Officiele bekendmakingen - vuurwerkverbod - Kamervragen

Afcajax

VWC lid
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2012Z00186.html

Vragen van het lid Marcouch (PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie over een vuurwerkverbod (ingezonden 10 januari 2012).

Vraag 1 Kent u de berichten «Aboutaleb wil vuurwerkverbod»,1 «Vuurwerkverbod is onafwendbaar»,2 «Hilversum aan vuurwerkramp ontsnapt»3 en alle nieuwsberichten op de site van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers?4

Vraag 2 Ziet u de bovengenoemde berichten als signalen die aanleiding geven tot een strikter reguleren dan wel verbieden van vuurwerk voor particulieren? Zo ja, hoe gaat u die signalen omzetten in wet- of regelgeving? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3 Acht u de peiling van onderzoeksbureau No Ties representatief voor de mening van de Nederlander over vuurwerk? Zo ja, wat gaat u doen met de uitkomst dat een meerderheid van de Nederlanders een verbod op particulier vuurwerk wil en dat driekwart van de Nederlanders overlast van particulier vuurwerk ervaart? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4 Deelt u de mening van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk dat een vuurwerkverbod voor particulier vuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, hoe gaat u dit verbod bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5 Kunnen gemeentebesturen voor hun gemeente zelf een vuurwerkverbod afkondigen en handhaven? Zo ja, hoe dan en zijn er gemeenten die een dergelijk verbod al kennen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 6 Kunt u aangeven of er met de incidenten met vuurwerk (bijvoorbeeld met gezondheidschade, overlast of openbare orde tot gevolg) een onderscheid te maken valt naar illegaal of legaal vuurwerk dan wel naar siervuurwerk en knalvuurwerk? Is een bepaalde categorie vuurwerk oververtegenwoordigd als het gaat om incidenten met vuurwerk?

Vraag 7 Deelt u de mening dat de inzet van politie en het Openbaar Ministerie voor de opsporing en vervolging met betrekking tot vuurwerk beter gebruikt kan worden voor andere doeleinden? Zo ja, deelt u dan ook de mening dat in geval van een particulier vuurwerkverbod deze inzet veel minder kan zijn? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8 In welke landen binnen de Europese Unie is het afsteken van vuurwerk door particulieren verboden?

Vraag 9 In hoeverre kan naar uw mening een verbod op particulier vuurwerk een oplossing bieden voor de problemen die wij nu met vuurwerk kennen? Welke ervaringen zijn er in het buitenland opgedaan met een dergelijk verbod?

Vraag 10 In hoeverre kan een nationaal vuurwerkverbod effectief zijn als buurlanden een dergelijk verbod niet kennen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik stel voor dat een ieder even het vragenlijstje invult en zijn persoonlijke opinie hierover geeft om dit vervolgens te mailen naar:

[email protected]

Laten we tenminste blijken dat wij als vuurwerkliefhebbers er ook iets over te zeggen hebben!

Ik hoop dat iedereen dit inderdaad wil doen. Een verbod is onmogelijk te handhaven en de vragen raken naar mijn mening kant nog wal.
Dus opsturen die handel!

Ik ben bezig, en iedereen moet natuurlijk wel netjes vragen of ze een antwoord van A.Marcouch krijgen lijkt me wel zo netjes van hem nadat we zoveel ''moeite'' hebben gedaan.
EDIT: Ik ben eindelijk klaar toch wel pittig om de vragen te begrijpen :p

Laatst bewerkt:
Ik stel voor dat een ieder even het vragenlijstje invult en zijn persoonlijke opinie hierover geeft om dit vervolgens te mailen naar:

[email protected]

Laten we tenminste blijken dat wij als vuurwerkliefhebbers er ook iets over te zeggen hebben!

het zijn wel vragen waar je ff voor moet zitten .
al is dat alleen al voor dat ambtelijke taaltje pffff

Ik dacht dat de tweede kamer ons volk moest vertegenwoordigen, laat ze dan ook gewoon "modaal" Nederlands praten en niet doen of ze van adel zijn, er zijn namelijk ook mensen met mindere taalkennis die dit moeten doen.

Interessante vragen. Zeg net dat Afcajax op Avp hele goede antwoorden hierop heeft gegeven. Zal hij hier denk ik ook wel posten.:)

Elk jaar komen dezelfde vragen weer aan bod.
Telkens wordt het consumenten vuurwerk weer in het kwade daglicht gezet,terwijl de overlast toch echt wordt verorzaakt door het verboden vuurwerk.
stel dat Nederland een vuurwerkverbod zou willen,hoe gaan ze dit controleren als de omringende landen,belgië,duitsland,frankrijk dit niet zou doen.
Met het oog op het europees CE gekeurd vuurwerk lijkt mij dit onmogelijk,en concurrentievervalsing ten opzicht van de nederlande importeurs en winkeliers.

