Oogorganisaties samen tegen vuurwerk

Er moet een verbod komen op het zelf afsteken van vuurwerk. Dat vinden onder meer het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG), Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN) en het Oogziekenhuis Rotterdam.

Zij ondertekenen woensdag gezamenlijk een manifest om consumentenvuurwerk te laten verbieden, zo meldden ze dinsdag. De organisaties hopen dat de komende maanden meer organisaties zich aansluiten bij deze wens.
Ook dit jaar zijn er rondom de jaarwisseling veel mensen gewond of zelfs zwaargewond geraakt door ongelukken met vuurwerk. Meerdere mensen raakten afgelopen jaarwisseling een oog, hand of zelfs hele arm kwijt.

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/22565540/__Verenigd_tegen_vuurwerk__.html

Als de regering op welke manier ook dit gezeik goedkeuren, ga ik gewoon naar Duitsland.. Ik ben dit echt een beetje zat nu. Alle schuld op het vuurwerk schuiven..

Er zijn toch geen organisaties die tegen gas geven? Alleen enkele fans en die zitten onderling elkaar nog af te slachten, figuurlijk gesproken dan.

Ik snap er ook de ballen niet meer van....blijkbaar willen de handelaren ook een verbod want je hoort ze helemaal niet.....en volgens mij zijn er honderden die het verkopen....

Tja, eigenlijk moet je het niet eens meer lezen allemaal ... Moedeloos wordt je er van.
Zullen we de wintersport ook gelijk maar gaan verbieden ? Kijk eens hoeveel doden en gewonden dat elk jaar oplevert. En dan over drank en drugs nog maar te zwijgen. :frusty:

En ajax kampioen....40.000 euro gesloopt hoppa......en zulke dingen gebeuren elke week........maar een verbod? Daar hoor je nooit wat over.....

Tja, eigenlijk moet je het niet eens meer lezen allemaal ... Moedeloos wordt je er van.
Zullen we de wintersport ook gelijk maar gaan verbieden ? Kijk eens hoeveel doden en gewonden dat elk jaar oplevert. En dan over drank en drugs nog maar te zwijgen. :frusty:

Ja klopt maar die onderwerpen zijn niet interessant genoeg voor de media.

Manifest voor verbod consumentenvuurwerk

Manifest voor verbod consumentenvuurwerk

Diverse artsenorganisaties en belangenverenigingen ondertekenen woensdag een manifest waarin zij pleiten voor een vuurwerkverbod. Er vallen in hun ogen te veel slachtoffers en de schadepost voor de maatschappij is te hoog.

Ondanks alle voorlichtingscampagnes vallen er ieder jaar slachtoffers, stellen de organisaties in een persverklaring. "Ook tijdens afgelopen jaarwisseling. Voor tien mensen is 2014 begonnen met het verwijderen van een oog, diverse mensen leven verder zonder een hand of zelfs zonder een arm." Tijdens de afgelopen jaarwisseling viel één dode, een 51-jarige man die vermoedelijk in de weer was met zwaar verboden vuurwerk.

Het pleidooi is om voortaan grote, professionele vuurwerkshows te organiseren waar iedereen op een veilige manier van kan genieten en waardoor de miljoenen euro's schade tot het verleden behoren. Een verbod op consumentenvuurwerk resulteert volgens de ondertekenaars zeker in een forse daling van het aantal slachtoffers.

De organisaties die het manifest ondertekenen zijn: oogartsenvereniging NOG, jeugdartsenclub AJN, Vision 2020, de vereniging van optometristen, het Oogzorgnetwerk, Oogziekenhuis Rotterdam, de vereniging van orthoptisten, Koninklijke Visio en de Stichting aangepast lezen.

De gemeente Hilversum maakte eind vorige week bekend dat het geen vuurwerk meer toestaat rond de jaarwisseling. Burgemeester Pieter Broertjes (PvdA) wil het verbod dat geldt voor het centrum van zijn gemeente opnemen in de algemene plaatselijke verordening. Als alternatief kom er een vuurwerkshow.

Bron: FOK!

De telegraaf is momenteel ernstig bezig met een hetze richting bepaalde onderwerpen om de verkoopcijfers weer omhoog te stuwen. Voortdurend liegen en bedriegen, haat zaaien, roddels verspreiden. Alles onder het mom van persvrijheid, informatieverstrekking om maar geld binnen te halen.

Was de Telegraaf ook niet de krant die in de periode 1940-1945 zo heel erg collaboreerde met de bezetter om zo middels de oplages flink te kunnen scoren?

Bad news rules over good news dat is nou eenmaal zo het leuke is wel dat mocht er een verbod komen dat de shit die dan ontstaat in ons voordeel werkt, daarom gaan ze het leuke uit het als particulier afsteken van vuurwerk halen.

Wat wil je als handelaren/importeurs tegen de overheid doen dan? Er word ook geen advies gevraagd aan importeurs/vuurwerkbedrijven door de overheid. Misschien treden de bedrijven niet naar de buitenwereld (nog niet) maar intern achter de schermen maken ze zich wel degelijk sterk, maar goed, de overheid bepaald en iedereen heeft zich daar aan te houden.

