Onderzoek de Telegraaf: Verdeeld over vuurwerk

Fegefeuer

VWC lid
Een verbod op vuurwerk voor particulieren zorgt voor verdeeldheid onder de deelnemers aan de Stelling van de Dag. Een meerderheid ziet een verbod wel zitten, maar 42% wil geen jaarwisseling waarbij alleen sterretjes mogen worden aangestoken.

Een voorstander van een verbod reageert: „In veel landen is het voor particulieren verboden, dus waarom hier ook niet? Het scheelt ook zorgkosten.”

„Door vuurwerk rollen er jaarlijks veel te veel ogen en vingers door de straat”, reageert ook een ander. „De spoedeisende hulp is met Covid-19 toch al overbelast. Dan hebben we het nog niet eens over de schade aan het milieu en het dierenleed dat door vuurwerk wordt veroorzaakt. Vuurwerk is niet meer van deze tijd of van de toekomst.”

Veel voorstanders van een verbod voelen zich onveilig rond de jaarwisseling. „Het zou geen probleem zijn als iedereen zich aan de regels zou houden, maar dat is in Nederland een utopie. Heel veel baldadige jongeren zijn al dagen voor oud en nieuw bezig met onverantwoord gevaarlijk vuurwerk”, stelt een respondent. „Veel van die jongeren schijnen het leuk te vinden om anderen ermee te laten schrikken en het dus in iemands richting te gooien”, constateert ook een ander. „Ik durf op oudjaarsdag amper naar buiten en tijdens de knalperiode zit ik met huisdieren die vaak in paniek zijn.”

Tegenstanders van een algeheel vuurwerkverbod hekelen ook veelvuldig ’de relschoppers die oud en nieuw gebruiken als excuus voor vandalisme’. „Maar dat doen ze ook wel zonder vuurwerk”, stelt een respondent.

„Oud en nieuw is een leuke en speciale Nederlandse traditie die we niet door een stel relschoppers moeten laten verpesten”, schrijft een ander. „Met een verbod tref je vooral de gewone burger die gezellig zijn oliebolletje eet en om twaalf uur wat vuurwerk afsteekt en de buren een fijn jaar wenst.”

In plaats van een verbod pleiten veel respondenten voor ’zwaardere boetes en meer handhaving op illegaal vuurwerk’. „We verbieden tegenwoordig alles zodra er geen goede handhaving is. Nieuwjaar zonder vuurwerk en lawaai is geen nieuwjaar.”

Daar is 51% van de respondenten het mee eens. 46% van de deelnemers denkt daarentegen dat een jaarwisseling zonder vuurwerk ook een leuk feest kan zijn. „Twee jaar en we zijn er aan gewend”, reageert iemand nuchter. „Als je zonder vuurwerk met oud en nieuw bent opgegroeid, weet je niet beter”, stelt ook een ander.

Professionele vuurwerkshows zijn voor een kleine meerderheid van de respondenten (55%) een redelijk alternatief voor het zelf afsteken van vuurwerk.

„Vaak draait het tijdens de jaarwisseling ook om opscheppen en aftroeven”, gelooft een andere stellingdeelnemer. „Als in: ik heb beter en mooier vuurwerk dan de buren. Als je vuurwerk alleen nog maar laat afsteken door professionals kunnen veel ongelukken worden voorkomen.”

Ook zijn er meerdere stellingdeelnemers die wijzen op moderne alternatieven voor het knalgeweld tijdens de jaarwisseling. „Lichtshows zijn ook mooi”, schrijft iemand. „Met behulp van moderne lasertechnieken en drones kunnen prachtige shows worden gerealiseerd”, reageert ook een ander. „Misschien is dit in de toekomst ook wel een alternatief voor vuurwerk voor particulieren. Het is goed voor mens, milieu en dier.”

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1189897948/verdeeld-over-vuurwerk

Wat lezen we hier eigenlijk? Een verzameling reacties nav van een poll. Is dat ook al nieuws?
Ik kan het niet laten om even terug te reageren.

„In veel landen is het voor particulieren verboden, dus waarom hier ook niet? Het scheelt ook zorgkosten.”
Nee. In de meeste landen wordt er juist makkelijker gedaan over vuurwerk.
Zorgkosten worden niet opgedreven door vuurwerk. Als je goede zorg wilt, hangt daar een prijskaart aan, niet zeuren maar betalen.

"Vuurwerk is niet meer van deze tijd of van de toekomst.”
Vuurwerk is er al een dikke duizend jaar en speelt in op primaire gevoelens van de mens. Die geest gaat nooit meer terug in de fles.
Misschien voel jij jezelf niet helemaal lekker in de vuurwerktijd. Is dat het misschien?

Veel van die jongeren schijnen het leuk te vinden om anderen ermee te laten schrikken en het dus in iemands richting te gooien”... „Ik durf op oudjaarsdag amper naar buiten en tijdens de knalperiode zit ik met huisdieren die vaak in paniek zijn.”
Dat is ook niet leuk maar ben je zelf ooit wel eens ondeugend geweest? En dat je huisdieren in paniek zijn, schrijf ik toch echt op het conto van de bezitter.
Leer je huisdier ermee omgaan. Ga met hem/haar een paar dagen op pad. Weet ik veel doe iets. Neem in ieder geval zelf je verantwoordelijkheid voor je dier voordat je dat van een ander gaat eisen.

