Oogartsen willen vuurwerkverbod

Golddigger

VWC lid
Oogartsen willen vuurwerkverbod

ROTTERDAM - Oogartsen verenigd in het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) pleiten voor een verbod van consumentenvuurwerk.
© ANP

Tijdens de jaarwisseling 2008/2009 raakten 24 ogen blind; vijftien daarvan moesten operatief worden verwijderd. Dat maakte het NOG woensdag bekend.

Oogartsen behandelden rond de vorige oud- en nieuwviering 268 patiënten met 315 oogletsels door vuurwerk.

Een derde van deze ogen raakte dusdanig beschadigd dat er sprake is van blijvend letsel. In 35 procent van de gevallen was knalvuuwerk de oorzaak van de verwondingen.

Vuurpijlen

Siervuurwerk en vuurpijlen staan op de tweede en derde plaats als veroorzakers van letsel.

Opvallend was dat 152 slachtoffers omstanders waren en 116 mensen gewond raakten door zelf afgestoken vuurwerk.

Woordvoerder van het NOG en oogarts Tjeerd de Faber: ''De schade is te vergelijken met de helft aan oogletsels veroorzaakt bij Amerikaanse beroepsmilitairen tijdens vier jaar oorlog in Irak.''

Aansteken

In februari lieten de oogheelkundigen al weten geschrokken te zijn van de cijfers. Het was voor het eerst dat oogletsel door vuurwerk landelijk werd geregistreerd.

In maart namen de leden van het NOG een motie aan dat zij tegen het gebruik van vuurwerk door consumenten zijn. In plaats daarvan moeten professionals voortaan vuurwerk in het openbaar aansteken.

De oogartsen vinden dat ondanks alle voorlichting en veiligheidsmaatregelen consumentenvuurwerk niet verantwoord is. ''Het 'gedogen' van consumentenvuurwerk verdient maatschappelijke en politieke heroverweging'', aldus het NOG.

http://www.nu.nl/binnenland/2145571/oogartsen-willen-vuurwerkverbod.html

Schrikbarend veel mensen die oogletsel problemen, echt veel.

Maar dit alles kan opgelost worden door een simpel voorwerp: Vuurwerkbrillen
Daar moet wat mij betreft veel meer aandacht aan besteedt worden, zeker met die gevaarlijke babypijltjes.

"Woordvoerder van het NOG en oogarts Tjeerd de Faber: ''De schade is te vergelijken met de helft aan oogletsels veroorzaakt bij Amerikaanse beroepsmilitairen tijdens vier jaar oorlog in Irak.''"

Ook zo lekker vergelijkbaar...

Inderdaad, geef een vuurwerkbril gratis bij elke bestelling en er is bijna niks meer aan de hand (tuurlijk heb je nog mensen die hem niet opzetten, maar zo heb je ook mensen die de gordel in de auto niet omdoen bijv.).
Als dan ook nog alcohol verboden zou worden zijn al meer dan 95% van de gewonden door legaal consumentenvuurwerk te voorkomen (wat toch niet gebeurt gezien het grote aantal gebruikers van alcohol, ook al is het de oorzaak van gigantisch veel problemen, maarja, ze willen graag de vele gevolgen en sub-oorzaken aanpakken, niet de ene hoofdoorzaak, dweilen met de kraan open, ga dan ook niet vuurwerk verbieden, gezien dat niet de oorzaak is, maar slechts een middel).

Laatst bewerkt:
Ja, en MDL artsen willen Nederland droogleggen kwa alcohol, longartsen willen sigaretten verbieden, ortho artsen willen een verbod op schaatsen, skieen en skateboards, trauma chirurgen eisen een verbod op scooters en brommers, etc, etc.
Het past artsen niet om zo stelling te nemen in een volksgebruik, dan hadden ze politicus moeten worden, géén arts.
(ik werk in een ziekenhuis en zie elke dag gewonden veroorzaakt door allerlei hobby's, liefhebberijen en andere bezigheden die nou eenmaal bij het mens zijn horen).
En dan nog wat; Het N.O.G. (oogartsen vereniging) die vanuit hun ivoren torentje pleiten voor een totaal verbod, die meten ook met twee maten; door verkeerd gebruik van contactlenzen ontstaat er veel oogletsel, dus zou je denken dat het NOG komt met een voorstel om lenzen te verbieden voor de burger, we hebben tenslotte een prachtig alternatief; de bril. Nee, nu is voorlichting de oplossing. Hypocrieter gaat het toch niet worden?

Schoenmakers moeten zich bij de leest houden, dat lijkt mij het beste.

Ben een beetje :angry: aangezien de vele reacties op de site van de telegraaf. Volgens mij is NOG een suf slapend doktorsgezelschap die altijd in de maand december ontwaakt en begint te roepen. Dat door laserbehandelingen vele (ernstige) ongelukken gebeuren, daar hoor je ze niet over. Dat je bezorg bent over een aantal ongelukken is je goed recht maar begin niet meteen te roepen met een verbod. Moeten we alcohol verbieden, scharen, mesjes, auto's hier gebeuren ook ongelukken mee.

Dit noem ik ouwe koeien. Vorig jaar ging NOG ook al aan deze compagne, ondersteund door Bonte en kornuiten. Dit jaar probeert NOG weer eens laatste noodoproep te doen, maar uiteraard tevergeefs. Ik kom in het artikel zelfs zinnen tegen die ik me nog kan herinneren uit de media van vorig jaar. Ze kopieren bepaalde zinnen gewoon haast letterlijk! :bonk:

Deze artikelen zie je ieder jaar weer terug komen.
Er zijn mooie vuurwerkbrillen te koop, zal al heel veel oogletsel schelen.
Ik zie het meer om de mensen angstig te maken.

Back
Bovenaan