Onschuldig sterretje kan levens in gevaar brengen.

ylke

VWC lid
KAPELLE - Gespannen kijkt groep acht van basisschool 't Honk in Kapelle toe hoe brandweermannen Adryan Lamper en Richard Jasperse een sterretje afsteken vlakbij de borstkas van een stoffen paspop met T-shirt. Op het geknetter van de vuurvonkjes na is het muisstil in de Kapelse brandweerkazerne.aan.

Even lijkt het alsof er niets gebeurt, tot plotseling een klein vlammetje verschijnt bij de kraag van het T-shirt. Lamper wijst op de brandende pop en benadrukt hoe belangrijk het is om vuurwerk volgens de regels af te steken. "Anders kan zelfs een ogenschijnlijk onschuldig sterretje levens in gevaar brengen." Voor het vuur verder om zich heen kan grijpen, dooft hij de vlammen met een blusdeken. Ondertussen informeert hij de kinderen over wat ze vooral wel en niet moeten doen wanneer ze iemand te hulp willen schieten.

Voorlichting
De demonstratie is onderdeel van de voorlichting 'Overlast rond de jaarwisseling' van stichting Halt in samenwerking met Veiligheidsregio Zeeland en de politie. Tussen 7 en 16 december geeft Halt kinderen uit groep acht van basisscholen in heel Zeeland uitleg over verschillende vormen van overlast tijdens de jaarwisseling en de gevolgen hiervan voor andere mensen.

Bron

Flauwe reacties.....hier wordt normaal uitgelegd wat sterretjes kunnen doen...het is immers geen koud vuur...simpelste stukje vuurwerk maar kan grote gevolgen hebben...hiermee komen kids het eerst mee in aanraking...
sta je lekker mee rond te zwaaien etc....hebben we toch allemaal wel gedaan?

Ik vind het jammer dat de campagne 'Overlast rond de jaarwisseling' heet. Geen idee wat de volledige inhoud is maar die naam geeft al kleur. Wij (de samenleving) hebben last van jou. Jij moet braaf zijn, je mond houden en doen wat wij zeggen. Meestal pakt dat toch averechts uit.

Goed initiatief. Nu alleen nog een zelfde test doen wanneer je een cobra in je hand laat klappen... zijn ze daar ook weer van genezen.

Wat dacht je van thee... daar ontstaan ook brandwonden door... ik vind dat thee verboden moet worden! Of op z'n minst thee-vrije zones. Oja, thee mag ook pas vanaf 18:00 uur gedronken worden vanaf nu.... pfff

Ik vind het in ieder geval goed, Ik weet nog dat ik als klein jongetje een sterretje vastpakte omdat het koud vuur zou zijn. Ik heb mijn les wel geleerd in ieder geval.
Ja er zijn veel meer dingen die voor ongelukken zorgen. Maar voor uitkijken met heet water en kinderen wordt je als ouder wel op gewezen.
Waarom mag men dit dan niet doen? Ik vind het positief, leer kinderen maar dat zelfs het kleinste vuurwerk met respect en voorzichtig behandeld moet worden omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren.
Voorkomen is beter dan genezen.
De titel is wel een beetje overdreven en had zeker anders gekozen kunnen worden. Ik heb net een filmpje neergezet bij junktalks dat hierover gaat: Angst creëren bij mensen.
greetzz

Back
Bovenaan