Tja das een manier om er naar te kijken maar ik vind het zoiets als een mak bang schaap wat zelf de slachtbank in wandelt. Makkelijk dan hoef je geen actie te ondernemen enachteraf wel janken om bijstand als je geen vuurwerkbrood meer kan verdienen. Je kan ook kijken als branche wat je WEL kan doen de overheid kan je niet dwingen maar er is nog een wapen wat de branche nagenoeg niet gebruikt en dat is de MEDIA.sla de handen ineen en benader de media met verhalen in de krant over vuurwerk maak met mensen documentaires over vuurwerk , dat heb ik bv op de Duitse tv regelmatig voorbij zien komen verzin wat inplaats van achterover leunen.

Tja das een manier om er naar te kijken maar ik vind het zoiets als een mak bang schaap wat zelf de slachtbank in wandelt. Makkelijk dan hoef je geen actie te ondernemen enachteraf wel janken om bijstand als je geen vuurwerkbrood meer kan verdienen. Je kan ook kijken als branche wat je WEL kan doen de overheid kan je niet dwingen maar er is nog een wapen wat de branche nagenoeg niet gebruikt en dat is de MEDIA.sla de handen ineen en benader de media met verhalen in de krant over vuurwerk maak met mensen documentaires over vuurwerk , dat heb ik bv op de Duitse tv regelmatig voorbij zien komen verzin wat inplaats van achterover leunen.

Ik kan je vertellen chappie dat dit ook veelvuldig gebeurt! Zie mijn eerdere reactie in dit topic: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...k-oud-en-nieuw&p=653871&viewfull=1#post653871

Wat wil je als handelaren/importeurs tegen de overheid doen dan? Er word ook geen advies gevraagd aan importeurs/vuurwerkbedrijven door de overheid. Misschien treden de bedrijven niet naar de buitenwereld (nog niet) maar intern achter de schermen maken ze zich wel degelijk sterk, maar goed, de overheid bepaald en iedereen heeft zich daar aan te houden.

Misschien moet de branche niet wachten tot ze iets gevraagd wordt. Dat doet de vereniging voor oogartsen ook niet. Misschien moeten jullie inderdaad eens met een tegengeluid komen in de media en het op dezelfde manier gaan aanpakken als wat de mensen doen die tegen vuurwerk zijn. Ik geloof echt wel dat men achter de schermen bezig is, maar het zou fijn zijn als er af en toe eens een ander geluid te horen is dan al het negatieve gezeur.

Ik denk dat als er een verbod komt met name de winkeliers de dupe zijn, omdat de importeurs misschien nog wel iets terugkrijgen in de vorm van shows schieten met oud en nieuw. Zitten de winkeliers ook in een belangenvereniging? Zodat zij misschien een geluid kunnen laten horen?

greetzz

Misschien moet de branche niet wachten tot ze iets gevraagd wordt. Dat doet de vereniging voor oogartsen ook niet. Misschien moeten jullie inderdaad eens met een tegengeluid komen in de media en het op dezelfde manier gaan aanpakken als wat de mensen doen die tegen vuurwerk zijn. Ik geloof echt wel dat men achter de schermen bezig is, maar het zou fijn zijn als er af en toe eens een ander geluid te horen is dan al het negatieve gezeur.

Ik kan mij overigens voorstellen dat er importeurs zijn die misschien er nog wel gebaat bij zouden zijn ook als er een verbod komt aangezien ze dan ineens een hele bult aan opdrachten binnen gaan krijgen omdat er heel veel gemeenten een show willen gaan schieten. Dat zullen dan importeurs zijn die zelf ook shows schieten. Ik heb te weinig verstand van de kosten van een show en de verhouding van inkomsten vanuit shows en inkomen uit verkoop van consumenten vuurwerk. Maar zou dit misschien ook iets kunnen zijn wat op de achtergrond meespeelt?

greetzz

Dat klinkt misschien wel leuk voor de importeurs/schietbedrijven..maar vergeet niet dat er meer dan 1300 verkooppunten zijn en sommige winkeliers zijn zelfs afhankelijk van de vuurwerkverkoop om überhaupt te kunnen blijven bestaan.

Ik kan je vertellen chappie dat dit ook veelvuldig gebeurt! Zie mijn eerdere reactie in dit topic: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...k-oud-en-nieuw&p=653871&viewfull=1#post653871

Ja het hoeft toch niet gratis of moet het weer voor een dubbeltje? De ene na de andere krant gaat oved de kop of hangt aan een draadje en de branche krijgt geen aandacht.nou als coca cola een pagina grote advertentie in elke grote krant krijgt is dat niet omdat ze zo'n mooie kleur heeft maar omdat ze geld neerleggen.dus de branche legt zich er zomaar bij neer omdat de pers geen zin heeft? Boehoehoe man zamel wat geld in regel een schrijver en kwak een mooi verhaal neer op een pagina.inversteren is niet alleen de aanschaf van een sprinklerinstallatie. Kijk bv de telegraf haalt graag de vuurwerktraditie onderuit, wacht niet op hun dan maar voor geld maar laat je zien

Dat klinkt misschien wel leuk voor de importeurs/schietbedrijven..maar vergeet niet dat er meer dan 1300 verkooppunten zijn en sommige winkeliers zijn zelfs afhankelijk van de vuurwerkverkoop om überhaupt te kunnen blijven bestaan.

Ik weet dit en zij zullen dan ook de dupe zijn. Is er geen belangenvereniging waarin de winkeliers gezamenlijk optreden? Of wordt dit door dezelfde belangenvereniging gedaan als waarin de importeurs zitten?
greetzz

Back
Bovenaan