Oogarts: Vuurwerk van nu is gewoon wapentuig

Babiloot

VWC lid
Oogarts: Vuurwerk van nu is gewoon wapentuig

Oogartsen houden hun hart vast nu de jaarwisseling steeds dichterbij komt. Ger van Rens, verbonden aan het Elkerliek ziekenhuis in Helmond, is verbaasd dat vuurwerk afsteken nog steeds legaal is. ,,Wat je tegenwoordig ziet, kun je geen vuurwerk meer noemen.''
Door: Sanne Riepema 28-11-16, 14:23 Laatste update: 14:49

F 1
T 3
M 1
0 reacties

Download
Download Letsel door vuurwerk 2015/2016
© Thinkstock
poll
Wat heeft jouw voorkeur?

Vuurwerk aangestoken door consumenten
Vuurwerkshow per gemeente

Bekijk resultaten »

Wat tegenwoordig wordt afgestoken is geen vuurwerk, maar wapentuig. Het zijn gewoon complete handgranaten!

© Thinkstock

Rotjes, mortieren, cobra's, nitraten en strijkers. Hoe luider de knal, hoe beter, dat lijkt het motto te zijn geworden met Oud & Nieuw. Maar vuurwerk kun je het niet meer noemen, is oogarts Ger van Rens van mening. ,,Het zijn gewoon complete handgranaten!'' En hoewel het aantal mensen met (oog)letsel de afgelopen jaren afneemt, de ernst van het letsel wordt alleen maar groter.

Letseltypes
Tijdens de afgelopen jaarwisseling kwamen landelijk 482 mensen op de spoedeisende hulp terecht met vuurwerkletsel. Dat waren er bijna honderd minder dan in 2014, een daling van 16 procent. 160 mensen liepen oogletsel op, met name door legaal siervuurwerk (zie pdf). Vijftien van hen werden blind aan een oog. Het jaar daarvoor waren dat er tien. Bij één slachtoffer moest het oog geamputeerd worden.

41 procent van de slachtoffers is geraakt door vuurwerk dat door iemand anders is afgestoken. Van Rens heeft er geen goed woord voor over. ,,Het meest trieste is nog wel dat het vaak omstanders betreft."

Volgens Rens is het afsteken van vuurwerk echt iets van de laatste jaren. ,,In de jaren vijftig stak nog niemand vuurwerk aan." De oogarts zou dan ook het liefst terug gaan naar de tijd dat consumenten zich niet bezighielden met rotjes en sierpotten.

Wel een helm
,,In het buitenland kijken ze met verbazing en afschuw naar ons land. We moeten hier een helm op als je op een bromfiets zit, alles voor de veiligheid. Maar een dag per jaar mag je elkaar dus wel bestoken met vuurwerk. We denken dat het geen kwaad kan. Maar ik weet dat we tijdens oud en nieuw in het ziekenhuis met dubbele teams moeten draaien."

De oorzaak heeft volgens Van Rens te maken met het feit dat veel mensen het gevaar bagatelliseren. Hij wijst op de kinderen met rugzakjes vol vuurwerk op straat. ,,Dan denk ik: stel dat een pijl in dat rugzakje terecht komt en het vuurwerk daarin ontploft, dan wordt zo'n kind doormidden gespleten."

Verbod op zelf afsteken
Net als ieder jaar proberen (oog)artsen en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) een stokje te steken voor de consumentenverkoop van vuurwerk. De politiek werkt alleen nog niet erg mee. Van Rens: ,,Ze lopen daar niet warm voor. Den Haag zit in een ivoren toren, politici kijken alleen naar de korte termijn. Maar wat mij betreft is het in 2017 echt afgelopen. We doen als oogartsen een beroep op de politiek om dit te verbieden. Laat gemeenten mooi siervuurwerk afsteken, zoals je ziet in Sydney."

Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en vuurwerkwoordvoerder van het NOG hoopt dat burgers die hun mening delen de anti-vuurwerkpetitie invullen.

BRON: http://www.ad.nl/economie/oogarts-vuurwerk-van-nu-is-gewoon-wapentuig~a2248290/

Je kunt hier ook stemmen.

Het meest trieste is nog wel dat het vaak omstanders betreft.

Ja die fucking dombos moeten ook gewoon een fucking vuurwerkbril op doen PFFFFFFFffff kost maar één euro. :frusty:

En als die oogarts ECHT wil bijdragen aan het terugdringen van oogletsel door vuurwerk dan moet hij met zijn collega's geld inleggen en een paar duizend van die spotgoedkope brilletjes uit china importeren en deze op scholen weg geven.

Ik heb toen ook nog m'n eigen geld ingelegd en daar een lading van die brillen voor gekocht en deze weg gegeven bij de vuurwerklessen die ik gratis gaf op scholen en buurtcentra, ik heb toen zelfs nog vrije dagen opgenomen van m'n werk daarvoor.

Maar dat krijgt geen media aandacht hoor, niemand geeft er een fuck om, Ik kreeg zelfs negatieve reacties van ouders die niet wilden hebben dat hun kids iets over vuurwerk leerden, terwijl ik ze juist bij wilde brengen hoe ze veilig met vuurwerk om moeten gaan. :frusty:

En dan gaat zo'n mafkees van een oogarts janken dat mijn grote passie verboden moet worden en dan springen ze er bovenop en komt het breed in de media.

Die idioten dragen alleen maar bij aan het probleem, niet aan de oplossing ervan. Echt misselijkmakend dit, ik kan hier echt zo kwaad om worden :angry:

Back
Bovenaan