Laatst bewerkt:
Vraag 1 Kent u de berichten «Aboutaleb wil vuurwerkverbod»,1 «Vuurwerkverbod is onafwendbaar»,2 «Hilversum aan vuurwerkramp ontsnapt»3 en alle nieuwsberichten op de site van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers? Jazeker

Vraag 2 Ziet u de bovengenoemde berichten als signalen die aanleiding geven tot een strikter reguleren dan wel verbieden van vuurwerk voor particulieren? Zo ja, hoe gaat u die signalen omzetten in wet- of regelgeving? Zo nee, waarom niet? Nee, de "mogelijke vuuwerkramp" en de doelgroep van het Taskforce opsporingsteam, hebben niets te maken met consumentenvuurwerk, dit gebeurt met illegaal vuurwerk en andere explosieven. Het Taskforce team heeft, buiten wat waarschuwingen om, bijna geen potje kunnen breken. Door de uitlatingen van dhr Cees Meijer mbt een vuurwerkverbod geeft hij openlijk toe dat hij niet in staat is om zijn werk met goed gevolg af te ronden.
Vraag 3 Acht u de peiling van onderzoeksbureau No Ties representatief voor de mening van de Nederlander over vuurwerk? Zo ja, wat gaat u doen met de uitkomst dat een meerderheid van de Nederlanders een verbod op particulier vuurwerk wil en dat driekwart van de Nederlanders overlast van particulier vuurwerk ervaart? Zo nee, waarom niet? Nee, de peiling van het onderzoeksbureau is niet representatief, het is een kleine groep die valt in het straatje van GroenLinks. Meerdere peilingen wijzen aan dat het bij lange na niet driekwart van de Nederlanders betreft, peilingen op jongerensites geven zelfs percentages van rond de 90% tegen een vuurwerkverbod. Een eerder onderzoek van Maurice de Hond liet ook al het tegenovergestelde zien. Dit soort opiniepeilingen zijn sterk afhankelijk van het tijdstip en bevolkingsgroep aan wie deze voorgelegd wordt.
Vraag 4 Deelt u de mening van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk dat een vuurwerkverbod voor particulier vuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, hoe gaat u dit verbod bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet? Het is niet taskforce opsporing vuurwerk, maar taskforce opsporing vuurwerk bommenmakers. Dit gebeurt veelal met de zogenaamde Cobra met meerdere liters benzine. Het enige wat er bij deze bommen legaal is is de benzine, en dat wordt een lastig verbod. De overlast wordt veroorzaakt door misbruik van illegaal vuurwerk, en dat zijn twee dingen die reeds verboden zijn, en de politie al niet weet te handhaven.
Vraag 5 Kunnen gemeentebesturen voor hun gemeente zelf een vuurwerkverbod afkondigen en handhaven? Zo ja, hoe dan en zijn er gemeenten die een dergelijk verbod al kennen? Zo nee, waarom niet?
Als er een verbod zou komen per gemeente werkt dat vuurwerktoerisme in de hand, waardoor het in gemeentes zonder verbod helemaal niet meer te handhaven is.Vraag 6 Kunt u aangeven of er met de incidenten met vuurwerk (bijvoorbeeld met gezondheidschade, overlast of openbare orde tot gevolg) een onderscheid te maken valt naar illegaal of legaal vuurwerk dan wel naar siervuurwerk en knalvuurwerk? Is een bepaalde categorie vuurwerk oververtegenwoordigd als het gaat om incidenten met vuurwerk? Het antwoord op deze vraag is makkelijk. Met nederlands knalvuurwerk is het onmogelijk om vuilnisbakken of brievenbussen op te blazen. Het overgrote deel van de overlast wordt veroorzaakt door te harde knallen op te vroege tijdstippen, en het opblazen van straatmeubilair. Bij deze wil ik u verzoeken om op internet het in nederland toegestane knalvuurwerk eens te bekijken, dan zult u zien dat dit onmogelijk is. De harde knallen worden veroorzaakt door illegaal verkregen vuurwerk, wat niet hoort in de categorie nederlands consumentenvuurwerk.
