Officiele bekendmakingen - vuurwerkverbod - Kamervragen

Zojuist binnengekomen antwoorden van staatssecretaris Joop Atsma op vragen gesteld door de Partij voor de Dieren. Belangrijkste conclusie: algeheel verbod op consumentenvuurwerk op dit moment niet aan de orde!

1.
Kent u de uitspraak van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmaker dat een vuurwerkverbod onafwendbaar is?

1.
Ja.

2.
Wat vindt u ervan dat er steeds meer professioneel vuurwerk van het zwaarste soort, als lawinepijlen, nitraatklappers, vlinderbommen en cobra’s, illegaal vanuit Oost-Europa Nederland binnen worden gesmokkeld?

2.
Natuurlijk ben ik van mening dat het onjuist en zorgelijk is dat illegaal zwaar knalvuurwerk, dat niet voor de consument bestemd is, op de illegale Nederlandse markt wordt gebracht. Dat vuurwerk hoort absoluut niet in handen van een consument te komen. Het feit dat veel van dit vuurwerk massa explosief reageert, maakt dit nog ernstiger. Daarom zijn door het Kabinet ook al diverse maatregelen genomen:
- De Inspectie Leefbaarheid en Transport (ILT) is bezig om zowel fysiek als via internet deze vuurwerkstromen in beeld te brengen en de betrokken personen aan te houden. Er zijn vruchtbare contacten met Poolse handhavingsinstanties gelegd, er wordt samengewerkt met de Duitse politie en douane instanties en adressen van verdachte handelaren worden bekend gesteld aan pakketdiensten, zodat zij alert kunnen reageren op aangeboden zendingen. Eerder zijn al handhavingsafspraken met China gemaakt.
- Deze jaarwisseling is totaal 93.634 kg aan vuurwerk door de diverse opsporingsdiensten in beslag genomen.
- Het Openbaar Ministerie heeft de strafmaat verhoogd voor het maken en gebruiken van (zelfgemaakte) vuurwerkbommen. De nieuwe strafmaat is nu maximaal 2 jaar gevangenisstraf en een aantekening in het strafblad.
- De Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmaker spoort actief personen op die via Internet filmpjes vertonen van zelfgemaakte vuurwerkbommen. Deze personen krijgen een waarschuwing; ernstige overtredingen worden aan de politie doorgegeven die daarop strafrechtelijk onderzoek en vervolging instelt.
- Burgers die gevaarlijke handelingen met vuurwerkbommen zien, kunnen die melden bij Meld misdaad anoniem.

3.
Wat vindt u ervan dat klasse 1.1 vuurwerk met 48,5 gram aan explosieve lading - meer dan in een kleine handgranaat - gewoon via Nederlandse sites online worden aangeboden, onder vermelding dat het verboden is en dat de waarschuwingen van de politie voor het gevaar van dit soort vuurwerk niet serieus moet worden genomen?

3.
Zie mijn antwoord op vraag 2.

4.
Deelt u de mening van de oogartsen dat vuurwerk vergelijkbaar is met munitie en niet in de handen van burgers thuishoort, omdat de oogschade als gevolg van vuurwerk gelijk is aan die van munitie?

4.
Vuurwerk is in staat om letsel te veroorzaken, zeker bij verkeerd gebruik. De aard van het letsel is afhankelijk van het type vuurwerk, de hoeveelheid kruit in het vuurwerk en de plaats waar de effecten het lichaam raakt. Vergelijken met andere letselveroorzakende artikelen is niet zinvol. Indien vuurwerk wordt gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing door mensen die zich bewust zijn van de mogelijke gevaren en daarnaar handelen, is de kans op letsel gering.

5.
Kunt u uiteenzetten wat jaarlijks wordt uitgegeven aan de (spoed)behandeling van de honderden gewonden door vuurwerk? Heeft u zicht op het aantal mensen dat (tijdelijk) arbeidsongeschikt is geraakt door vuurwerk, al dan niet gedeeltelijk?

