Ook controle op vuurwerk verraden

Torrr

VWC lid
door Gijsbert Termaat

LEIDEN - Naast alcohol- en flitscontroles door de politie worden nu ook vuurwerkcontroles aangekondigd op internet. De Raad van Korpschefs vreest een beperking van de slagkracht van de Nederlandse politie.
Dat zegt Jelle Egas van de Raad van Korpschefs (RvK) in reactie op de nieuwste internetsite (www.vuurwerkcontroles.net), die locaties bekendmaakt waar de politie voertuigen aanhoudt om te checken of er illegaal knalwerk in de achterbak ligt.

"Het is moreel onacceptabel dat mensen zich hiermee bezighouden. Het zal je kind maar zijn die straks een paar vingers kwijt is omdat hij illegaal vuurwerk heeft afgestoken. Of het zal je maar overkomen dat je door iemand met een slok op wordt aangereden en zwaargewond of erger wordt afgevoerd", stelt Egas.

De zegsman van de RvK doet een beroep op de burgers zich niet in te laten met de sites. "Iedereen die informatie verschaft aan de samenstellers of informatie aanvraagt, helpt mee de onveiligheid in ons land te vergroten en de politie het werken moeilijker te maken. Ik doe een appèl aan de burgers om dit soort sites te negeren."

Opnieuw is het de 22-jarige rechtenstudent Peter Poortinga die zich de woede van de politie op de hals haalt door handelaren en particulieren voor controles op vuurwerk te waarschuwen. "Net als bij alcoholcontroles.net kunnen bezoekers van de site zich aanmelden voor een sms-dienst die waarschuwt als er ergens een nieuwe controle wordt uitgevoerd. Het systeem wordt gevoed door sociale media als twitter, hyves en facebook en tips die via de website worden doorgegeven. En ik kan zeggen dat het netwerk van betrouwbare tipgevers zich elke dag uitbreidt."

Poortinga zegt in een behoefte te voorzien en zich niet verantwoordelijk te voelen. "Ik speel alleen maar in op de vraag en geef beschikbare informatie door. Wat iemand ermee doet, is niet mijn verantwoordelijkheid."

Naar aanleiding van de alcoholsite kondigde de politie een aantal weken terug al aan meer flexibele controles uit te voeren. Verkeersofficier Willebrord Freijsen van het landelijk parket: "Er is juridisch niets tegen te ondernemen. Maar wij geven niet op en bestrijden ze met creatieve oplossingen."

Zag het net op de Telegraaf site staan....je bent me net voor met posten......Het is en blijft Nederland op zijn smalst en dat kun je op heel veel manieren uitleggen....

Nou, ik vind dit toch wel wat anders dan snelheidscontroles..
Dit is echt verboden handel in gevaarlijk spul. Ik vraag me ook af waar ze die tips vandaan krijgen.

Ik vind dit geen goed idee van die Poortinga. Hier kan de wet toch wat tegen doen of niet?

Nou, ik vind dit toch wel wat anders dan snelheidscontroles..
Dit is echt verboden handel in gevaarlijk spul. Ik vraag me ook af waar ze die tips vandaan krijgen.

Ik vind dit geen goed idee van die Poortinga. Hier kan de wet toch wat tegen doen of niet?

De grote vissen die pakt de politie toch wel...
Dus voor de kleine particulieren is dit ideaal lijkt mij.
Hoef het zelf niet te proberen i.e.g.

Het is trouwens een beetje alsof je als "voetbalteam" een geniale tactiek bedenkt, maar dat je tegenstander het na een paar minuten doorheeft en je helemaal voorbij speelt.
De politie zal het dus anders moeten gaan doen om de particulieren tegen te houden, maar was het niet zo dat ze niet meer aan de grens gingen controleren ?

Of is dat ook allemaal alweer vergeten? :bonk:

Klopt, dergelijke controles hebben sinds 2008 geen focus meer. Dat wil niet zeggen dat er niet gehandhaafd wordt. Alleen zijn de controles die wél worden uitgevoerd minder gestructureerd.

Ik zie daarom het nut van die site niet in. Men spreekt van een groot groeiend sociaal netwerk van mensen die voortdurend updaten. Met snelheidscontroles begrijp ik de meerwaarde.

De enige gerichte controles die elk jaar weer opduiken (en die iedereen wel uit zijn hoofd kent inmiddels, denk ik) zijn meestal geconcentreerd tijdens de plaatselijke schoolvakanties. Dan worden er met name rugzakjes gechecked/geleegd in bijvoorbeeld Baarle of omstreken. Tja, dat is het risico voor wie daar dan heeft geshopped.

De "grootinkopers" vallen op andere manieren op en worden op de Nederlandse wegen (of gewoon thuis) op beheersde wijze aangehouden als politie er lucht van heeft gekregen.

Cameo

Tsja, kliklijnen, meld misdaad anoniem, etc. De klik mentaliteit is toch echt door politie/justitie aangewakkerd, niet door dhr Poortinga z'n site. Dhr Egas heeft het over 'moreel onacceptabel'; burgers tegen elkaar op zetten via anonieme klik lijnen is dat ook denk ik.
De "Meld controles anoniem" site van dhr Poortinga is als een boemerang; die komt terug, in je gezicht als je niet uitkijkt.
Toch vind ik het geen goed initiatief van dhr Poortinga.

Back
Bovenaan