Vraag 7 Deelt u de mening dat de inzet van politie en het Openbaar Ministerie voor de opsporing en vervolging met betrekking tot vuurwerk beter gebruikt kan worden voor andere doeleinden? Zo ja, deelt u dan ook de mening dat in geval van een particulier vuurwerkverbod deze inzet veel minder kan zijn? Zo nee, waarom niet? Het huidige politieapparaat kan het werk niet aan. De huidige regels met betrekking tot het afsteken van vuurwerk kan men al niet handhaven, laat staan als de instroom van illegaal vuurwerk nog groter wordt. Het grootste gedeelte van de politie-inzet tijdens de jaarwisseling betreft opstootjes, geweldsmisdrijven en brandstichting. Een vuurwerkverbod lost in deze niets op, dat is niet de kern van het probleem. Overigens maken er steeds meer gemeentes bekend dat de schade met oud en nieuw meevalt, en in sommige gemeentes zelfs gehalveerd is, dit in tegenstelling wat de heren Bonte en Rietveld beweren. Het groeiende probleem is geweld tegen hulpverleners, een zeer kwalijke zaak, maar dat staat los van het afsteken van consumentenvuurwerk. Geweld tegen hulpverleners komt vaak voor op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen, bij een vuurwerkverbod zal dit probleem alleen maar toenemen, omdat mensen toch andere bezigheden gaan zoeken met de jaarwisseling.
Vraag 8 In welke landen binnen de Europese Unie is het afsteken van vuurwerk door particulieren verboden? In sommige grote steden, en in Portugal heerst er een vuurwerkverbod, in tegenstelling wat de heren Bonte en Rietveld de mensen willen doen geloven. In Parijs is het een "traditie" geworden om zoveel mogelijk auto's in brand te steken ipv vuurwerk, en een vuurwerkverbod in diverse grote steden in Italie heeft een zeer gewelddadige jaarwisseling opgeleverd.
Vraag 9 In hoeverre kan naar uw mening een verbod op particulier vuurwerk een oplossing bieden voor de problemen die wij nu met vuurwerk kennen? Welke ervaringen zijn er in het buitenland opgedaan met een dergelijk verbod? Zie vraag 8, het vuurwerk is voor een groot deel van de nederlandse bevolking een traditie geworden, en men laat dat zich niet zomaar van zich afpakken, getuige de vele reacties die op diverse sites te lezen zijn nav dit onderwerp. Een groot deel van de bevolking is de betutteling vauit de regering ondertussen een beetje zat.
Vraag 10 In hoeverre kan een nationaal vuurwerkverbod effectief zijn als buurlanden een dergelijk verbod niet kennen? Niet. De hoeveelheid vuurwerk dat Nederland al binnenkomt vanuit de buurlanden is al vrij groot. Daar komt nog eens bij dat in diverse landen het vuurwerk het hele jaar door verkocht mag worden, waardoor het bijna niet te controleren is wanneer het Nederland binnenkomt. Een groot deel van de Nederlanders gaan op vakantie naar landen waar vrij vuurwerk verkocht mag worden dus de drempel om het dan mee te nemen ligt heel laag.