5.
De Stichting Consument en Veiligheid heeft, in samenwerking met het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, een rekenmodel (Letsellastmodel) ontwikkeld dat bestaat uit een zorgmodel en een verzuimmodel. Met behulp van dit model en de specifieke gegevens van de letselgevallen over de jaarwisselingen 2006 t/m 2010, zijn de gemiddelde zorgkosten en de gemiddelde verzuimkosten als gevolg van een jaarwisseling berekend.
De totale medische kosten voor de behandeling van slachtoffers bedragen gemiddeld 1,1 miljoen euro per jaarwisseling. Ongeveer een kwart van deze slachtoffers heeft een betaalde baan. De kosten voor hun arbeidsverzuim door de vuurwerkongevallen belopen jaarlijks eveneens 1,1 miljoen. Letsels door vuurwerkongevallen kosten de maatschappij dus gemiddeld 2,2 miljoen euro per jaarwisseling.

6.
Deelt u de mening dat een verbod op consumentenvuurwerk ook in het licht van de (zorg)kosten een welkome bezuiniging zou zijn op de overheidsuitgaven? Zo neen, waarom niet?

6.
Laat ik voorop stellen dat letsel zo veel mogelijk voorkomen moet worden en dat uitgaven daaraan, hoewel op dat moment wel besteed, dus eigenlijk altijd te hoog zijn. Ik zie dit los van eventuele bezuinigingen. Van belang blijft mijns inziens om ongeregeldheden rond de jaarwisseling en onjuist omgaan met (illegaal) vuurwerk zo veel mogelijk te voorkomen. Zeker illegaal vuurwerk hoort niet in handen van de consument. Daar blijf ik dan ook vol op inzetten.
Aan een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk zijn natuurlijk ook extra kosten verbonden in de sfeer van bijvoorbeeld de handhaving, het organiseren van professionele vuurwerkshows en omzetderving van de vuurwerkbranche (indien het verbod onmiddellijk in moet gaan). Wanneer elk van de 400 gemeenten ten minste 1 vuurwerkshow organiseert, bij een kostprijs van 1 show van 10.000 Euro, zijn de investeringen hierin al meer dan de bezuinigingen op de letselkosten.

7.
Deelt u de mening dat, gezien de toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen met het afsteken van vuurwerk, waaronder zeer veel (oog)schade voor mens, dier en milieu, een verbod op het consumentenvuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, welke stappen gaat u daarvoor nemen? Zo neen, waarom niet?

7.
Het Kabinet is van mening dat de jaarwisseling een feest moet zijn waar mensen ook door het afsteken van vuurwerk (mits dit legaal gebeurt) veel plezier aan beleven. Op dit moment overweeg ik daarom niet een totaal verbod op consumentenvuurwerk in te stellen.
Daar is mijns inziens nu ook geen draagvlak voor. Ik baseer me daarbij op een gedetailleerd onderzoek naar de beleving van vuurwerk uit 2008. Gelet op de oplaaiende discussie ben ik voornemens om dit onderzoek te actualiseren.

Overigens blijft een belangrijk aandachtspunt bij een eventueel verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk de verwachting dat een deel van de consumenten naar buitenlands vuurwerk zullen uitwijken, waarop, gezien het illegale karakter ervan, nog minder controle kan worden uitgeoefend.
Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Joop Atsma

Ik wil er verder geen woorden meer aan vuil maken.
Maar ik wil hierbij wel zeggen dat het nu voor EENS en voor ALTIJD afgelopen moet zijn met dat gezeik over een vuurwerkverbod.
Ik hoop dat de verbodsaanbidders(als ik het zo mag noemen) nu ECHT inzien dat een verbod niet gaat werken en dat een oud & nieuw zonder vuurwerk in Nederland hetzelfde is als een groenteboer zonder groente & fruit.
Meer wil ik er niet meer over zeggen.

