Ook Forum voor Democratie voor lokaal vuurwerkverbod in Almere

Guusje

VWC lid
Vandaag, 07:00

Mogelijk meerderheid gemeenteraad voor lokaal vuurwerkverbod

Er lijkt zich een meerderheid in de gemeenteraad af te tekenen voor een lokaal vuurwerkverbod in Almere tijdens de jaarwisseling 2025-2026. Donderdagavond werd een motie over dit onderwerp besproken. Het voorstel is een initiatief van de Partij voor de Dieren en wordt gesteund door de SP, GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, BIJ1 en DENK.

Tijdens de bespreking lieten grote partijen als de VVD en de PVV weten het initiatief niet te steunen. Volgens de partijen is het verbod niet te handhaven. Bovendien wordt het plezier van veel mensen ontnomen, stellen zij.

'Terughoudend zijn'
D66 is ook geen voorstander van een verbod. Volgens de partij moet je "terughoudend zijn met het verbieden van dingen voor steeds dezelfde groep mensen. Er is een groep mensen die het gevoel heeft: er wordt mij al heel veel afgenomen."

Forum voor Democratie heeft ook moeite met de term 'verbod'. Dat ligt volgens de partij niet goed bij veel Almeerders. FvD pleit ervoor om te spreken over vuurwerkvrij. Als de indiener van de motie bereid is om de tekst te wijzigen, is de partij van plan de motie te ondersteunen.

Leefbaar Almere heeft nog geen standpunt ingenomen. Maar als de motie in stemming wordt gebracht kan het zijn dat de partij instemt en zal het voorstel worden aangenomen.

Wanneer de motie in stemming wordt gebracht is nog niet bekend. Volgende week is de laatste vergadering van de gemeenteraad dit jaar.

https://nos.nl/regio/flevoland/artikel/336849-mogelijk-meerderheid-gemeenteraad-voor-lokaal-vuurwerkverbod

Bijzonder. Vorig jaar werd er nog nee gestemd. Nou goed dan weet in elk geval wat ons te doen staat vanaf 2025. Illegaal stoken :handsup:

Slechte zaak van Forum deze draai trouwens. Die partij kan je dus ook niet meer vertrouwen op hun standpunten.

Laatst bewerkt:
Vandaag, 07:00

Mogelijk meerderheid gemeenteraad voor lokaal vuurwerkverbod

'Terughoudend zijn'
D66 is ook geen voorstander van een verbod. Volgens de partij moet je "terughoudend zijn met het verbieden van dingen voor steeds dezelfde groep mensen. Er is een groep mensen die het gevoel heeft: er wordt mij al heel veel afgenomen."

Forum voor Democratie heeft ook moeite met de term 'verbod'. Dat ligt volgens de partij niet goed bij veel Almeerders. FvD pleit ervoor om te spreken over vuurwerkvrij. Als de indiener van de motie bereid is om de tekst te wijzigen, is de partij van plan de motie te ondersteunen.

https://nos.nl/regio/flevoland/artikel/336849-mogelijk-meerderheid-gemeenteraad-voor-lokaal-vuurwerkverbod

Mijn god..wat een benadering. Dus we knallen wetgeving er dan maar doorheen als we de berichtgeving er om heen wat positiever laten klinken.

Idd zeer zorgelijk. Nu is FvD sowieso niet mijn partij.

Maar als die lokaal zo’n ander standpunt mogen innemen dan landelijk wordt het moeilijk.

Morgen is er een stadsgesprek omtrent vuurwerk in Almere. Ik hoop dat er ook iemand van HVLV aanwezig zal zijn omdat zij hebben bewezen over veel kennis te beschikken, en het allemaal goed kunnen verwoorden. Ik ben er in ieder geval om wat tegengas te geven.

af/https://casacasla.nl/evenement/8ste-stadsgesprek-moet-almere-van-het-vuurwerk-af/

Ik zou zeggen douw ze vooral de uitkomst van die poll onder hun neus. Inmiddels bijna 1000 stemmen en bijna 90% tegen een verbod. En dan willen ze ons wijsmaken dat Almere van het vuurwerk af wil? Hou op met me. En dit is trouwens geen sjoemelpoll, want hij houdt volgens mij IP's bij, dus hij is redelijk betrouwbaar.

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?62777-Komende-jaren-geen-lokaal-vuurwerkverbod-Almere

Zoals in bovenstaande topic te lezen is, heeft het werk van HVLV en Vuurwerkcheck in Almere zich goed uitbetaald, zowel FvD (behalve die dame) en Leefbaar Almere hebben tegen de motie, dus tegen een vuurwerkverbod gestemd. Met een ruime meerderheid is de motie verworpen, waardoor er de komende tijd geen vuurwerkverbod/afsteekverbod zal gelden in Almere.

HVLV en Vuurwerkcheck waren ook dit jaar bij de behandeling van de motie als insprekers en mede dat heeft er voor gezorgd dat de liefhebbers in Almere gewoon vuurwerk af mogen blijven steken.

Back
Bovenaan