Da's dan 10 x 3750 euro = 37.500 euro weggegooid voor niks , zonde van mijn belasting centjes :( Correct me if I am wrong. )

omdat er op dit moment meerdere topics hierover gaan (Vuurwerkverbod)
En er in elk topic mensen zijn die iets willen ondernemen.

Mijn idee was als volgt.
- Naast acties vanuit de burgers (consumenten) is het misschien nog interessanter om alle importeurs van NL vuurwerk te benaderen om als 1 front zich op te stellen tegen het vuurwerkverbod. Daarnaast heeft elke importeur wel een lijst van al zijn aangesloten winkels die daarbij automatisch ook op de hoogte gebracht kunnen worden.

Hiermee creëren we een groep van consumenten, Importeurs en verkopende winkels waarmee denk ik een goed front opgezet kan worden tegen het eventuele verder oplopende vuurwerkverbod. (Alle expertise over vuurwerk op 1 plek)

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2012Z00186.html

Vragen van het lid Marcouch (PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie over een vuurwerkverbod (ingezonden 10 januari 2012).

Vraag 1 Kent u de berichten «Aboutaleb wil vuurwerkverbod»,1 «Vuurwerkverbod is onafwendbaar»,2 «Hilversum aan vuurwerkramp ontsnapt»3 en alle nieuwsberichten op de site van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers?4
ja die ken ik allemaal
Vraag 2 Ziet u de bovengenoemde berichten als signalen die aanleiding geven tot een strikter reguleren dan wel verbieden van vuurwerk voor particulieren? Zo ja, hoe gaat u die signalen omzetten in wet- of regelgeving? Zo nee, waarom niet?
nee, In onze ogen is het niet het legale vuurwerk wat de boosdoener is, maar het illegale vuurwerk wat voor veel overlast zorgt. In onze ogen zal een verbod of striktere regelgeving ertoe leiden dat er meer excessen zullen plaatsvinden door een toename van vuurwerk in het illegale circuit.
Vraag 3 Acht u de peiling van onderzoeksbureau No Ties representatief voor de mening van de Nederlander over vuurwerk? Zo ja, wat gaat u doen met de uitkomst dat een meerderheid van de Nederlanders een verbod op particulier vuurwerk wil en dat driekwart van de Nederlanders overlast van particulier vuurwerk ervaart? Zo nee, waarom niet?
nee, deze peilingen zijn niet representatief. verschillende feiten spreken dit tegen. Ten eerste de verkoop van vuurwerk in nederland. Als we kijken naar hoeveel vuurwerk er verkocht wordt door veel verschillende mensen dan lijkt de uitkomst van 2/3 tegen vuurwerk niet juist. Verder is dit onderzoek niet representatief geweest voor de Nederlandse bevolking. Zijn de ondervraagden representatief voor de verhoudingen in de Nederlandse samenleving? Is er geen gericht publiek gezocht?
Verder werkt een eenzijdige berichtgeving over vuurwerk er niet aan mee dat de ondervraagden een objectieve kijk zullen kunnen hebben over het Nederlandse consumentenvuurwerk.

Vraag 4 Deelt u de mening van de coördinator van de Taskforce Opsporing Vuurwerk dat een vuurwerkverbod voor particulier vuurwerk onafwendbaar is? Zo ja, hoe gaat u dit verbod bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet?
Nee, Deze beste man mist kennelijk de expertise die van iemand in zijn functie verwacht wordt. Zijn functioneren zou onderzocht moeten worden en dan met name op het gebied van kennis over het Nederlandse consumentenvuurwerk. Verder zou men er goed aan doen om een eenduidige terminologie aan te houden bij artikelen over vuurwerk. De benamingen zijn vaak niet juist. Als degene die leiding moet geven aan een groep mensen die excessen moet opsporen zelf niet weet hoe bepaald vuurwerk heet, dan kun je jezelf afvragen of hij zich goed heeft voorbereid.

Deze vraag kan ik nu niet afdoende beantwoorden vanwege mijn gebrek aan kennis omtrent de Nederlandse wet. Wel weet ik dat met een noodverordening er meer mogelijk is dan normaal, dus als uit resultaten vanuit het verleden blijkt dat in een gemeente herhaaldelijk strafbare feiten gepleegd worden met vuurwerk, en hiermee de veiligheid van de burger in gevaar is, zou dit in mijn ogen kunnen.

Vraag 6 Kunt u aangeven of er met de incidenten met vuurwerk (bijvoorbeeld met gezondheidschade, overlast of openbare orde tot gevolg) een onderscheid te maken valt naar illegaal of legaal vuurwerk dan wel naar siervuurwerk en knalvuurwerk? Is een bepaalde categorie vuurwerk oververtegenwoordigd als het gaat om incidenten met vuurwerk?
Naar mijn idee zal het Nederlandse vuurwerk minder ernstige verwondingen veroorzaken dan het illegale vuurwerk. Echter veel hangt van het juiste gebruik af van het vuurwerk. Verder moet er altijd gekeken worden naar veiligheid en zo zou ik willen voorstellen om kleine multishots cakes meer te verzwaren of te verstevigen met uitklapbare kartonnen aan de onderkant, hetgeen in Duitsland al gebruikelijk is. Verder zouden we moeten overwegen om een verbod in te stellen op de bekende babypijltjes en kleinere romeinse kaarsen aangezien deze bijna nooit op de juiste manier gebruikt worden.
Vraag 7 Deelt u de mening dat de inzet van politie en het Openbaar Ministerie voor de opsporing en vervolging met betrekking tot vuurwerk beter gebruikt kan worden voor andere doeleinden? Zo ja, deelt u dan ook de mening dat in geval van een particulier vuurwerkverbod deze inzet veel minder kan zijn? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8 In welke landen binnen de Europese Unie is het afsteken van vuurwerk door particulieren verboden?
Uit mijn hoofd: Ierland, er zouden er nog 2 moeten zijn, maar die weet ik nu niet uit mijn hoofd