„Oud en nieuw is een leuke en speciale Nederlandse traditie die we niet door een stel relschoppers moeten laten verpesten”,
Open deur. Wie houdt er nou van relschoppers? Tradities veranderen, zien we aan roetveeg/kleuren piet en het feit dat we niet meer zo vaak klompendansen, etc.

In plaats van een verbod pleiten veel respondenten voor ’zwaardere boetes en meer handhaving op illegaal vuurwerk’
Die hebben ook onder een steen gelegen als ze meer handhaving willen. Hogere boetes werkt niet, da's bewezen.

„Twee jaar en we zijn er aan gewend”, reageert iemand nuchter. „Als je zonder vuurwerk met oud en nieuw bent opgegroeid, weet je niet beter”,
Twee jaar elke dag een keer tegen je reet schoppen en je raakt er ook aan gewent. De vraag is natuurlijk wil je geschopt worden?

„Vaak draait het tijdens de jaarwisseling ook om opscheppen en aftroeven”,...Als je vuurwerk alleen nog maar laat afsteken door professionals kunnen veel ongelukken worden voorkomen.”
Vaak ook niet. Inderdaad, als je een vakman belt voor ieder klusje scheelt dat zeker heel veel klusongelukken.

„Lichtshows zijn ook mooi”...„Misschien is dit in de toekomst ook wel een alternatief voor vuurwerk voor particulieren. Het is goed voor mens, milieu en dier.”
Maar vuurwerk is veel mooier. Goed alternatief inderdaad. Ik ben nu aan het sparen voor 250 drones die ik volgend jaar in mijn straat wil laten opstijgen. Vuurwerk was ook ooit gewoon goed.

Al met al zorg ik ondertussen gewoon voor mezelf en ga ik niet afwachten en laat ik niet alles van een ander afhangen.

Deze reactie staat klaar om als reactie onder het stuk van de telegraaf te plaatsen.

Tja, wat zal ik zeggen van bovenstaand stuk, een opsomming van negativiteit waarin zoals vaak de tegenstanders het hoogste woord hebben.
Sensatie verkoopt nu eenmaal beter als een voorstander met zijn goed onderbouwde verhaal.

Dit is gewoon vieze, onder de gordel politiek van Groen Links om over de rug van Corona hun wil door te drukken aan de bevolking. Jesse dit zijn dictatoriale trekjes als je het mij vraagt.

1300 meldingen waarbij er bij 350 meldingen daadwerkelijk verdere verzorging noodzakelijk is. Op geen enkel wijze is te onderbouwen dat de druk op de zorg hiermee verhoogd word. Dit is namelijk 1 melding per Gemeente, er zijn Gemeente's bij waar niks gebeurd en Gemeente's waarbij er 10 binnenkomen.

Jesse verdiep je eens in het milieuaspect van vuurwerk er is namelijk afgelopen jaar een uitgebreide studie geweest in Duitsland waar de fijnstof piek word onderzocht. Hieruit blijkt dat deze 30% minder schadelijk is als in een eerder stadium werd gedacht.

Huisdieren schrikken en raken in de stress van vuurwerk.
Allereerst is dit een wijze van opvoeding van het huisdier, dit is met feiten te onderbouwen en reeds door meerdere huisartsen en diverse hondenscholen uitgesproken. Daarnaast schrikt een hond ook van iedere onweersklap, boormachine, spelende kinderen en ga zo maar door. Dit lijkt me dus geen sterke onderbouwing voor een vuurwerkverbod.

Overlast welke nu al speelt word veroorzaakt door ILLEGAAL vuurwerk. Het is namelijk verboden om momenteel vuurwerk af te steken buiten Vuurwerk uit de categorie F1. Je kunt dus wel om een verbod roepen echter is daarmee de overlast welke nu ervaren word niet opgelost.

Ik zou voor dit jaar niet kiezen voor een verbod, dit gaat averechts werken. Mensen geven het vuurwerk de schuld van rellende jeugd die vuurwerk naar hulpverleners gooien, dit laatste vind ik overigens afschuwelijk en is een teken van een tekort in de opvoeding.
Echter, haal het vuurwerk maar geheel weg dit jaar en er zal gegooid worden met Stenen, balken, stoeptegels en alles wat los en vast zit en waarmee gegooid kan worden.

Laat het vuurwerk op oudjaar voor wat het is en pas desnoods die afsteektijd aan naar 22.00 tot 01.00 of iets dergelijks.
Er word momenteel zoveel verboden, gesloten en afgeraden dat de grens in zicht is gekomen.

Laat iedereen om 00.00 uur dit "bijzonder" jaar afsluiten hoe hij of zij wilt en gun elkaar het licht in de ogen, dit is volgens mij ook een streven van Groen Links toch Menselijkheid?

Dus gewoon stoppen met de discussie en het gedram, en laten we er alles aan doen dat de zorg helemaal niet hoeft over te lopen door ons aan een aantal simpele regeltjes te houden welke nu van ons gevraagd worden.

Mark.

Back
Bovenaan