest uiteenlopende tijden.’’

Maar de namen zijn toch bekend? Bouma: ,,Er gaan heel veel praatjes rond, maar je moet het wel hard maken. Met vermoedens kan ik niet zoveel.’’ De wijkagent geeft aan dat de opsporingsmogelijkheden beperkt zijn, omdat het gaat om overlast. ,,We kunnen surveilleren, maar niet zomaar een huis of een auto doorzoeken.’’

Inval
Na sterke aanwijzingen heeft de politie begin februari een inval in een woning aan de Beatrixstraat gedaan. Daarbij zijn vier stukken illegaal vuurwerk in beslag genomen. De bezitter krijgt een proces-verbaal. Een tweede huiszoeking heeft niets opgeleverd. ,,Het is niet zo dat de politie niets doet. Ook ik heb niets liever dan dat het stopt.’’

Vorig jaar werd bij een 18-jarige inwoner van Zwartsluis een grote hoeveelheid illegaal vuurwerk gevonden: duizend nitraatbommen en 150 stuks Cobra 6, waarvan de explosieve kracht vergelijkbaar is met een handgranaat.

https://www.destentor.nl/kop-van-ov...lang-en-de-politie-staat-machteloos~acd02855/

Back
Bovenaan