ik vind zelf een vuurwerk verbod is gewoon onnodig okee er vallen gewonden en dat soort dingen hoort er bij moet je maar uit kijken je weet dat het gevaarlijk is.
ik denk dat de staat zelf ook eens is keertje moet op houden met onzin dingen want het vuurwerk plaatje levert de staat miljoenen op.
het word altijd netjes opgeruimd en we houden ons gewoon netjes aan de regels maar door dat jantje met zn dikke ferarri zich niet veilig voelt die dus DAGELIJKS!! overlast maakt met die patser bak van hem mogen wij 1x int jaar 14uur lang is keertje herrie maken???

want als het daad werkelijk in werking gaat dan gaan we toch gewoon naar de buren mensen komen er toch wel aan als ze het willen hebben.
kortom stop die onzin over een vuurwerk verbod als mensen het niet leuk of eng vinden gaan ze lekker naar een land waar er geen vuurwerk word afgestoken en iedereen is verder blij want gaat echt nergens over een vuurwerk verbod is alleen maar gekomen door de mensen die a in dikke auto's rijden en geen krasje willen op lopen b mensen die zich zo bezig houden met de natuur en al dat soort onzin c mensen die een rotje horen gelijk aan de telefoon hangen met de meld kamer en zeggen dat er een rotje is af gestoken op 31december na 10 uur smorgens deze mensen zijn de oorzaak hier van en ik weet zeker die mensen moeten lekker hun mond houden en lekker tijdens de feest dagen naar de Canarische eilanden vertoeven als hun dat vervelend vinden.

en zo is het gewoon hier in dit landje
pure idioterie en een schande dat hier kamer vragen over gesteld moeten worden schandalig laat de Nederlander lekker vuurwerk afsteken. wat al jaren traditie is dan helpen we zelf nog de staats kas een beetje met zo ruim 70 miljoen euro

Ik verwacht dat een verbod op consumenten vuurwerk heel duur uit zal vallen voor de rijksoverheid aangezien het consumenten vuurwerk zorgt voor aardig wat werkgelegenheid en ik neem aan dat alle winkeliers die een (grote) investering hebben gedaan in de bunkers dit gaan verhalen op de overheid wat een grote kostenpost zal zijn voor de overheid. De paar miljoen per jaar die uitgeven moet worden aan het herstellen van diverse dingen die zijn gesloopt weegt daar niet tegen op (overigens vind ik het rond uit schandalig dat mensen zijn die dingen slopen die niet eigendom zijn van hun)

wat al jaren traditie is dan helpen we zelf nog de staats kas een beetje met zo ruim 70 miljoen euro

Haha inderdaad en dat gaat ook nog steeds naar goededoelen en scholen in Afrika.

Dus beste meneer Arno het verhaal "Dat geld kan beter naar ontwikkelingshulp in Afrika gaan" Is bij deze ontkracht.

Grtz

Er verdwijnt uiteraard geen 70 miljoen euro in de staatskas he.
Dit is het geschatte totale omzetbedrag, waarvan dus alleen de belasting in de spaarpot verdwijnt dus 1/5 daarvan= 14 miljoen euro voor de staatskas.
Werkgelegenheid zal ook wel meevallen, aangezien de uiteindelijke detailhandelaar er mischien 2a3 extra drukke weken aan hebben. gesteund door tijdelijk personeel wat meestal nog liefhebber is ook.
@recemonster: het totale bedrag aan herstelwerkzaamheden van afgelopen jaarwisseling was landelijk 2.2 miljard euro, snap niet hoe jij dat wil gaan dekken met 14 miljoen euro.....

Dit is het geschatte totale omzetbedrag, waarvan dus alleen de belasting in de spaarpot verdwijnt dus 1/5 daarvan= 14 miljoen euro voor de staatskas.
Werkgelegenheid zal ook wel meevallen, aangezien de uiteindelijke detailhandelaar er mischien 2a3 extra drukke weken aan hebben. gesteund door tijdelijk personeel wat meestal nog liefhebber is ook.
@recemonster: het totale bedrag aan herstelwerkzaamheden van afgelopen jaarwisseling was landelijk 2.2 miljard euro, snap niet hoe jij dat wil gaan dekken met 14 miljoen euro.....