Vraag 9 In hoeverre kan naar uw mening een verbod op particulier vuurwerk een oplossing bieden voor de problemen die wij nu met vuurwerk kennen? Welke ervaringen zijn er in het buitenland opgedaan met een dergelijk verbod?
Ik denk dat een verbod op particulier vuurwerk niet zal werken, temeer omdat in de omringende landen dit verbod niet geldt. De nederlander zal zijn weg weten te vinden en daarmee ook zwaarder en gevaarlijker vuurwerk binnen halen. Ook de consument die vuurwerk niet als hobby heeft zou krachtiger vuurwerk kunnen willen terwijl hij niet weet hoe hiermee om te gaan. Verder ontneemt je de Nederlanders een traditie die, hoewel geen eeuwen oud, wel is ingeburgerd. We zien meer in een uitgebreidere voorlichting en hardere aanpak van overtreders die zaken vernielen. Verder zou de Nederlander gratis oogbescherming moeten krijgen bij elke bestelling en zouden mensen die vuurwerk als hobby hebben ingeschakeld kunnen worden bij voorlichting aan scholen.
Vraag 10 In hoeverre kan een nationaal vuurwerkverbod effectief zijn als buurlanden een dergelijk verbod niet kennen?
wij verwachten dat dit verbod natuurlijk zal zorgen dat er minder vuurwerk afgestoken zal worden, maar dat de verkoopcijfers bij onze buren zullen verdubbelen vanwege het aantal mensen dat vuurwerk haalt. Verder dient hier nogmaals gezegd te worden dat met het legale consumenten vuurwerk weinig te vernielen is.

Zo, Ik heb ook maar eens wat ingevuld. Vond het wel grappig om even te doen.
greetzzz

Metro,

Vuurwerkletsel kost 2,2 miljoen per jaarwisseling

Vuurwerkletsel en de gevolgen daarvan kosten de Nederlandse samenleving gemiddeld 2,2 miljoen euro per jaarwisseling. De helft van dat bedrag bestaat uit medische kosten en de andere helft uit de kosten aan arbeidsverzuim, schrijft staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) maandag in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren.

De schatting is gemaakt door de Stichting Consument en Veiligheid in samenwerking met het Erasmus MC in Rotterdam. Die verzamelden gegevens over verwondingen en zorgkosten over de jaarwisselingen van 2006 tot en met 2010. De verzuimkosten werden berekend op basis van het gegeven dat een kwart van de slachtoffers een betaalde baan heeft.

De Partij voor de Dieren grijpt iedere jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod en vroeg deze keer ook naar de kosten die de verwondingen met zich meebrengen. Een verbod zou volgens de partij een welkome bezuiniging met zich meebrengen. Volgens Atsma is het echter niet goedkoper om vuurwerk te verbieden.

Hij wijst erop dat dan meer moet worden uitgegeven aan de handhaving van het verbod. Ook zou de vuurwerkbranche inkomsten mislopen. Alleen de vervangende vuurwerkshows die gemeenten dan zouden organiseren, kosten volgens hem al meer dan 2,2 miljoen euro. Hij rekent per gemeente tienduizend euro. Met vierhonderd gemeenten komt hij dan uit op vier miljoen euro.

In 2010 wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat slechts tien tot vijftien procent voor een verbod zou zijn. Ook Atsma wijst op een 'gedetailleerd onderzoek' uit 2008 waaruit zou blijken dat er geen draagvlak voor een verbod is. In recente peilingen wordt echter geconcludeerd dat ongeveer de helft voor en de helft tegen is.

'Gelet op de oplaaiende discussie' is Atsma dan ook van plan het onderzoek uit 2008 te actualiseren. Verder wijst hij erop dat bij een verbod een deel van de consumenten zal uitwijken naar illegaal buitenlands vuurwerk, waar nog minder controle op kan worden uitgeoefend. Rond de afgelopen jaarwisseling werd 93,5 duizend kilo vuurwerk in beslag genomen.

Metro,

Vuurwerkletsel kost 2,2 miljoen per jaarwisseling

Vuurwerkletsel en de gevolgen daarvan kosten de Nederlandse samenleving gemiddeld 2,2 miljoen euro per jaarwisseling. De helft van dat bedrag bestaat uit medische kosten en de andere helft uit de kosten aan arbeidsverzuim, schrijft staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) maandag in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren.