Hoe kom je aan die 2,2 miljard als ik vragen mag?naar mijn weten ligt de totale schade rond de 10 miljoen euro.

Dit soort belachelijke schattingen heb ik al eens gehoord in het hol van de Staakt het Vuren sympathisanten. Men telt eenvoudig alles wat enigszins met het vuurwerk te maken kan hebben bij elkaar op. Directe schade is daar slechts een klein onderdeel van.

Denk aan "extra belasting van het milieu", want de resten moeten natuurlijk afgevoerd worden (lonen + middelen). Dan de nadelige effecten voor het milieu in de zin van kortdurende fijnstof, uitgedrukt in euro's (best knap). Maar ook nog abstractere componenten worden meegenomen, zoals lichamelijke klachten (COPD) die het gevolg van de vuurwerknacht "kunnen zijn". Extra inzet hulpdiensten en handhaving (loon en middelen). Niet gemelde schadeposten worden "geschat" en vormen daarmee ook een onderdeel.

Maar de grootste schadepost wordt hier vergeten; van al het geld dat de afgelopen 10 jaar is geïnvesteerd in deze oeverloze discussie, zouden we zeer mogelijk de economische crisis kunnen wenden. Als we echt alles meetellen, van Enschede tot aan de meest triviale buurtdiscussies op het gemeentehuis, komen we op een miljardenschade ... aan geouwehoer.

Een discussie is goed, maar mensen die hun zin willen doordrijven en ieder bureaucratisch middel aanpakken om onrust te zaaien, zouden net als vandalen streng aangepakt moeten worden. In feite gooien zij onze belastingcenten in de sloot. En dan noemen ze vuurwerk verspilling? Wij hebben in elk geval nog plezier gehad na het uitgeven van ons zelfgespaarde geld.

Cameo

http://www.deondernemer.nl/binnenland/620216/500-miljoen-euro-schade-door-vuurwerk.html

Daar staat ook een stukje over het geschatte schade bedrag.
Maar waar iedereen altijd maar heel gemakkelijk aan voorbij gaat is de echt oorzaak van deze vernielingen. Vuurwerk is NIET de oorzaak van vernielingen het is alleen het middel om iets te vernielen.
Sommige mensen in de samenleving (en wellicht de maatschappij in het algemeen vandaag de dag) denken niet na bij wat ze doen, ''verloederen'' en hebben kennelijk de behoefte om dit aan de rest van de maatschappij te uiten. Sloopgedrag zal zonder vuurwerk ook gewoon doorgaan. Dan word er ergens wel een ruit uit een bushokje getrapt in plaats van er uit geknald of dan steekt men wel ergens iets in de brand.

En voor vernielingen word vrijwel altijd illegaal knalvuurwerk gebruikt. DIT IS AL ILLEGAAL, hier geld al een verbod op. Wat zal een verbod op vuurwerk waar überhaupt niet mee gesloopt word bijdragen aan een daling van het sloopgedrag?

Mee eens. Daar komt bij dat er generaties rondlopen die van huis uit het idee hebben meegekregen dat slopen met oudjaar "erbij hoort". Dit is weliswaar niet de directe boodschap, maar het zit 'm eerder in "de verhalen van vroegah". Een vader die gniffelend aan tafel verteld over het vernielen van prullenbakken of erger in "zijn tijd". Ik denk dat ouders hier terughoudender moeten zijn, want kereltjes pakken dit echt op als iets "dat er kennelijk bij hoort".

Verder vind ik dat er meer zaken zijn binnen dit onderwerp waar ouders een bepalende rol spelen in het bijsturen van gedrag. Begeleid de jonge liefhebbers, leer ze veilig met het vuurwerk omgaan en leer ze oog te hebben voor hun omgeving (respect).

Naar mijn gevoel wordt er tegenwoordig teveel uit handen gegeven door ouders. Scholen en "naschoolse opvang" zijn soms bijna vervangende opvoedinstituten geworden. Ik realiseer me dat ik het onderwerp hiermee direct heel breed trek, maar ik ben er dan ook stellig van overtuigd dat hier de origine ligt van heel veel onnodige problemen.

Lijkt me ook sterk,denk dat jongeren juist gewelddadiger worden met een verbod.Denk als je een verbod op vuurwerk in werking zet,dat mensen dat betuttelende gedrag gewoon niet meer pikken met alle gevolgen van dien.

Cameo je trekt dit onderwerp nu niet onnodig breed. De vernielingen zijn een maatschappelijk probleem dat veel verder gaat dan het onderwerp vuurwerk. Maar door onwetendheid, kortzichtigheid en wellicht pure domheid van de politiek en burgers sterk beïnvloed door de media kan consumenten vuurwerk hier wel de dupe van worden.

En klein en simplen voorbeeld wat ik bedoel met beïnvloeding door de media:
Het al eerder geposte bericht van de NOS http://nos.nl/artikel/327167-schade-nieuwjaar-geschat-op-10-miljoen.html.
Als je het bericht gewoon leest zoals het er staat gaat het over schade tijdens de jaarwisseling. Er worden scholen genoemd die in brand zijn gestoken, schade aan auto's en huizen etc. Nergens word beweerd dat dit door vuurwerk is gebeurd (dit lijkt mij in de meeste gevallen ook zeer onwaarschijnlijk) het woord vuurwerk word zelfs niet genoemd in het hele artikel.
Maar wat veel mensen onthouden van dit stuk zijn: 10 miljoen euro schade, jaarwisseling (wat al veel mensen onbewust koppelen aan vuurwerk) en de foto van VUURWERK-resten.
Op het moment dat een gemiddelde lezer in de kroeg gaat zitten met zijn vrienden heeft hij dan ook waarschijnlijk over 10 miljoen euro schade aan gebouwen en auto's veroorzaakt door vuurwerk.

Cameo je trekt dit onderwerp nu niet onnodig breed. De vernielingen zijn een maatschappelijk probleem dat veel verder gaat dan het onderwerp vuurwerk. Maar door onwetendheid, kortzichtigheid en wellicht pure domheid van de politiek en burgers sterk beïnvloed door de media kan consumenten vuurwerk hier wel de dupe van worden.

En klein en simplen voorbeeld wat ik bedoel met beïnvloeding door de media:
Het al eerder geposte bericht van de NOS http://nos.nl/artikel/327167-schade-nieuwjaar-geschat-op-10-miljoen.html.
Als je het bericht gewoon leest zoals het er staat gaat het over schade tijdens de jaarwisseling. Er worden scholen genoemd die in brand zijn gestoken, schade aan auto's en huizen etc. Nergens word beweerd dat dit door vuurwerk is gebeurd (dit lijkt mij in de meeste gevallen ook zeer onwaarschijnlijk) het woord vuurwerk word zelfs niet genoemd in het hele artikel.
Maar wat veel mensen onthouden van dit stuk zijn: 10 miljoen euro schade, jaarwisseling (wat al veel mensen onbewust koppelen aan vuurwerk) en de foto van VUURWERK-resten.
Op het moment dat een gemiddelde lezer in de kroeg gaat zitten met zijn vrienden heeft hij dan ook waarschijnlijk over 10 miljoen euro schade aan gebouwen en auto's veroorzaakt door vuurwerk.

Perfect uitgelegd , het gaan inderdaad veel verder dan vuurwerk. Je kunt je beter afvragen hoe dat in de mensen is gekomen dat ze dingen slopen i.p.v iemand dom te noemen. Natuurlijk is diegene fout maar het systeem van tegenwoordig keur ik ook niet goed. Je word constant opgelicht met alles wat je doet.

tel het even op in 20jaar ik neem aan dat jij dat niet op je bank rekening heb staan??

Back
Bovenaan