De schatting is gemaakt door de Stichting Consument en Veiligheid in samenwerking met het Erasmus MC in Rotterdam. Die verzamelden gegevens over verwondingen en zorgkosten over de jaarwisselingen van 2006 tot en met 2010. De verzuimkosten werden berekend op basis van het gegeven dat een kwart van de slachtoffers een betaalde baan heeft.

De Partij voor de Dieren grijpt iedere jaarwisseling aan om te pleiten voor een vuurwerkverbod en vroeg deze keer ook naar de kosten die de verwondingen met zich meebrengen. Een verbod zou volgens de partij een welkome bezuiniging met zich meebrengen. Volgens Atsma is het echter niet goedkoper om vuurwerk te verbieden.

Hij wijst erop dat dan meer moet worden uitgegeven aan de handhaving van het verbod. Ook zou de vuurwerkbranche inkomsten mislopen. Alleen de vervangende vuurwerkshows die gemeenten dan zouden organiseren, kosten volgens hem al meer dan 2,2 miljoen euro. Hij rekent per gemeente tienduizend euro. Met vierhonderd gemeenten komt hij dan uit op vier miljoen euro.

In 2010 wees toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) erop dat slechts tien tot vijftien procent voor een verbod zou zijn. Ook Atsma wijst op een 'gedetailleerd onderzoek' uit 2008 waaruit zou blijken dat er geen draagvlak voor een verbod is. In recente peilingen wordt echter geconcludeerd dat ongeveer de helft voor en de helft tegen is.

'Gelet op de oplaaiende discussie' is Atsma dan ook van plan het onderzoek uit 2008 te actualiseren. Verder wijst hij erop dat bij een verbod een deel van de consumenten zal uitwijken naar illegaal buitenlands vuurwerk, waar nog minder controle op kan worden uitgeoefend. Rond de afgelopen jaarwisseling werd 93,5 duizend kilo vuurwerk in beslag genomen.

Dat bleek ook uit die inventaris uit 2008. Qua peilingen is er nu vergeleken met toen echt niet veel veranderd. Helft voorstander, helft tegenstander waarvan een klein deel voor een totaalverbod was (zonder shows). Dit kwam zelfs uit die peiling van bonte. Daarom was het toen ook niet verboden, omdat er evenveel voor als tegenstanders waren.

De meeste beten die medische behandeling nodig hebben zijn die van honden, gevolgd door katten. In Nederland melden zich op de eerstehulp-afdelingen van ziekenhuizen gemiddeld ca 12.000 mensen per jaar met een hondenbeet. (cijfers uit 1996) Kinderen worden vrij vaak in het hoofd gebeten, ouderen vaker in handen of benen. Ongeveer 240 mensen moeten jaarlijks vanwege een beet worden opgenomen[1] en in de periode 1984-1996 overleed gemiddeld 1 persoon per jaar aan hondenbeten. Veel lichtere gevallen worden ook door huisartsen en op de huisartsenposten gezien. Rottweilers, Mechelse herders en Bulterriërs bijten statistisch het meest, als rekening wordt gehouden met de verdeling van de aantallen honden. Een beet komt meestal onverwacht. De gebetene is vaak wel bezig met de hond, of met diens eigenaar. 70% van de beten komt van reuen.

ik weet niet of er al een topic was over dit bericht maar bij deze

Opnieuw onderzoek naar wenselijkheid vuurwerkverbod

Joop Atsma. © ANP
Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu gaat een onderzoek 'actualiseren' over de beleving van vuurwerk door Nederlanders. Hieruit moet blijken of nog steeds geldt dat er geen draagvlak is voor een totaalverbod op consumentenvuurwerk.

Dat schrijft de bewindsman vandaag aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van de Partij voor de Dieren.

De studie uit 2008 wees uit dat er geen draagvlak is voor een verbod. 'Gelet op de oplaaiende discussie ben ik voornemens om dit onderzoek te actualiseren', zegt Atsma. (ANP/Redactie)
23/01/12 15u06
Lees ook: 21 mensen door vuurwerk blind aan een oog
Lees ook: Daling vuurwerkslachtoffers jaarwisseling
Lees ook: Vier grote steden onderzoeken alternatieven voor vuurwerk

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenl...rzoek-naar-wenselijkheid-vuurwerkverbod.dhtml

Tsja zo kunnen we nog wel even doorgaan;

- sporten in het weekend
- carnaval
- EK en WK voetbal

wat geeft dit allemaal niet aan kosten van arbeidsverzuim en ziekte?

Back
Bovenaan